• smurfan5

    Hur går ett seminarium till??

    Jag har kommit in på sjuksköterskeprogrammet och har kollat lite på schemat. Ser att det är väldigt mycket seminarium hur går ett sådant till? Jag är nästan livrädd för muntliga redovisningar och vet inte om jag verkligen fixar det här, är det mycket sånt på universitet?

  • Svar på tråden Hur går ett seminarium till??
  • SweetNilam

    Diskussionssamtal där syftet är att diskutera och att alla ska komma till tals. De är oftast (alltid?) lärarledda och ingår i bedömningen av betyget. På min högskola var de obligatoriska. 

    Ibland förväntas man göra en uppgift till seminariet, ibland inte. Det framgår nog.

    Ja, det är mycket seminarier. Inte mycket muntligt, men en del kanske. Fast nu skall jag inte uttala mig om ssk-utbildningen. Jag läste en annan utb.

    Klart du fixar detta! Du lär känna kurskamraterna. Med säkerhet finns det minst ett par til som har samma "svårigheter" som du och det kan ni lösa tillsammans med undervisande lärare

    Lycka till 

  • Anova

    De flesta seminarium går ut på någon slags diskussion, bland i smågrupper, ibland i större grupper. Man brukar ofta få ett underlag flera veckor i förväg som man ska läsa in sig på och sedan kunna redogöra för olika ståndpunkter och diskutera dessa. Ett tips är att läsa annat material i samma ämne så får man lite andra synsätt och kanske kan komma med något "smart" under seminariet som ingen annan vet om.. (se till att ha materialet med dig så kan du direkt hänvisa till det om du får frågor som du direkt inte kan svara på).

    Jag har inte läst SSK-programmet. Våra seminarium var alla obligatoriska och oftast betygsgrundande (bland kunde man bara bli godkänd, ibland kunde man få underkänd, G och VG). Jag har läst flera ämnen på olika institutioner och det skiljer mellan seminarierna. Vissa institutioner hade väldigt strikta seminarium med talregler osv. På en institution fick vi alltid fika och satt mer och diskuterade ämnet medan vi fikade.

    Vi hade ganska mycket muntliga redovisningar (de tre ämnen jag hade som "huvudämnen" nationalekonomi, företagsekonomi och statistik), minst en per kurs. Oftast var det redovisningar i mindre grupper, men det förekom även redovisningar för "helklass" (ca 120 studenter) på avancerad nivå. Jag var också livrädd, men man blev van. Därför är jag säker på att du klarar det, så länge du förbreder dig..

  • JA77

    Jag har läst till sjuksköterska, och det var ofta seminarier. Det var viktigt att alla kom till tals, men som alltid var det ju alltid samma personer som aldrig sa någonting (fel, tycker jag....). Det är inte alltid redovisningar stående längst fram, utan i de flesta fallen satt man i en ring och pratade, kursledaren leder. Seminarier är obligatoriska och betygsgrundande  på pappret, men det var ju alltid folk som slank med utan att säga ett dugg. Man hade ingen aning om vad de kunde, de bara nickade.

    Du kommer att lära känna dina kursare så det blir säkert inte lika jobbigt då!

  • iaseia

    När jag läste en kurs så hade vi seminarium fast då var hela klassen indelad i ett par grupper så man hade ju alltid gruppkamraterna att luta sig tillbaka mot. De var liksom gruppen som diskuterade eller svarade på frågor som läraren gett ut..

Svar på tråden Hur går ett seminarium till??