Irriterad
Ofta här på familjeliv märker jag hur folk är så insnöade på heteronormen. Allt från "får en 12-flicka sova över med ett gäng killar?", "min kille har tjejkompisar, blir svartsjuk", till kvinnor som utbrister "åååh, karlar ".
Som bisexuell har jag lite svårt att leva mig in i hur hetero- och homosexuella måste ha det. Homosexuella vet iaf om att alla inte tänker som de, medan de straighta (som är i majoritet?) helt enkelt inte ens tänker på att om ens heterosexuella pojkvän inte får umgås med sina väninnor, hur skulle man göra om ens kille var bi?
I den s k "HBT-världen" har det länge funnits en slags "homo-norm". Alla är sådana där mysiga bögar, transpersoner är högst roliga dragqueens och bisexuella var lite skumma, som inte kunde "välja lag". Det känns som om de senaste åren det har lättat. Men jag har nog faktiskt hör "bifobiska" uttalanden både från hetero- och homosexuella.
När jag var yngre, en tonåring, så skulle jag sova över hos en kompis efter en fest. Jag informerade min mor om det i förväg, och sa att vi skulle vara många där. "Kommer det vara några killar där?"
Hon visste att jag var bi. Hon visste att många av mina vänner också var det. "Vad spelar det för roll?" svarade jag. Min mamma, även om hon är lite bisexuell själv, har fastnat i tänket att killar är sexgalna och tjejer är offer. För min del har det nog alltid varit lite tvärtom. ;)
Det finns så många saker som jag slår vad om är typiskt för heterosexuella kvinnor. T ex överdriven utseendefixering. Det är kvinnor som hetsar varandra till att banta, plastikoperera sig och sånt, ta bara en titt på tidningar som Veckorevyn! Eftersom straighta kvinnor tror att män är mysterier, absolut annorlunda än kvinnor (eftersom de aldrig varit med en kvinna) så kan man lura dem till allt möjligt. Det är nog framför allt heterosexuella som också uttalar sig i stil med "ååh, karlar, du vet hur de är" eller om "tjatiga fruntimmer".
Newsflash! Båda könen är lika jobbiga!
Oh well. Var bara tvungen att få tjata av mig lite.