Menhir skrev 2011-01-04 10:55:09 följande:
Jag tycker det låter hårt, faktiskt.
Jag har en -92:a och en -96:a hemma och den äldsta får sköta sina läggtider själv. 96:an får göra som han vill på loven (och har nu under julen suttit uppe till 5-6 om mornarna) men längre än till 11 på förmiddagen får han inte sova - då är det frukost!
Under helger finns inte samma tid till återhämtning före skolan så vill han LAN:a, dvs vara uppe dygnet runt så får han bara det på fredag-lördag. Då finns chans att hämta sig under söndgen.
Jag vet inte hur du ska få din mamma att inse att hon har regler som du inte uppskattar, visa henne gärna mitt inlägg (men hon tycker antagligen att jag är en oansvarig mamma). Om 2 år är du myndig och ska kunna ta hand om dig själv, det är dags att "träna" på det nu. Och eftersom du sköter skola o har fritidsaktiviteter (som mina barn också gör) tycker jag att du ska få bestämma så pass mycket över ditt eget liv som att välja läggtider själv.
Hela familjen är iofs nattråttor men ingen av oss stänger av datorn/teven eller stänger boken före 11 ens på vardagar som regel. Kankse är det det som är din mammas problem - hon blir själv jättetrött tidigt på kvällen och tror att du är likadan?
Att hon straffar dig genom att inte laga mat är barnsligt men du kan väl fixa egen mat hoppas jag? Annars är det dags att träna på det! Att vägra prata med någon på flera dagar är inte barnsligt - det är elakt!
Jag tycker att du låter som en oerhört klok mamma.
Många flyttar hemifrån vid 16. Gymnasiet kanske inte finns precis där man bor, och i många fall finns internat. En del flyttar till och med till egna lägenheter. Förhoppningsvis funkar detta utmärkt utan att mammorna ringer varje kväll och säger till om släckning.
Det jag undrar lite över är om din mammas regler är till för din skull, eller om det är för att du inte ska störa andra i familjen?