• mysan13

Områden i Mölndal

Hej,

vi planerar flytt till Göteborgsområdet och hoppas hitta någonstans att bo i Mölndal.
    Vi vill helst bo i lägenhet eller radhus. Det finns en del OK lägenheter i Bifrost - hur är det området? Finns det en anledning till att det är lite billigare där?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Områden i Mölndal
  • stinakrus

hej! Lite svårt att säga eftersom jag inte bor just i bifrost, utan en bit därifrån, men just det lägenhetsområdet känns lite "nergånget" enligt min mening. Har en väninna vars dotter bor inte så långt därifrån, tvärs över vägen i området lerbrännargatan/bågskyttegatan - och hon säger att de trivs bra där :) Och det finns ju massa fina naturområden precis runt omkring, safjället och änggårdsbergen - där har jag promenerat en del med barnen. Väldigt fint!!

Men om du tänker radhus så finns ju Eklanda - tvärs över skogsområdet mellan bifrost och frölunda ungefär. Där är ju som värsta lilla "radhusbyn" med fina hus och tydligen väldigt barnvänligt! Sök på eklanda, mölndal på hitta.se så kan du se var det är :) Du lär nog hitta gatuvyer på området där också! Lycka till med bostadsletandet!!

• mysan13

Tack för snabbt svar!

Vi är nog sugna på Eklanda då det ser väldigt mysigt ut, men det verkar svårt att få något där om inte plånboken är väldigt tjock. :(

Någon annan som har åsikter om Bifrost? Eller tips på andra bra/dåliga områden i Mölndal?

• stinakrus

ja fast jag tror att de även har hyresrätter i Eklanda

• Stormorsan
    mysan13 skrev 2011-01-04 11:38:09 följande:
    Tack för snabbt svar!

Vi är nog sugna på Eklanda då det ser väldigt mysigt ut, men det verkar svårt att få något där om inte plånboken är väldigt tjock. :(

Någon annan som har åsikter om Bifrost? Eller tips på andra bra/dåliga områden i Mölndal?
    Inte Bifrost i alla fall. Skolan där har stooora problem. Främst är det väl hyreshusområdet som är problematiskt.

Jag håller med om att området kring Jungfruplatsen är OK.

Jag skulle vilja slå ett slag för Östra Mölndal (på andra sidan Mölndalsbro) med områdena runt Rådasjön.

Kikås, Glasberget, Hulelyckan, Enerbacken, Kvarnbyn, Gunnebodal, Ryet, Lackarebäck m.fl
  • Zäta
    Stormorsan skrev 2011-01-04 15:25:26 följande:
    Inte Bifrost i alla fall. Skolan där har stooora problem. Främst är det väl hyreshusområdet som är problematiskt.

Jag håller med om att området kring Jungfruplatsen är OK.

Jag skulle vilja slå ett slag för Östra Mölndal (på andra sidan Mölndalsbro) med områdena runt Rådasjön.

Kikås, Glasberget, Hulelyckan, Enerbacken, Kvarnbyn, Gunnebodal, Ryet, Lackarebäck m.fl
    Håller helt med... r uppvuxen på Glasberget och har gått på Ryet och Kvarnbyskolan.... riktigt bra områden!
  • Stormorsan
    Zäta skrev 2011-01-04 15:27:28 följande:
    Håller helt med... r uppvuxen på Glasberget och har gått på Ryet och Kvarnbyskolan.... riktigt bra områden!
    Kul, jag bodde där i 12 år under 80 och 90-talet och har nu flyttat tillbaka igen.
  • Zäta

haha.. Jag är född 86, men flyttade drifrån året jag fyllde 18 :P 
    Bodde i lägenheterna på Glasberget (översta gården)

Hade jag inte hittat krleken här i Borås så hade jag utan tvekan flyttat tillbaka. Riktigt bra miljö att bo i och ha barn i... gångavstång till alla sjöar och liknande. 

• mysan13

Tack för svaren! :)

Vi stannar knappast så länge i Gbg att det blir aktuellt med skola för vår fröken - är det problem med förskolorna i Bifrost också?

Vilket är hyresrättsområdet i Bifrost? Har sökt en hyresrätt vid Jungfruplatsen...

Östra Mölndal verkar också trevligt när jag varit där på Googlemaps-utflykt ;) Då är bara frågan hur man ska få tag på boende där...

• mysan13

Lönar det sig att ringa runt eller går alt via BoplatsGöteborg?

Svar på tråden Områden i Mölndal