• k girl

Lär för fan era ungar att hosta i armvecket!

Jag älskar min syster. Och en av anledningarna till att jag älskar henne är att hon försöker lära sin treåring att hosta i armvecket. Han kommer naturligtvis inte ihåg det mellan varven, men hon påpekar det alltid och följande två-tre gånger hostar han också i armvecket.

För några dagar sedan var jag och min man och vår ettårige son på en hamburgerrestaurang. Där var en familj med två barn som var uppenbart förkylda, snoriga och hostiga. Den ena var i sex-sjuårsåldern, sprang omkring i restaurangen och hostade vilt omkring sig. Ja, precis som det är skrivet. Vid ett tillfälle ställde han sig en halvmeter ifrån min sons stol och hostade honom rakt i ansiktet. Det grämer mig att jag inte sade ifrån.

Mamman lyfte upp sin son till disken där de distribuerade ut maten. Också där hostade han rakt ut. Jättefräscht, verkligen! Hur kan man med att låta sitt sjuka barn hosta rakt i folks mat?!  Det är inte hans fel att han hostar - men det störde mig som fan att han aldrig blev tillsagd att inte hosta folk i ansiktet, att åtminstone vända bort ansiktet eller hosta i armvecket.

Lär du dina barn att hosta i armvecket? Och om inte, varför inte?

(och ja, min son ligger nu här och snörvlar och har samma sorts hosta, plus då en dubbelsidig ögoninflammation. Han har inte träffat någon annan på en vecka, så att det var där och då han blev smittad känns som rätt givet)

• Svar på tråden Lär för fan era ungar att hosta i armvecket!
  • Kitty 82

Japp här ska det hostas i armvecket men vist ibland hinns det inte och de minsta kan ej det än men dom kommer få lära sig det också.

• Kimban

Det får dom till och med lära sig på förskolan här. Det går väl så där för vår son han är 1,5 år, men vissa barn är jätte duktiga på det. Det blir ju en vana och något man gör utan att reflektera tillslut.

Men föräldrar som har såpass "stora"barn borde ju redan lärt sitt barn detta eller i alla fall säga till de när de hostar.

• k girl

Ja, exakt, det är ju en sådan sak som ska bli en vana.
    En sexåring kan naturligtvis också glömma av sig, men det är skillnad på att glömma av sig och att aldrig göra det. Men helt uppenbarligen spelade det inte så stor roll för dessa föräldrar, som till och med lät honom hosta rakt ut där det hanteras livsmedel.

• Cloudy

Kan inte annnat än att hålla med.

Det är något fel när man inte förstår att man måste lära sina ungar en sådan simpel och självklar sak.
    Idiotföräldrar.

• k girl
    MammaEmelie91 skrev 2011-01-04 11:54:19 följande:
    Jag kan ju inte lära mina barn något jag själv inte gör.
    Hostar du inte i armvecket? Varför inte? Hostar du rakt i ansiktet på folk?
  • MammaEmelie91
    k girl skrev 2011-01-04 11:55:34 följande:
    Hostar du inte i armvecket? Varför inte? Hostar du rakt i ansiktet på folk?
    Nej jag hostar inte i armvecket, antingen hostar jag rakt ut eller i handen bara. Och självklart ställer jag mig inte o hostar någon rakt i ansiktet.
    mammatillebbaa.blogg.se - Mamma till Ebba (-08) och Lias (-10)
  • k girl

Vilken idioti att inte förstå att man faktiskt smittar andra med sin hosta!

• k girl
    MammaEmelie91 skrev 2011-01-04 11:56:47 följande:
    Nej jag hostar inte i armvecket, antingen hostar jag rakt ut eller i handen bara. Och självklart ställer jag mig inte o hostar någon rakt i ansiktet.
    Det du gör då, det är att sprida viruspartiklar rakt ut i luften. Alternativt i din hand, som du senare använder till att hantera handtag, saltströare och annat dylikt som folk tar i. Förkylningsvirus överlever i någon timme och upp till några timmar utanför kroppen. Skämmes!
Svar på tråden Lär för fan era ungar att hosta i armvecket!