• MissSept

Brio Happy. Ni med erfarenhet, se hit!!

Har alltid tänkt att jag skulle köpa en Emmaljunga duovagn ( ex Edge, city cross, classic sport.) 

Har nu fastnat för Brio Happy vagn istället .  Ni med erfarenhet, vilka för och nackdelar har ni upplevt med den vagnen ?? 

Tacksam för svar

• Svar på tråden Brio Happy. Ni med erfarenhet, se hit!!
  • sommarbebis09

åh underbara vagn! Jag köpte den med ett chassi från 06, teleskopchassi och svängbart, helt underbart nu när lillkillen åker framåt ibland men när han ska somna så vill han se oss.

det enda jag saknar är svängbara framhjul under barmark i snön är de fasta hjulen helt ok.

sen blir vagnen väldigt tung när man har det chassit, vet att vissa chassin är lättre.
    suffletten är i kortaste laget på sommaren, löser man lätt med parasoll.
    sen hade jag en citykorg på och den va i kortaste laget men sonen gillade att ligga trångt så.

hoppas svaren hjälp dig!

• Lindreas

Underbar! Härligt gung och den tar sig fram överallt. På nyårsafton gick vi med den i 15 cm nysnö utan problem. Nackdelen är att den är ganska tung, ingen vagn man går och shoppar med direkt. :)

• MissSept
    Lindreas skrev 2011-01-05 16:53:52 följande:
    Underbar! Härligt gung och den tar sig fram överallt. På nyårsafton gick vi med den i 15 cm nysnö utan problem. Nackdelen är att den är ganska tung, ingen vagn man går och shoppar med direkt. :)
    kul att höra att den funkar i snö :) Då vi jämförde Happyn med Emmaljungas Edge, tyckte vi att den verkade vara betydligt lättare än den i allafall. 

Var Happyn rymlig i sitt och liggdelen tyckte du?

• Lindreas
    MissSept skrev 2011-01-06 10:12:53 följande:
    kul att höra att den funkar i snö :) Då vi jämförde Happyn med Emmaljungas Edge, tyckte vi att den verkade vara betydligt lättare än den i allafall. 

Var Happyn rymlig i sitt och liggdelen tyckte du?
    Vi har hårdlift i sittdelen och den är ju inte lika rymlig som liggdelen, men den funkar bra! Dessutom blir det jättemysigt att ta ur liften och lägga i en åkpåse i sittdelen, den har fullt liggläge också. Men visst är den rymlig!

Och det här med att den är tung, det märker jag bara av när jag måste köra den i djupsnö eller i branta backar, och såklart när jag lyfter den. Men hellre en tung vagn som är stadig än en lätt som känns som den ska välta.
  • MissSept
    Lindreas skrev 2011-01-06 10:27:26 följande:
    Vi har hårdlift i sittdelen och den är ju inte lika rymlig som liggdelen, men den funkar bra! Dessutom blir det jättemysigt att ta ur liften och lägga i en åkpåse i sittdelen, den har fullt liggläge också. Men visst är den rymlig!

Och det här med att den är tung, det märker jag bara av när jag måste köra den i djupsnö eller i branta backar, och såklart när jag lyfter den. Men hellre en tung vagn som är stadig än en lätt som känns som den ska välta.
    Sant :)  Kvalitetsmässigt då? Fick du med några tillbehör eller fick du köpa? 
  • tteessssaa

Ren billig skitvagn enligt mig.

• MissSept
    tteessssaa skrev 2011-01-06 19:35:30 följande:
    okej..berätta gärna mer vad det var som var dåligt med den, samt vilken årsmodell det gäller. 
  • Lindreas
    MissSept skrev 2011-01-06 10:55:41 följande:
    Sant :)  Kvalitetsmässigt då? Fick du med några tillbehör eller fick du köpa? 
    Kvalitetsmässigt har jag ingenting att klaga på. Ett hjul (lufthjul) var lite skevt, men vi fick ett nytt på en gång när vi berättade det hos Babyproffsen där vi köpt vagnen. Dock så har suffletten säckat ihop en aning, den är inte lika spänd uppfälld som tidigare, och det verkar vara vanligt. Ingen aning om hur det är på andra vagnar, det kanske är så med alla?

Vi fick med fotsack, fempunktssele och dessutom regnskydd som bonus. Ingenting annat, men jag å andra sidan inte haft behov av någonting annat än. Vi köpte vår i somras, för övrigt, alltså en 2010 års modell.
    tteessssaa skrev 2011-01-06 19:35:30 följande:
    Konstruktivt. Vad är det som är dåligt?
  • sarsparis

Vi har en happy från 07. Vagn med skönare gung får man leta efter. De nya modellerna som säljs nu väger inte mycket mer än tex city cross. vi har med vändbart styre och det är tyngre, men inte så tungt att jag inte orkar lyfta den i och ur bilen. Sittdelen är rymlig, superbra varukorg med skyddomkring så grejer inte kan ramla ur. Sen tycker jag att den är snyggare i designen än tex emmaljunga, gillar det som är stilrent och enfärgat.
    Vår suflett har inte alls säckat ihop, jag tror dessutom att det går att skruva åt.

Min pappa som absolut inte kan nåt om barnvagnar utbrast en gång, "vilken skön vagn, mycket bättre än den din bror har, den känns ju inte alls stabil och verkar jätteranglig"  de har en city cross....

• Lindreas
    sarsparis skrev 2011-01-07 15:39:46 följande:

Vi har en happy från 07. Vagn med skönare gung får man leta efter. De nya modellerna som säljs nu väger inte mycket mer än tex city cross. vi har med vändbart styre och det är tyngre, men inte så tungt att jag inte orkar lyfta den i och ur bilen. Sittdelen är rymlig, superbra varukorg med skyddomkring så grejer inte kan ramla ur. Sen tycker jag att den är snyggare i designen än tex emmaljunga, gillar det som är stilrent och enfärgat.
    Vår suflett har inte alls säckat ihop, jag tror dessutom att det går att skruva åt.

Min pappa som absolut inte kan nåt om barnvagnar utbrast en gång, "vilken skön vagn, mycket bättre än den din bror har, den känns ju inte alls stabil och verkar jätteranglig"  de har en city cross....

Går den att skruva åt? Vilken skruv använder man då? Funktionen är det ju inget fel på, och den är ju inte fullständigt ihopsäckad, bara det att den inte är lika spänd som tidigare.

Jag håller med om att den är snyggare än Emmaljungas motsvarande (vet inte ens vad den heter...), och varukorgen är ju guld! Också gillar jag alla reflexer.
  • simone87

jag har en brio happy årsmodell 09.tycker den är helt underbar, skön att köra även om man är på stan eller vill ta en skogpromenad. super när man vill gå en lång runda. gunget är toppen min dotter har somnat jätte lätt tack vare det. jag skulle helt klart rekomendera denna vagn. lagom i priset med.

• Lindreas
    Kaisa Kavat skrev 2011-01-07 19:34:57 följande:
    .....gummit på handtaget sprack efter lite över ett år......
    Ja, det är ju utsatt för slitage hela tiden tyvärr...
  • sarsparis
    Kaisa Kavat skrev 2011-01-07 19:34:57 följande:
    .....gummit på handtaget sprack efter lite över ett år......
    Det hade du nog kunnat reklammera.....
  • MissSept
    sarsparis skrev 2011-01-07 15:39:46 följande:

Har vagnens textil behållit sin färg genom åren?
  • brokig

From i år kan man väl välja chassi på Happy och få den med svängbara hjul om man vill.

Jag har bara provkört den, inte ägt den och vi valde bort den då min 2 m långe sambo gick in i den hela tiden med sina vanliga steg, jag som är drygt 170 cm lång hade inte de problemen, men viktigt såkalrt att vi båda kan köra den.

• MissSept
    Lindreas skrev 2011-01-07 19:28:01 följande:
    Går den att skruva åt? Vilken skruv använder man då? Funktionen är det ju inget fel på, och den är ju inte fullständigt ihopsäckad, bara det att den inte är lika spänd som tidigare.

Jag håller med om att den är snyggare än Emmaljungas motsvarande (vet inte ens vad den heter...), och varukorgen är ju guld! Också gillar jag alla reflexer.
    Den av emmaljungas vagnar vi tycker påminner om Happyn, både i utseende, vikt och funktioner är Emmaljungas classic sport med city korg. Också en fin vagn Skrattande 
  • Lindreas
    MissSept skrev 2011-01-09 18:38:50 följande:
    Den av emmaljungas vagnar vi tycker påminner om Happyn, både i utseende, vikt och funktioner är Emmaljungas classic sport med city korg. Också en fin vagn Skrattande 
    Ja, den är fin! Men det är något med suffletten jag inte gillar... Det är det som får mig att gilla Brio bättre, men det är ju verkligen bara en smaksak! Vi valde vagn med teleskophandtag, eftersom det är lättare för en lång person att köra vagnen då, än om den har knäleds-handtag. Och OM handtaget går sönder vid belastning (ovanligt, men det förekommer) så "faller" inte vagnen om man har teleskophandtag.
  • sarsparis
    MissSept skrev 2011-01-09 14:06:37 följande:
    Har vagnens textil behållit sin färg genom åren?
    först hade vi en brun brio, den höll inte måttet, efter 2 mån var den jätteful, dock fick jag nytt tyg och i affären sa de att brio sagt att de haft problem med just det tyget det året. vi tog istället den mossgröna tyget, jag kan inte påstå att den är särskilt solblekt. Alla vagnar blir det mer eller mindre, jämförde tyget med fotsacken som knappt är använd och jag tycker det är samma färg.
Svar på tråden Brio Happy. Ni med erfarenhet, se hit!!