• Anonym (undrande)

Fira barn som slutar 9:an

Är det normalt att man ordnar typ studentfirande för barn som slutar 9:an?

I alla år har vi haft fika efter skolavslutningen, mormor o farmor m m har kommit och druckit kaffe och ätit tårta, men nu i år har vi problem... Sonen slutar 9:an och min systerdotter tar studenten på samma dag, min sambo menar att vi inte kan åka på studentfesten för att sonen måste firas?

Naturligtvis ska vi ha fika som vanligt men jag förstår inte varför vi inte kan åka på studentfesten på kvällen, hur har ni firat era barn som slutat nian?

• Svar på tråden Fira barn som slutar 9:an
  • Anonym

Vi har inte haft något speciellt firande när de slutat 9:an. Det har varit glass med kompisarna och sen har de fått välja middag, som alla andra avslutningar... Det är studenten man firar ordentligt!

• mupparsmupp

jag fick inget särskilt firande när jag slutade 9:an för 3 år sedan.

men sen så fick jag ju bara strumpor och servetter i studentpresent av min mamma i våras med så...

Bebis 9 maj 2010
  • Anonym
    mupparsmupp skrev 2011-01-04 08:26:52 följande:
    jag fick inget särskilt firande när jag slutade 9:an för 3 år sedan.

men sen så fick jag ju bara strumpor och servetter i studentpresent av min mamma i våras med så...
    Vad har presenten med saken att göra? Har din mamma råd med dyrare saker? Har du varit duktig i skolan?
  • Anonym (undrande)

Nä nu var det ju inte presenter det gällde utan om man har stor fest hela dagen och kvällen?

• Suri

Studenten kommer såklart före, hur skulle det kännas om inte din systers familj kommer när er prins tar studenten? Nä fira er systerdotter ordentligt sedan kan ni fira sonen dagen efter eller samtidigt eller nåt. Är ni säkra på att det är samma dag?

• Anonym

Jag har aldrig varit med om att någon firar avslutning i 9:an som en student.
    Det enda är kanske lite festligare mat och tårta men inget mer.

• The Ultimate Grizzy

Har aldrig hört talas om något mer än fika eller möjligtvis lunch för någon som slutar nian. Klart att ni hinner med båda delarna såvida ni inte har 40-50 mil att åka.

• Zanna1983

Vi har aldrig blivit firade för att vi slutade 9:an och vi var 6 barn i min familj. Inget konstigt med det. Mer att mamma och pappa kom på just den avslutningen och vi fick en bukett med blommor. Aldrig ens haft fika efteråt. Hade inte jag tid med...det var ju sommarlov

Men studenten så har släkt och vänner kommit och sett tåget på stan och sedan kommit hem på mat och fika hos oss efteråt

Så nej din sambo tycker fel tycker jag.

• Anonym

Där vi bor så firas de som går ur nian ungefär som studenterna med bilkortege och släktkalas efter.

Men det beror nog lite på vart man bor hur det firas tror jag.

Själv tycker jag att vi har överdrivet firande där jag bor och när jag gick ur nian ville jag inte bli firad på det viset.

• Mellanmjölkens land

När jag slutade 9an åkte vi höskrinda i kortege runt stan och skrek Ungefär som dom som tagit studenten. Efteråt var det däremot inget släktkalas för mig. Tror vi gick ut och åt lunch tillsammans men sen gick jag hem och njöt av sommarlovet. Tror det var nån typ av fest på kvällen eftersom klasserna skulle splittras men kommer inte ihåg.

Det här var i slutet av 90talet.

Svar på tråden Fira barn som slutar 9:an