• Rosa84

FÖRVIRRAD

Jag behöver nog lite hjälp här att försöka reda ut mina bekymmer.

2006 fick jag diagnosen PCOS. Hade mycket gles mens, de "typiska stockarna" men bra hormonvärden. Fick Provera att använda, vilket jag gjorde i ett par år. Har senaste 2 åren inte använt för jag har fått någorlunda mens ändå (jag hade uppehåll så långa som 9 mån när jag fick dom utskrivna)
    Nu är det bättre, jag hade mens 4 ggr år 2010.

När jag var hos gyn i höstas p.g.a en annan orsak skrattade läkaren när jag sa att jag hade PCOS. Han tyckte inte att mina äggstockar alls såg ut som dom "typiska" stockarna, visst att jag hade flertalet svarta kluttar på skärmen men inte det där klassiska resultatet. Hormonvärdena var bra och i provsvarsbrevet skrev han även igen att han inte trodde att jag hade PCOS. Nähä?

Fråga 1:
    Kan man ha "lite" PCOS? Har jag eller har jag inte PCOS? Om jag inte har det hur kommer det sig då att jag ändå har mensrubbningar? Någonstans är det ju fel på mig..

Fråga 2:
    Pergotime. Har jag "rätt" att få medicinen den dagen vi vill starta bebisverksamheten om jag nu är på gränsen till att ha eller inte ha PCOS?
    Får jag hjälpen jag kommer behöva?

Jag blir ju inte spontant gravid även att jag har mens 3-4 ggr/ år. Jag har haft oskyddat sex i ca 6 år. Så hjälp på traven måste jag ha. Hamnar jag mellan stolarna nu?

• Svar på tråden FÖRVIRRAD
  • Gummsan

Nejdå.
    Dom tyckte jag hade "lite" pcos. Ena äggstocken såg konstig ut. Jag hade mens med 34-50dagars mellanrum. Och fick provera tror jag de va. Så det är klart du får hjälp. Håller tummarna att det hår bra.

• Salamina
    Rosa84 skrev 2011-01-04 07:49:46 följande:
    Jag behöver nog lite hjälp här att försöka reda ut mina bekymmer.

2006 fick jag diagnosen PCOS. Hade mycket gles mens, de "typiska stockarna" men bra hormonvärden. Fick Provera att använda, vilket jag gjorde i ett par år. Har senaste 2 åren inte använt för jag har fått någorlunda mens ändå (jag hade uppehåll så långa som 9 mån när jag fick dom utskrivna)
    Nu är det bättre, jag hade mens 4 ggr år 2010.

När jag var hos gyn i höstas p.g.a en annan orsak skrattade läkaren när jag sa att jag hade PCOS. Han tyckte inte att mina äggstockar alls såg ut som dom "typiska" stockarna, visst att jag hade flertalet svarta kluttar på skärmen men inte det där klassiska resultatet. Hormonvärdena var bra och i provsvarsbrevet skrev han även igen att han inte trodde att jag hade PCOS. Nähä?

Fråga 1:
    Kan man ha "lite" PCOS? Har jag eller har jag inte PCOS? Om jag inte har det hur kommer det sig då att jag ändå har mensrubbningar? Någonstans är det ju fel på mig..

Fråga 2:
    Pergotime. Har jag "rätt" att få medicinen den dagen vi vill starta bebisverksamheten om jag nu är på gränsen till att ha eller inte ha PCOS?
    Får jag hjälpen jag kommer behöva?

Jag blir ju inte spontant gravid även att jag har mens 3-4 ggr/ år. Jag har haft oskyddat sex i ca 6 år. Så hjälp på traven måste jag ha. Hamnar jag mellan stolarna nu?
    Vill bara säga att visst kan du bli spontant gravid även fast du har gles ägglossning. Jag hade från tonåren fram till 38 års ålder mens vartannat till 1 gång per år, blåsor på äggstockarna och omogna ägg. Blev gravid ca 6mån innan jag skulle be om hjälp :) (Min gynekolog/barnmorska har sagt till mej att höra av mej när jag tycker det är dags)
    2:a graviditeten kom också som en överaskning. Positiv sådan alltså.
    Mamma till Sibelle 090316, en ny liten krabat på väg med BF 110117
  • Rosa84

Härligt :)

Dock vet jag inte ens om jag har ägglossning. Blödning har jag, men jag har fått veta att det är för att slemhinnan blir för tung så den "faller" ut..

• LiselottePCOS

ROSA84:  Kan du inte söka på en annan klinik/ mottagning och få en så kallad secoundopionon?  och är ni säkra på att din man /sambos spermier är helt ok? kanske behövs ett sperma prov med. Försök få tid till en läkare som är expert i fertilitet.

• Soolstrålen

Hej jag vet inte heller om jag har Pco eller inte. Var till läkaren för kanske ett års nu första gången, då hade jag massa blåsor och typiska pco äggstockar. Fick lämna blodprov men dem har jag inte hört svaren ifrån (antar att de var bra värden) sen har jag gjort flertal gyn undersökningar och enligt den läkaren så har jag pco i äggstockarna.. Hur ska man tolka det? Har jag eller inte?

Vi har gått igenom utredning och försökt bli gravid i snart 2 år, så du kommer få lika mycket hjälp oavsett om du har pco eller inte.. Hoppas du förstod nåt av mitt långa svar :) 

• Rosa84

Okej, tack för svaren hörrni!

Jag har tid på KK imorgon, bad om att få träffa en annan läkare som är insatt i detta bekymmer. Har skickat efter journaler (jag har flyttat ett par gånger) så det finns att jämföra med på sjukhuset.

Vill verkligen ha ett svar nu! Jag blir toknojjig över att inte veta OM det kommer att fungera för oss.

Min sambo har barn sedan tidigare så honom är det inga bekymmer med :)

Håller alla tummarna imorgon och hoppas på lugnande svar..!

• jottes

Till mig sa han också att jag hade vääldigt lite PCOS och att det inte var något att haka upp sig för mycket på.
    Men jag föddes med min. Mer vet jag inte! Fick veta detta igår. Och jag är varken över eller underviktig.

Men nu vill man ha en bebis!

• TePe

Läskigt, jag är precis i samma sits som dig (förutom att sambon inte har några barn).

- Jag är bättre än dig, sådär nu kan du springa iväg och gråta! -
Svar på tråden FÖRVIRRAD