Min fru vill bota sin depression genom att flytta hemifrån
Hej!
Efter 23 års äktenskap, ett bra liv och två tonårsbarn har det nu visat sig att min fru genom åren lidit av depressioner. Hon har aldrig sagt något till mig och jag har inte märkt något eftersom hom spelat ganska bra. Det enda jag märkt är att hon ibland saknat den rätta livsgädjen och varit lite för tillbakadragen i sociala sammanhang och saknat intressen genom åren. Mer och mer av familjens angelägenheter har fallit över på mig eftersom hon gjort mindre och mindre hemma. Vi har ändå haft det mycket bra i alla fall tills för ca 1,5 år sedan och många ser på oss som lite av den perfekta familjen som egentligen har allt. Nu har hon fått ett allvarligt återfall och är sjukskriven för första gången med diagnosen "djup depression". Detta var en ny värld för mig och jag har genom nätet förstått att det är ett mycket allvarligt tillstånd. Vi kommer bra överens och jag vill så gärna hjälpa henne men hon släpper inte in mig i sitt innersta. Hon har varit intagen på psykakut och medicineras med SSRI Cipralex samt får samtalsterapi. Hon har haft ätstörningar och djupa depressioner när hon var ung innan vi träffades. Det visste jag inget om. Det som är bra är att hon nu har tagit tag i sin situation och tar emot behandling och terapi. Hon har även en förstående arbetsgivare som erbjuder henne deltid när hon väl är tillbaka. Då skulle man kunna tro att allt så småningaom skall bli bra men det konstiga för mig är att hon nu har skaffat en lägenhet och ska flytta från familjen. Hon vill vara ensam och kunna "komma och gå som hon vill" säger hon. Detta är obegripligt för mig! Vi har det i grunden bra tillsammans och jag vill hjälpa men hon vill vara ensam - hur bra är det för hennes tillfrisknande.
Barnen förstår heller ingenting, de är mycket besvikna på mamma och tar helt parti för mig - på gott och ont.
Hur ser framtiden ut tror ni? Kommer hon att vilja leva resten av livet ensam eller tror ni att hon ångrar sig när hon blivit frisk? Hur har medicinen och depressionen påverkat hennes beslutsamhet att flytta från familjen.