• Znoken

Samåkning - ersättning?

För nästan 2 år sedan var det många som skrev i en tråd som handlade just om hur mycket en medpassagerare skäligen skulle betala för att åka med. Vissa argumenterade för att det skulle vara helt gratis och vissa argumenterade för att man skulle dela på alla kostnader. Någon argumenterade även för att ersättning för mertid även borde ingå. Det var en mycket intressant tråd att följa och jag funderade på att hijacka den tråden med min egen frågeställning men väljer ändå att starta en helt ny tråd.

Vi är 2 på företaget (Kalle Kula och jag) som bor ca 10 mil från företaget där vi jobbar. Nu råkar vi bo rätt nära varandra (vi kan säga grannar) och idén om samåkning känns naturlig. Som det är nu så tar Kalle tåget och jag tar bilen.
    Kostnad för bil/dag (enbart bensin): 200kr
    Kostnad för bil/dag (totala kostnader): 600kr
    Kostnad för tåg/dag (med månadskort): 120kr
    Kostnad för tåg/dag (utan månadskort): 200kr

Följande saker kan även noteras:
    * Parkering står företaget för
    * Vårt företag ligger i Stockholm så trängselskatt tillkommer med 40kr/dag
    * Kalle har också bil men av olika anledningar är det inte aktuellt att vi tar Kalles bil
    * Vid ev. samåkning innebär en långsiktig lösning dvs inte endast någon dag ibland
    * Ev. samåkning handlar dels om bekvämlighet och dels om ekonomi
    * Jag har funderat på att börja ta tåget (igen!) pga minskad kostnad men än så länge är det bilen som gäller

Säg att Kalle börjar åka med mig istället för att ta tåget. Istället för attbehöva cykla fram och tillbaka till stationen i vår stad, stå och frysa iväntan på tåg som bästa fall kommer för sent och i sämsta fall ställs insamt trängas med en massa andra nötter så får Kalle i princip en privat taxifrån dörr till dörr. Plus att Kalle sparar rätt mycket tid (minst 1 timmeper dag i sämsta fall). Vad är en rimlig ersättning för Kalles del? Hur anser du att man ska resonera? 

Alt 1
    Jag bjussar på allt. 

Alt 2
    Om Kalle börjar samåka med mig gör han en besparing på ca 2500 kr per månad. Vi delar på hans besparing så Kalle ger mig ca 1250 kr i månaden.

Alt 3
    Kalle står för halva bensinkostnaden vilket betyder ca 2100 kr per månad. Jag får dock själv stå för trängselskatt och allt annat.

Alt 4
    Kalle står för hälften av bensinkostnaderna, hälften av trängselskatten samt ett godtyckligt påslag för viss slitage.

Alt 5
    Kalle står för exakt hälften av alla bilrelaterade kostnader vilka uppgår till totalt ca 13500 kr per månad. I denna kostnad är alla kostnader inräknade samt utslagna per rullad mil; en s.k. milkostnad helt enkelt. Även trängselskatten ingår. Kalle ger mig alltså 6750 kr per månad för att åka med. Naturligtvis gör vi båda avdrag i våra deklarationer så våra kostnader blir exakt lika. Eller ja... våra avdrag slår olika eftersom vi tjänar olika mycket så vi kanske även ska ta hänsyn till stora våra resp. avdrag blir och korrigera. Om Kalle är laglydig och inte gör några avdrag så får vi räkna ut hur mycket pengar jag får genom mina avdrag och så får vi korrigera Kalles ersättning med hälften. 

Jag är van att köra, skjutsa till träningar och jag vet inte vad. Jag har aldrig reflekterat över ekonomiska ersättningar för det men det här skulle handla om ett systematiskt handlande från både Kalle och mig. Det går inte riktigt att jämföra med att skjutsa en kompis vid något enstaka tillfälle. Här finns inget fullständigt rätt eller fel utan jag är nyfiken på hur niandra resonerar runt omkring detta. Vad är kotymt? Vad är rimligt?

(Nej, jag anser inte själv att alt 5 är skäligt men det är ju ett alternativ :))

• Svar på tråden Samåkning - ersättning?
  • Snelson

Jag tycker att Alt 4 låter bäst. Vi är 6 stycken som gör så till och från universitetet som vi måste åka till några gånger i månaden, vi läser på distans.

• Pompmom
    Snelson skrev 2011-01-04 14:09:17 följande:
    Jag tycker att Alt 4 låter bäst. Vi är 6 stycken som gör så till och från universitetet som vi måste åka till några gånger i månaden, vi läser på distans.
    haja, du och TS pratar om 2 helt olika saker nämligen samåkning till studier och samåkning till arbete.

I ditt fall är det rimligt med alternativ 4. 
  • Pompmom

Först o främst  Alt. 5 är olagligt!

men

Det blir lite orättvist eftersom bara DU ska köra, hade varit en annan sak om ni hade kört varannan dag.

Mest rättvist är således alternativ 4 + 6!!!!!

Ni delar löpande på ALLA kostnader och slitage som man beräknar för de milen ni kör till jobbet.

När du deklarerar så gör du avdrag för arbetsresor. Skillnaden mellan vad du skulle få tillbaka med avdraget och utan dividerat med två ger du sedan till Kalle.

Kalle kan kanske tycka att han inte tjänar så mycket pengar på detta sättet ( utan bara tid) men ni ska tänka på följande......kör ni 50/50 dagar så äts en hel del av avdraget upp av avdragsreduceringen, så på så sätt är det bättre att en av er bara gör avdraget. Sen att det ger olika stor skatteeffekt beroende på om det är du eller Kalle som har bäst lön får man blunda för i detta sammanhanget, det går inte att blanda in.

Vill ni göra en provberäkning som ligger ganska så nära sanningen kan ni gå in på 

http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/raknautdinskatt.4.18e1b10334ebe8bc80001950.html

Hälsningar
    Skatteinformatör Skatteverket 

• Znoken

Jag har lite svårt att förstå varför det skulle vara för skillnad mellan att samåka till arbete eller samåka till föreläsning. Själva anledningen till samåkningen måste ju vara fullständigt irrelevant i sammanhanget. Relevant blir det endast om man tänker i termer av avdrag men detta har ju egentligen inget att göra med uppdelningen av resekostnaden... vilket är det jag undrar över. Att båda gör avdrag vid samåkning är självklart inte förenligt med lagen... vilket jag även noterar som du kan se.

Jag var dock som sagt var inte ute efter några skattetekniska detaljer utan undrade mer utifrån ett rättviseperspektiv och här torde det finnas en mängd olika synsätt. Att ange vilket alternativ (eller om man totar ihop ett eget alternativ) man anser rimligast är ju självklart trevligt men motivera gärna också :)

• Snelson
    Pompmom skrev 2011-01-04 14:14:58 följande:
    haja, du och TS pratar om 2 helt olika saker nämligen samåkning till studier och samåkning till arbete.

I ditt fall är det rimligt med alternativ 4. 
    Varför skulle det vara skillnad? Jag förstår inte riktigt...
  • Den allsmäktige

Att Kalle betalar bensin och trängselskatt, inget mer. Du skulle ju åkt i vilket fall?

• Leija

En fundering, vad är det som kostar 600:-/dag att ta bilen till jobbet?

Fär mig låter alt 4 bäst!

• SeTa

Hur mycket är det värt för Kalle att slippa ta tåget? Kalle kanske trivs med att sitta avslappnad i lugn och ro under tågresan? Isf är det kanske bara värt att samåka ifall det ger en rejäl besparing för hans del.
    Eller så avskyr Kalle tåget och är beredd att betala vad som helst för att få åka med.

Jag hade valt att dela på bensin och trängselskatt.

• Znoken
    Leija skrev 2011-01-04 18:14:11 följande:

En fundering, vad är det som kostar 600:-/dag att ta bilen till jobbet?

Bensin
    Trängselskatt
    Skatt
    Försäkring
    Slitage
    Värdeminskning
    Service
    Förbrukningsmaterial
    Besiktningskostnad
    Dvs alla kostnader som är involverade med att köra bilen från punkt A till punkt B fast utslaget per mil. Enligt en snabb sökning på nätet så skulle milkostnaden för en sådan bil jag har vara ganska precis 30 kr per mil. 30 kr per mil och 20 mil per dag... 600 kr.
  • Znoken
    SeTa skrev 2011-01-04 19:58:43 följande:
    Hur mycket är det värt för Kalle att slippa ta tåget? Kalle kanske trivs med att sitta avslappnad i lugn och ro under tågresan? Isf är det kanske bara värt att samåka ifall det ger en rejäl besparing för hans del.
    Eller så avskyr Kalle tåget och är beredd att betala vad som helst för att få åka med.

Jag hade valt att dela på bensin och trängselskatt.
    Ok... du anser alltså att vi ska dela på 200 kr (bensin) samt 40 kr (trängselskatt) per dag. Du anser alltså att Kalle ska ge mig 240/2 = 120 kr per dag. Det betyder att Kalle har precis samma kostnad för att åka med mig som för att ta tåget?! Man skulle kunna säga att Kalle genom att inte åka tåg gör en besparing på 120 kr per dag men att jag får 100% av hans besparing när han åker med mig. Du anser alltså att Kalle ska ge mig allt han normalt lägger på att åka med tåg?! Är det rimligt?
  • Den allsmäktige

Ja det är rimligt! Inte tusan ska han betala skatten på bilen?! Du åker varje dag i vilket fall, eller hur? Du skulle slita på bilen själv om inte kalle var med, därför är det rimligaste att Kalle endast hjälper till genom att betala bensin samt trängselskatt. Hänger du med?

• FreeForAll

Om Kalle har en egen bil är det väl bäst om ni kör varannan dag så slipper ni bekymra er om kostnaderna?

Tycker INTE Kalle ska stå föär skatt, värdeminskning osv. Det är  din bil.

Det ante mig.
  • Znoken
    Den allsmäktige skrev 2011-01-05 06:45:34 följande:
    Ja det är rimligt! Inte tusan ska han betala skatten på bilen?! Du åker varje dag i vilket fall, eller hur? Du skulle slita på bilen själv om inte kalle var med, därför är det rimligaste att Kalle endast hjälper till genom att betala bensin samt trängselskatt. Hänger du med?
    Det här kan man bemöta på 2 olika sätt...

Visst är det rimligt att han är med och delar på den skatt som krävs för att bilen ska kunna rulla när han är med i bilen. Om inte skatten betalades så skulle inte bilen få köras. Samma sak med försäkring. En försäkring som han får del av som passagerare eller menar du att all ersättning för sveda och verk som Kalle ev skulle råka ut för vid en ev olycka ska tillfalla mig?

Det helt andra sättet man kan bemöta det hela på är... varför ska Kalle vara med och dela på bensin och trängselskatt då jag har samma kostnader oavsett om han är med i bilen eller inte? Det kostar inte mig en enda krona mer med Kalle i bilen. Samma slitage, samma bensinåtgång, samma trängselskatt osv. Varför ska Kalle betala något i överhuvudtaget?

(Notera att jag själv inte tar ställning för eller emot något utan leker lite djävulens advokat här eftersom jag vill veta vad ni anser och tycker. Inte övertyga er om vad jag anser... för jag är ambivalent och vet inte riktigt vad jag tycker är rätt och riktigt)
  • pojje

Ni som tycker att Kalle bara ska betala bensin + trängselskatt har nog inte helt klart för er vad det kostar att köra bil 20 mil / dag.

Om vi ändrar lite på förutsättningarna, Kalle och Znoken åker båda tåg till jobbet och bestämmer sig för att börja samåka för att spara tid. Kalle kan inte ta sin bil, kanske använder hans fru bilen på dagarna. Znoken tar då sin bil som han normalt kör 1500mil / år med.

När dom börjar pendla till jobbet så kommer han helt plötsligt köra 4400 + 1500 = 5900 mil / år.
    Ett antal kostnader för bilen kommer nu öka dramatiskt:

Bilförsäkring:
    1500mil - 4695:- / år    
    5900mil - 7315:- / år

+2620:- / år

Värdeminskning: 
    Säg att man byter bil var 6:e år (använde bilpriser.se för att värdera en sex år gammal Volvo V70):
    1500 mil * 6 år = 9000 mil. Värdering: 117000:-
    5900 mil * 6 år =  35400 mil. Värdering: 46300:-

Bilen är alltså 70700:- mindre värd efter sex år => 11783:- / år

Service:
    Normal var 3000 mil => efter 24 månader. Nu två gånger / år.
    Kostnad (väldigt lågt räknat) 4000:- / service.

Skillnad: 8000 - 2000 = 6000:- / år

Däck:
    Normalt kanske man byter däck efter 5 år? Kör man så mycket får man nog byta efter 2 år.  Säg 4000:- för en uppsättning => 8000:- / 5 år resp 8000:- / 2 år.

Skillnad: 4000-1600 = 2400:- / år

Sedan har vi en massa annat, större reparationer, olja, spolarvätska, stenskott, osv men lämnar det.

Summering:

När dom började pendla blev Znokens bilkostnader (förutom bensin) helt plötsligt (lågt räknat)
    2620+11783+6000+2400 = 22803:-  dyrare / år.

Dvs: 22803/ 220 arbetsdagar = 104:- / dag.

Tycker ni det är rätt att Kalle betalar 120:- (bensin & trängselskatt / 2) och Znok 224:- / dag för att dom valt att samåka med Znoks bil?

Kalle bör nog betala minst 120 + 104/2 = 172:- dag och då räknar vi lågt.

• Stealth
    Znoken skrev 2011-01-05 00:11:26 följande:
    Bensin
    Trängselskatt
    Skatt
    Försäkring
    Slitage
    Värdeminskning
    Service
    Förbrukningsmaterial
    Besiktningskostnad
    Dvs alla kostnader som är involverade med att köra bilen från punkt A till punkt B fast utslaget per mil. Enligt en snabb sökning på nätet så skulle milkostnaden för en sådan bil jag har vara ganska precis 30 kr per mil. 30 kr per mil och 20 mil per dag... 600 kr.
    53:-/mil kostar en av våra nya bilar, det är ingen som tänker på det vad den kostar och vad vi betalar extra för att ha en fin dyr bil och de bara förutsättwer att de får åka med eller få skjuts i. Bilen kostar annat än bensin men det verkar inte gå in i 70% av folkets tröga hjärnor och det stör mig.
  • Parniara

Oj vad svårt.

Allt beror på vad Kalle får ut av samåkningen. Hans mervärde av att åka i din bil avgör ju vad hanär villigt att betala.

1. Är det en belastning för Kalle att åka med dig kan ni ju dela på tågkostnaden. Dvs Kalle får halverad transportkostnad, men får en belstning.

2. Är Kalle neutral till samåkning borde han ge dig vad tågbiljetten kostar, eller lite mindre så alt 3.

3. Ger det Kalle ett merväde att åka med dig kan kan ju betala mer än vad tågbiljetten kostar.

Jag hade tyckt att det var rimligt att båda tjänar på det både ekonomiskt och tidsmässigt. Så säg att Kalle betalar dig 2000 istället för tåg som kostar 2500.

Sen ska ni nog tänka på vad som händer om nån blir sjuk ska vara ledig osv.

Svar på tråden Samåkning - ersättning?