FÖRVIRRAD
Jag behöver nog lite hjälp här att försöka reda ut mina bekymmer.
2006 fick jag diagnosen PCOS. Hade mycket gles mens, de "typiska stockarna" men bra hormonvärden. Fick Provera att använda, vilket jag gjorde i ett par år. Har senaste 2 åren inte använt för jag har fått någorlunda mens ändå (jag hade uppehåll så långa som 9 mån när jag fick dom utskrivna)
Nu är det bättre, jag hade mens 4 ggr år 2010.
När jag var hos gyn i höstas p.g.a en annan orsak skrattade läkaren när jag sa att jag hade PCOS. Han tyckte inte att mina äggstockar alls såg ut som dom "typiska" stockarna, visst att jag hade flertalet svarta kluttar på skärmen men inte det där klassiska resultatet. Hormonvärdena var bra och i provsvarsbrevet skrev han även igen att han inte trodde att jag hade PCOS. Nähä?
Fråga 1:
Kan man ha "lite" PCOS? Har jag eller har jag inte PCOS? Om jag inte har det hur kommer det sig då att jag ändå har mensrubbningar? Någonstans är det ju fel på mig..
Fråga 2:
Pergotime. Har jag "rätt" att få medicinen den dagen vi vill starta bebisverksamheten om jag nu är på gränsen till att ha eller inte ha PCOS?
Får jag hjälpen jag kommer behöva?
Jag blir ju inte spontant gravid även att jag har mens 3-4 ggr/ år. Jag har haft oskyddat sex i ca 6 år. Så hjälp på traven måste jag ha. Hamnar jag mellan stolarna nu?