• MonicaH

Vart kommer namnen Liam o Maja från?

Jag hade aldrig ens hört talas om namnet Maja innan jag lärde känna en tjej för ett år sedaan vars dotter heter MAJA. Tyckte att de var jättefult först, men nu har jag ändrat åsikt om det.
    Finns de överhuvudtaget me i namnkalendern?
    Liam finns inte med. Men Maja låter lite mera svenskt???
    Finns de mer lite inte alltför vanliga namn att välja mellan?
    Innan tyckte jag att William var fint, men nu verkar alla ha snott namnet från mig o döpt sina baben till det o de e så vanligt... Vill ju ha mera ovanligt namn....

• Svar på tråden Vart kommer namnen Liam o Maja från?
  • Lola Jämtland

Från svenskanamn.se

"Maja är en av de stora raketerna på namntoppen just nu. Sedan början av 90-talet har populariteten nära fyrdubblats och Maja ligger nu på strax utanför 10-i-topp.
    Under 10- och 20-talen hade Maja en också en popularitetstopp men den var inte alls lika kraftig som dagens trend.
    Maja är ett gammalt svenskt namn som användes redan på 1300-talet. Från början var det ett smeknamn för Maria och Margit.
    Maja har haft namnsdag sedan 1986 men plockades bort när 2001 års namnlängd kompromissades ihop. Men Maj finns kvar i kalendern så den dagen passar bra även för alla som heter Maja."

• guldplutt

Maja är ett riktigt gammalt klassiskt svenskt namn, låg tvåa på namntoppen 2004 enl SCB's statistik. Jättefint, tycker jag, men vi tycker att det är lite väl vanligt och har faktiskt valt bort det just därför. Liam däremot är ju engelskt och har säkerligen kommit hit mha div. popstjärnor o annat som heter så. Inte min smak på namn alls...

• TweleGirl

Liam måste ju komma från william, som kommer från Wilhelm... som firas på Vilhelm-dagen den 6 april!

• MonicaH

jo då liam ska ju våran babe heta om de e en pojke

• TweleGirl

...vår bebis ska heta william om det är en pojke. och man kan ju kalla honom både wille och Liam då, stod det...

• doriah

men altså...hade du aldrig hört namnet maja?? Maja Gräddnos...?

• MonicaH

Näää har aldrig hört om maja gräddnos... e de en katt eller

• Ellida

I Amerika heter de flesta Amish folk Liam. Jag gillar det namnet.

• wellah

Liam kommer från Liam Gallagher (oasis-äckel) och Maja från Maja gräddnos

• Lola Jämtland

wellah

Eller skådisen Liam Norberg som hamnade på kåken...

• Honey1982

Monica - du ser väl mitt nickname på MSN? Maja Gräddnos är Pelle Svanslös flickvän.

Jag heter Maria men kallas Maja. Jag vet många fler som har det som smeknamn.

• lemoira

För säkerhets skull - om TS inte vet det heller - kan man ju också förtydliga att Pelle Svanslös är en barnbokskaraktär (katt) som bor i Uppsala med Maja och sina andra kattvänner. Böckerna är skrivna av Gösta Knutsson och är hur bra som helst.

• mammacatta

maja - maj - majken - majlis - majsan - majbritt
    alla kommer från maj som betyder lövad och dessutom vårmånaden framför alla då allt lövas
    majstång - lövad pinne

bajamaja...?

• mammacatta

som sagt: maja är ett av våra äldsta namn ju! tom en toalett får vara med på ett hörn!

det brukar ju vara så: gamla vanliga namn får vara med att namnge bra och praktiska saker...

• Sokrates

Liam är ett irländskt namn som jag alltid har velat döpa en eventuell son till, eftersom jag sedan tonåren närt en förkärlek till allt som har med Irland att göra. Behöver alltså inte ha med någon Oasis-snubbe eller skådespelare att göra...

• lemoira

Men jag tror att Oasis-Liam ändå är den stora anledningen till att namnet blev så trendigt för några år sedan.

• Jenka73

Liam är ett underbart namn de ska vår bebis hetta om de är en pojke

Svar på tråden Vart kommer namnen Liam o Maja från?