• frau M

Spänd mage å tungt å andas, trött

Har de två senaste dagarna varit ovanligt trött. Megen är spänd hela tiden. Precis som om den inte kan slappna av. det är lite tyngre att andas, och jag har ingen orka alls. Sitter i hela dagen. Kliver jag upp å går några steg så blir det värre. Magen blir hårdare och gör nästan ont och jag blir andfådd.
    Har sedan länge problem med svår foglossning (fram). Så jag vilar mest ändå. Kan inte göra så mycket. Haft sonen hemma i 2 dagar nu också pga förkylning. extra jobbigt.
    Är i v23.

• Svar på tråden Spänd mage å tungt å andas, trött
  • frau M

Ville höra om det var någon som hade nån ide vad det kan bero på. eller om jag måste ringa sjukvårdsupplysningen...
    Det är kanske en dum fråga jag ställer...

• mer grubbel

Det låter helt normalt, men ring förlossningen och fråga om du är orolig, tror inte att sjukvårdsupplysningen har nåt vettigt att säga.

• ohmy

Då kan det nog vara bra att ringa.. om dom är smärtsamma.. Bättre ringa för mycket än för lite ;)

• mer grubbel

Har du ringt förlossningen?

• frau M

Inte än, men precis tagit fram telenummer dit.
    Behöver jag ringa dit nu tycker ni, eller ska jag avvakta tills imorgon... å prata med bm?

• mer grubbel

Svårt för oss här att veta var du ska göra Jag skulle ringa nu om du är orolig, som ohmy säger, bättre än gång för mycket än för lite.

• frau M

Nu har ja´g pratat med dem. Är ju på gränsen till att de kan ta emot mig. Idag kunde de inte det... men typ imorgon.. De gav rådet att ta två alvedon å vila å se vad som händer med sammandragningarna. fragade om jag är förkyld.. kanske kan bero på det.
    men att jag annars ska prata med bm imorgoon. Så jag ska nog ringa henne imorgon bitti å höra vad hon tror.
    iom att jag mått som jag gjort i 2 dagar nu.
    men de riktiga sammandragningarna har kommit nu ikväll... Tidigare var den bara hård..

• mer grubbel

Vad menar du med riktiga sammandragningar? Om de gör ont så räknas de som förvärkar. Är det ditt första eller andra (eller mer) barn?

Men bra att du ringde, känns det bättre nu? 

• frau M

Det är mitt andra barn.
    Det har börjat kännas mer som om magen drar ihop sig nu ikväll, å det känns ju en del, men inte så det gör ont så. Tidigare under dagen, å även igår, var magen mest hård hela tiden..

• mer grubbel

Okej. Det är ju vanligare med sammandragningar tidigare om man är omföderska. Men det är ju bra om man är uppmärksam på om de börjar göra ont eller om det blir jättemycket, och det är ju du

Nu måste jag sova lite (är i v 39

• frau M

sammandragningarna slutade efter ett tag igår kväll när jag tagit alvedon å vilat, så jag fick sova inatt, men när jag vaknade inatt å skulle på toan så kom de tillbaks igen. vilar jag går det över en efter ett tag... men så fort jag rör mig kommer de igen.
    Har pratat med bm nu på morgonen.. om det fortsatte tyckte hon jag skulle ringa på förlossningen å få komma upp på koll.

• mer grubbel

Jag kommer ihåg i somras när jag var i vecka 15-16 nånting, så var jag ensam med min son i drygt en vecka, vi var förkylda båda två och jag hade ingen att hjälpa till så allt var riktigt jobbigt. Då hade jag mycket sammandragningar som inte försvann förrän efter att min sambo kom hem igen.
    Du kanske har lite mycket att göra just nu helt enkelt. Det verkar inte som att förlossningen är på g iallfall eftersom de går över när du sover. 

• frau M

Har varit upp på förlossningen idag. Blev sittandes där 4 timmar. Ul och vul och undersökning gjordes. De skickade ner mig på akuten sen för att kolla upp varför jag har tungt å andas å blir så anfådd. Var supermycket folk där. å många ambulanser strömmade dessutom in. Anmälde mig å de sa att det kommer ta många timmar innan det blir min tur. Åkte hem å åt. Sen kännde jag att min kropp inte orkade med mer idag. Helt slut. jag som knappt orkat med å ligga i soffan tidigare dagar liksom... Sitta på en stol i et väntrum flera timmar tar på krafterna.. Så jag pratade med rådgivningen om att åka tillbaks imorgon fm istället. Tror ju inte det är nå speciellt fel på mig heller så.. har inte blivit sämre med andningen iaf så.. Haft sammandragningar idag oxå. men inget som har påverkat livmodertappen iaf. vilket är skönt.

• frau M

Allt verkar ha ljugnat ner sig nu. Kan andas lättare å trycket är mycket mycket mindre nu. Det är nog som du skrev grubbl, att det blivit lite för mycket nu några dagar. Dels trött å slut i kroppen efter nyår, sen en krasslig å gnällig son, ensam hela dagarna då killen jobbar borta, sen har det nog växt å hänt väldigt mycket i magen nu oxå..
    Men jag ser ingen anledning att åka till akuten å sitta där idag å vänta. För det var väl bara bebis som tröck på något.. Har fått lite sura uppstötningar idag... vilket jag inte haft tidigare.. så det är ju ett tecken på att det är pga bebis som det blev tryck över övre magen och tungt å andas..
    Skönt å slippa sitta på akuten iaf.
    Har byggt lite lego med sonen nu ett tag... å nu när jag sätter mig ner å ska vila lite så känner jag i magen att jag måste ta det lite lugnare.. får lite lätta sammandragningar... men har inte kännt något tidigare idag så..
    Tänka på det i fortsättningen..

Svar på tråden Spänd mage å tungt å andas, trött