• Pette94

Tider för en 16 åring att lägga sig

Hej!

Jag är en kille på 16 år som inte får vara uppe längre än 12, och inte får vara inne på datorn längre än till 11 på helgerna och lov. Jag skulle vilja vara uppe längre, men min mamma hävdar bestämt att på natten ska man sova. De få gånger som jag inte lytt och varit uppe ändå, har jag inte fått någon mat dagen efter eller så vill hon inte prata med mig på flera dagar. Jag har det relativt lätt i skolan, bra "umgängen" och är aktiv i sporter. Samma sak gäller för mina syskon, men de brukar dock vara uppe mycket längre ibland.

Nu undrar jag, hur länge brukar ni låta era tonåringar vara uppe på kvällarna, finns det några bestämda "regler"? Hur ska jag göra för att få vara uppe längre på lov och helger?

• Svar på tråden Tider för en 16 åring att lägga sig
  • Menhir

Jag tycker det låter hårt, faktiskt.

Jag har en -92:a och en -96:a hemma och den äldsta får sköta sina läggtider själv. 96:an får göra som han vill på loven (och har nu under julen suttit uppe till 5-6 om mornarna) men längre än till 11 på förmiddagen får han inte sova - då är det frukost!

Under helger finns inte samma tid till återhämtning före skolan så vill han LAN:a, dvs vara uppe dygnet runt så får han bara det på fredag-lördag. Då finns chans att hämta sig under söndgen.

Jag vet inte hur du ska få din mamma att inse att hon har regler som du inte uppskattar, visa henne gärna mitt inlägg (men hon tycker antagligen att jag är en oansvarig mamma). Om 2 år är du myndig och ska kunna ta hand om dig själv, det är dags att "träna" på det nu. Och eftersom du sköter skola o har fritidsaktiviteter (som mina barn också gör) tycker jag att du ska få bestämma så pass mycket över ditt eget liv som att välja läggtider själv.

Hela familjen är iofs nattråttor men ingen av oss stänger av datorn/teven eller stänger boken före 11 ens på vardagar som regel. Kankse är det det som är din mammas problem - hon blir själv jättetrött tidigt på kvällen och tror att du är likadan?

Att hon straffar dig genom att inte laga mat är barnsligt men du kan väl fixa egen mat hoppas jag? Annars är det dags att träna på det! Att vägra prata med någon på flera dagar är inte barnsligt - det är elakt!

• Bestla

Som 16-åring känner jag absolut att du borde få bestämma det själv. Visst att tv ska vara avstängd och så vidare (för att inte störa andra) men i övrigt så ser jag ingen anledning till att du inte får göra vad du vill med din dygnsrytm, Fixar du inte det så kommer du att bli så trött så skolan inte funkar, visst, men hur sjutton ska man nånsin lära sig att anpassa sig och ta konsekvenser om man aldrig får öva?

Stå på dig.

• Bestla

Håller fullständigt med om att de där straffen "ingen mat och isande tystnad", det är bara ett jäkla sätt. Jag hoppas att du är för god för att ta åt dig av de där fasonerna.

• hymafr

Jag tycker att din mamma har rätt i att man ska sova på natten, men det gäller vardagskvällar.

På helger tycker jag att du ska få vara uppe betydligt längre, så länge du inte stör resten av familjen.
    Har dock förståelse för om din mamma inte vill ha "öppet kök" anpassat efter dina vanor. Du måste anpassa dig efter resten av familjen annars får du fixa din egen mat.

• SeTa
    Menhir skrev 2011-01-04 10:55:09 följande:
    Jag tycker det låter hårt, faktiskt.

Jag har en -92:a och en -96:a hemma och den äldsta får sköta sina läggtider själv. 96:an får göra som han vill på loven (och har nu under julen suttit uppe till 5-6 om mornarna) men längre än till 11 på förmiddagen får han inte sova - då är det frukost!

Under helger finns inte samma tid till återhämtning före skolan så vill han LAN:a, dvs vara uppe dygnet runt så får han bara det på fredag-lördag. Då finns chans att hämta sig under söndgen.

Jag vet inte hur du ska få din mamma att inse att hon har regler som du inte uppskattar, visa henne gärna mitt inlägg (men hon tycker antagligen att jag är en oansvarig mamma). Om 2 år är du myndig och ska kunna ta hand om dig själv, det är dags att "träna" på det nu. Och eftersom du sköter skola o har fritidsaktiviteter (som mina barn också gör) tycker jag att du ska få bestämma så pass mycket över ditt eget liv som att välja läggtider själv.

Hela familjen är iofs nattråttor men ingen av oss stänger av datorn/teven eller stänger boken före 11 ens på vardagar som regel. Kankse är det det som är din mammas problem - hon blir själv jättetrött tidigt på kvällen och tror att du är likadan?

Att hon straffar dig genom att inte laga mat är barnsligt men du kan väl fixa egen mat hoppas jag? Annars är det dags att träna på det! Att vägra prata med någon på flera dagar är inte barnsligt - det är elakt!
    Jag tycker att du låter som en oerhört klok mamma.

Många flyttar hemifrån vid 16. Gymnasiet kanske inte finns precis där man bor, och i många fall finns internat. En del flyttar till och med till egna lägenheter. Förhoppningsvis funkar detta utmärkt utan att mammorna ringer varje kväll och säger till om släckning.

Det jag undrar lite över är om din mammas regler är till för din skull, eller om det är för att du inte ska störa andra i familjen?
Svar på tråden Tider för en 16 åring att lägga sig