Samåkning - ersättning?
För nästan 2 år sedan var det många som skrev i en tråd som handlade just om hur mycket en medpassagerare skäligen skulle betala för att åka med. Vissa argumenterade för att det skulle vara helt gratis och vissa argumenterade för att man skulle dela på alla kostnader. Någon argumenterade även för att ersättning för mertid även borde ingå. Det var en mycket intressant tråd att följa och jag funderade på att hijacka den tråden med min egen frågeställning men väljer ändå att starta en helt ny tråd.
Vi är 2 på företaget (Kalle Kula och jag) som bor ca 10 mil från företaget där vi jobbar. Nu råkar vi bo rätt nära varandra (vi kan säga grannar) och idén om samåkning känns naturlig. Som det är nu så tar Kalle tåget och jag tar bilen.
Kostnad för bil/dag (enbart bensin): 200kr
Kostnad för bil/dag (totala kostnader): 600kr
Kostnad för tåg/dag (med månadskort): 120kr
Kostnad för tåg/dag (utan månadskort): 200kr
Följande saker kan även noteras:
* Parkering står företaget för
* Vårt företag ligger i Stockholm så trängselskatt tillkommer med 40kr/dag
* Kalle har också bil men av olika anledningar är det inte aktuellt att vi tar Kalles bil
* Vid ev. samåkning innebär en långsiktig lösning dvs inte endast någon dag ibland
* Ev. samåkning handlar dels om bekvämlighet och dels om ekonomi
* Jag har funderat på att börja ta tåget (igen!) pga minskad kostnad men än så länge är det bilen som gäller
Säg att Kalle börjar åka med mig istället för att ta tåget. Istället för attbehöva cykla fram och tillbaka till stationen i vår stad, stå och frysa iväntan på tåg som bästa fall kommer för sent och i sämsta fall ställs insamt trängas med en massa andra nötter så får Kalle i princip en privat taxifrån dörr till dörr. Plus att Kalle sparar rätt mycket tid (minst 1 timmeper dag i sämsta fall). Vad är en rimlig ersättning för Kalles del? Hur anser du att man ska resonera?
Alt 1
Jag bjussar på allt.
Alt 2
Om Kalle börjar samåka med mig gör han en besparing på ca 2500 kr per månad. Vi delar på hans besparing så Kalle ger mig ca 1250 kr i månaden.
Alt 3
Kalle står för halva bensinkostnaden vilket betyder ca 2100 kr per månad. Jag får dock själv stå för trängselskatt och allt annat.
Alt 4
Kalle står för hälften av bensinkostnaderna, hälften av trängselskatten samt ett godtyckligt påslag för viss slitage.
Alt 5
Kalle står för exakt hälften av alla bilrelaterade kostnader vilka uppgår till totalt ca 13500 kr per månad. I denna kostnad är alla kostnader inräknade samt utslagna per rullad mil; en s.k. milkostnad helt enkelt. Även trängselskatten ingår. Kalle ger mig alltså 6750 kr per månad för att åka med. Naturligtvis gör vi båda avdrag i våra deklarationer så våra kostnader blir exakt lika. Eller ja... våra avdrag slår olika eftersom vi tjänar olika mycket så vi kanske även ska ta hänsyn till stora våra resp. avdrag blir och korrigera. Om Kalle är laglydig och inte gör några avdrag så får vi räkna ut hur mycket pengar jag får genom mina avdrag och så får vi korrigera Kalles ersättning med hälften.
Jag är van att köra, skjutsa till träningar och jag vet inte vad. Jag har aldrig reflekterat över ekonomiska ersättningar för det men det här skulle handla om ett systematiskt handlande från både Kalle och mig. Det går inte riktigt att jämföra med att skjutsa en kompis vid något enstaka tillfälle. Här finns inget fullständigt rätt eller fel utan jag är nyfiken på hur niandra resonerar runt omkring detta. Vad är kotymt? Vad är rimligt?
(Nej, jag anser inte själv att alt 5 är skäligt men det är ju ett alternativ :))