• Anonym (NN)

Två barn hemma får man betalt för båda??

Hejsan! Jag o min sambo satt och prata så kom vi in på hur de blir nu när barn nr 2 ska komma....Jag är mammaledig med första  barnet och de jag undrar över är om man får betalt för båda barnen då man får hemma med dom? om jag tar föräldrardagar med första barnet och barn nr 2 när de kommer....någon som vet? tacksam för svar!

• Svar på tråden Två barn hemma får man betalt för båda??
  • mer grubbel

Nej, du får bara ta för ett barn i taget. Men du kan ta för bebisen och din sambo för det äldre barnet samtidigt.

• mer grubbel

Eller jag ska inte svära på att det är så, men så har jag förstått det iallfall. Du får ju inte betalt för att vara hemma med dina barn, du får ersättning för att du inte jobbar.

• Anonym (NN)

Men de är ju inte samma barn, de är de som jag är mest fundersam över. Man får ju inte vara hemma på samma barn dagar båda föräldrana men om får tvillingar tex så få rman ju dubbla dagar. och kan ta ut får båda.....

• MajaVira
    Anonym (NN) skrev 2011-01-04 17:47:15 följande:
    Men de är ju inte samma barn, de är de som jag är mest fundersam över. Man får ju inte vara hemma på samma barn dagar båda föräldrana men om får tvillingar tex så få rman ju dubbla dagar. och kan ta ut får båda.....
    Nej, det är inte dubbla dagar för tvillingar - det är väl 90 dagar extra om jag minns rätt.

Du får föräldrapenning för att ersätta den lön du förlorar genom att vara hemma, bara för att du har två barn innebär det ju inte att du förlorar mer lön än om du hade ett barn..
  • mer grubbel
    Alltså, undrar du om du kan ta för båda samtidigt och då få dubbel ersättning? Det tror jag knappast. Att tvillingföräldrar får fler dagar beror på att det blir mer jobb och båda förädrarna kan då ta ut dagar för varsitt barn, de får inte mer ersättning eller "betalt" per dag.
  • Angels
    Men tar man ut för båda barnen samtidigt då? Trodde det var att man kunde vara hemma dubbelt så länge, men jag kan ha fel.

I övrigt tror jag inte heller att du kan ta ut för båda barnen samtidigt, men jag vet inte.
  • Maroschka

Nej du kan inte ta föräldrapenning för 2 barn samtidigt.

~Jakob 060415~ ~Olivia 080618~ ~~Vilda 101214~~
  • mer grubbel
    Angels skrev 2011-01-04 17:55:23 följande:
    Men tar man ut för båda barnen samtidigt då? Trodde det var att man kunde vara hemma dubbelt så länge, men jag kan ha fel.

I övrigt tror jag inte heller att du kan ta ut för båda barnen samtidigt, men jag vet inte.
    Ja, antingen kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och ta ut dagar för varsitt barn, eller så är ena föräldern hemma och tar ut dagar för ena barnet, men kan vara hemma längre eftersom tvillingföräldrar får flera dagar med ersättning totalt.
  • Anonym

Du får INTE ta ut för båda barnen samtidigt, du kan bara få för ett barn i taget. Men då har du i stället dagar kvar och kan vara hemma längre.

Det spelar ingen roll att det inte är samma barn. Man kan bara vara föräldraledig för ett barn i taget med ersättning. Men som tidigare sagts så kan din man ta ut för det andra barnet så kan ni vara hemma samtidigt.

Anledningen till att det är så här är för att staten inte betalar dig för att ta hand om dina egna barn, de bara ersätter dig för förlorad arbetsinkomst och den blir inte större för att du är hemma med fler barn.

• Leija

Nej, man kan bara ta ut FP för 1 barn åt gången/förälder.
    Däremot kan pappan vara hemma och ta FP för det andra barnet. Hur reglerna kring det är i detalj vet jag inte, men jag vet att man får göra det. Men om det bara gäller kortare perioder osv har jag ingen aning om!

• Angels
    Angels skrev 2011-01-04 17:55:23 följande:

Hittade själv svaret på min frågan är jag googlade på det. Föräldrapenning får man max 480 dagar, varav 390 dagar får man 80% av sin inkomst. Får man tvillingar får man 180 dagar extra, varav 90 av dessa är dagar med maxbelopp, övriga lägstanivådagar.

Vid tvillingfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och ta ut föräldrapenning på varsit barn, men en förälder kan inte ta ut föräldrapenning på två barn samtidigt. Kanske  att samma gäller när man skaffar ett barn till, dvs att båda föräldrarna kan vara hemma samtidigt och ta ut föräldrapenning på varsit barn
  • Anonym (NN)

Okej! tack för alla svar då är jag lite mera insatt.

Svar på tråden Två barn hemma får man betalt för båda??