• Makka Pakka

Är detta ischias eller annan nerv som är inklämd?

Hela dagen idag så går jag som en hundraåring.
    Det är en öm öm punkt mitt på höger skinka som strålar nedåt benet och gör det svårt för mig att gå. Jag tappar fotfästet, benet liksom viker sig och det gör ont.
    Värst är det när jag har suttit ner en stund och sen ska resa på mig och börja gå.. då kan jag knappt ta ett steg..

Är detta då ischiasnerven som spökar? Eller nån annan nerv som är iklämd?
    Vad gör man åt det? Är ni i v. 19

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110607 ♥♥♥
  • Svar på tråden Är detta ischias eller annan nerv som är inklämd?
  • MammaTillOliver

låter som ischias nerven, min pappa har sådär också och det enda som hjälper för honom är att smörja på tigerbalsam. han får även ont i svanken så tigerbalsam hjälper =)

• Rufsas

Jag har falsk ishias som jag fick nu under graviditeten pga en segdragen hälsporre som aldrig vill läka. För detta går jag hos en kiropraktor.

• Viggo 090730

EXAKT så har jag känt idag till och från :/ Hum...

♥ (¯`°?.¸ ♥ Viggo 090730 + Lillebror BF 110112 ♥¸.?°´¯) ♥
  • salta katten

Jag hade så förra graviditeten, det var en nerv i kläm, "falsk ischias"
    Det gick inte att göra något åt det - det är säkert olika men för mig varade det i några veckor sen försvann det.
    Vet inte om bebben i magen gjorde så att det kom något i kläm

• MariaTO

Skönt att höra att man inte är ensam om sånt här, hoppas det försvinner på mig med efter någon vecka då(=

• enfeeble

Har själv exakt samma symptom och problem.... Öm punkt mitt på höger skinka, strålar nedåt benet, svårt att gå, benet viker sig, det gör ont.
    Värst när jag har suttit och sen ska resa på mig.....

Det har kommit och gått lite i några veckor nu (är i vecka 24)
    .Har bestämt mig för att gå till en kiropraktor/naprapat och kolla upp det hela....Tror själv att det är nån nerv i kläm...

• Lexie77

Har också så, hade det även förra graviditeten och då sa sjukgymnasten att man kunde gå på akupunktur eller använda en Tens-apparat.

• enfeeble

Naprapaten rekomenderade mig att gå till en sjukgymnast. Det var ingen nerv i kläm, ingen foglossning heller. Hon gissade mer på en irritation/inflamation.
    I morgon blir jag hemma från jobbet då det har blivit värre...
    Får se om man kan få en akuttid hos sjukgymnasten och vad dom i sin tur säger....

• Mamma och Fru

hade så med grabben under förra grav. varade under större delen av sommaren (första trimestern) orkade inte alls göra mkt, men det försvann hux flux en dag och kom aldrig tillbaka... resterande tid av grav. var jag ju helt utan besvär.
    Det var jobbigt som attans med en på 1.5 år hemma samt en hundvalp...

• tummenupp
    enfeeble skrev 2011-01-12 19:36:15 följande:

Har själv exakt samma symptom och problem.... Öm punkt mitt på höger skinka, strålar nedåt benet, svårt att gå, benet viker sig, det gör ont.
    Värst när jag har suttit och sen ska resa på mig.....

Det har kommit och gått lite i några veckor nu (är i vecka 24)
    .Har bestämt mig för att gå till en kiropraktor/naprapat och kolla upp det hela....Tror själv att det är nån nerv i kläm...

Jag hade nog kollat upp ländryggen. Jag är ganska säker på att det är dina L3/L4 (tredje/fjärde ländkota) som är förskjutna mot varandra åt höger sida. Det räcker med en liten förskjutning så kan det blockera både spinalnerver som framträder där och blåsmeridianen som löper förbi där.
  • tummenupp

Glömde säga i mitt inlägg att hälsporren i min erfarenhet har samma orsak, dvs förskjutning ländrygg L3.

• enfeeble

Bokade en ny tid hos en väldigt kompetent naprapat som snabbt konstaterade att det handlade om SI (Sacroiliaca) leden som är irriterad. Ganska vanligt bland gravida. Han berättade att det inte är ovanligt att många tror symptomen beror på Ischias.

Han sa även att det dessvärre inte finns så mycket jag kan göra. Utan lyssna på kroppen vad det gäller smärtan. Han kunde ge mig behandling för lindring när smärtan dyker upp, men han trodde inte besvären skulle försvinna.. Fick restriktioner på att inte gymma (den träningsform jag vanligtvis använder mig av) utan promenera istället, inte sitta längre stunder utan ligga ner och vila och inga tunga lyft (jag jobbar inom äldrevården)!

Jag märker själv att ryggen mår bättre de dagar jag inte jobbar. Det gör ont bara av att gå. Blev bättre efter besöket hos naprapaten, men det är långt ifrån bra. Så nu ska jag ta dusten med försäkringskassan vad gäller sjukskrivning...

Så jag rekomenderar dig att gå till en naprapat och kolla upp saken...

Svar på tråden Är detta ischias eller annan nerv som är inklämd?