• Hedebris

Bjuder du gästen på specialmat om...

Har varit i en tråd som diskutterar om just allergiker skulle få specialmat, eller om man anpassar all mat efter allergikern.

Undrar om folk hade kunnat tänka sig göra likadant för en vän som går på en diet eller av andra skäl inte kan äta maten.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bjuder du gästen på specialmat om...
  • Some Day

Eftersom att jag själv äter enligt LCHF är det vad som serveras. Jag har rensat ut allt som är dödskallemärkt ur kylskåp, frys och skafferi. Jag tänker aldrig mer köpa hem något sådant. Därför får gästen antingen äta vad som bjuds eller ta med sig egen mat.

Jag röstar därför på annat alternativ. 

• Faile

Jag försöker tillgodose allas önskemål. Går inte det så ser jag till att det finns alternativ som man får plocka av själv.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Freijah

Så länge det inte är allt för krångligt och för mycket konstigheter i det dom äter så försöker jag göra alla nöjda och glada.
    Om gästen däremot enbart får äta stekta fladdermusfötter och jordgetingar så får dom faktiskt fixa sin egen mat. :P

• Kulta17

Bjuder man hem någon så är det väl självklart att man anapassar maten efter den som ska komma.
    Varför bjuda hem dom annars?????

• Annakatta

Om någon är allergisk, vegetarian eller inte kan äta viss mat av religiösa skäl, så brukar jag laga anpassad mat som alla kan äta. I enstaka fall finns det ett alternativ till någon "problematisk" ingrediens. Om någon går på diet anpassar jag dock inte maten. Jag lagar alltid hyfsat nyttig mat ändå och kan man inte äta den vid ett enda tillfälle när man blir bortbjuden, så får man väl isolera sig hemma då. Tycker det är viss skillnad på att t.ex. inte äta kött än att hel måltid måste tillagas enligt bestämda regler. Likaså skulle jag inte stå och tillaga kosher eller halalmat enligt konstens alla regler, men jag behöver ju inte bjuda på griskött just när det kommer en muslim på middag eller jordnötssås när nötallergikern kommer. Kanske ska tillägga att jag själv varit vegetarian, så för mig är det inte konstigt eller svårt att hitta på goda vegetariska rätter som alla kan äta av, men hade jag inte haft den kunskapen, hade jag nog inte anpassat hela måltiden till en vegetarian i sällskapet. 

Blev mamma till en liten flicka 100612
  • klocka01

Antingen gör jag mat som passar alla eller gör flera rätter så att det finns alternativ. 
    I min familj så var det ena som inte åt fisk och det andra som inte åt kött så gjorde jag helt enkelt en kötträtt eller fiskrätt och en vegetarisk paj tex eller annan vegetarisk rätt. I min familj krånglar nästan alla, allergiker eller inte och det är alltid svårt.
    Glutenallergiker eller laktosintolleranta i sällskapet? Enkelt: marängtårta, sorbe, frukt.
    Religiös diet: kör vegetariskt

• iii

Jag anpassar mig efter allergier, religion och vegetarianer/veganer. Jag trodde att det var en självklarthet tills jag själv blev vegetarian. När jag blir bjuden på middagar, stora som små, så blir jag ombedd att ta med egen mat vilket jag tycker är otroligt oartigt. Speciellt då det är superlätt att göra en vegetarisk rätt med quorn istället för kyckling. Eller så säger de inte ens åt mig att ta med något utan tar för givet att jag ska äta kött just den gången bara.

• beccagranen
    iii skrev 2011-01-04 10:26:13 följande:
    Jag anpassar mig efter allergier, religion och vegetarianer/veganer. Jag trodde att det var en självklarthet tills jag själv blev vegetarian. När jag blir bjuden på middagar, stora som små, så blir jag ombedd att ta med egen mat vilket jag tycker är otroligt oartigt. Speciellt då det är superlätt att göra en vegetarisk rätt med quorn istället för kyckling. Eller så säger de inte ens åt mig att ta med något utan tar för givet att jag ska äta kött just den gången bara.
    Men alla gillar inte quorn.. eller har kunskapen att tillaga vegitariska rätter. Jag har en bekant som är vegitarian, på nyår sa jag att vi kommer ha oxfilé, skaldjur etc till maten. Men det kommer att finnas sallad, sparris och lite annat plock som ostar, bröd etc att äta av. Jag frågade om hon hade alternativ till köttet som hon kunde ta med. Så hon hade tagit med marinerad tofu istället. Jag tycker inte det är rimligt att kräva att omgivningen ska anpassa sig till andras fixidéer. Då får man ta med eget, men som värd så informerar jag alltid.
  • iii
    beccagranen skrev 2011-01-04 10:32:01 följande:
    Men alla gillar inte quorn.. eller har kunskapen att tillaga vegitariska rätter. Jag har en bekant som är vegitarian, på nyår sa jag att vi kommer ha oxfilé, skaldjur etc till maten. Men det kommer att finnas sallad, sparris och lite annat plock som ostar, bröd etc att äta av. Jag frågade om hon hade alternativ till köttet som hon kunde ta med. Så hon hade tagit med marinerad tofu istället. Jag tycker inte det är rimligt att kräva att omgivningen ska anpassa sig till andras fixidéer. Då får man ta med eget, men som värd så informerar jag alltid.
    Man kan fråga om man inte vet hur man kan tillaga vegetariskt. Det är helt ok att de andra äter t.ex oxfile för min del, det är ju lätt att ha något vegetariskt vid sidan av det men jag tycker iallafall att om man bjuder någon på middag så står man för att köpa in qournet eller vad gästen nu ska äta. Jag hade skämts om jag bad min gäst ta med egen mat när alla andra blir bjudna utan att ta med något.
  • enlitenbitkaka

Jag anpassar efter allergier.
    Jag anpassar om någon behöver specialkost pga hälsoproblem (hjärtat ex)
    Jag anpassar om någon är veg.

Jag anpassa INTE om någon går på diet av ren fåfänga - då får de sålla och äta det de själva känner för.

Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
Svar på tråden Bjuder du gästen på specialmat om...