• Kakmonster

Fortsätta med Nan2 eller byta till Nan 3?

Halloj!

Har en tjej som inte är alltför tokig i att äta riktig mat än så hon får fortfarande Nan2 ibland som måltid. Nu är hon dock 10 månader fyllda, och då undrar jag om jag skall byta till Nan3 istället?. Det står ju på förp att den "funkar bra som dryck till en varierad kost" istället för mjölk. Men jag behöver ju den som modermjölksersättning... Hur gör jag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 18:22
    På Nan3-förpackningen står det "Tillskottsnäring baserad på mjölk" och på Nan2 står det "Modersmjölksersättning baserad på mjölk".

• Svar på tråden Fortsätta med Nan2 eller byta till Nan 3?
  • SilverEmma

Du fortsätter med tvåan bara! Den kan hon dricka länge till! Trean är inte en måltidsersättning.

• Rockan

Nu har vi främst kört med BabySemp, men jag gissar att det är likadant med NAN.

Steg 3 innehåller i princip samma saker som steg 2, men innehåller (vitaminer, mineraler) är anpassat till den högre åldern. Att det byter namn till "Tillskottsnäring" är för att det förutsätts att barnet även äter annan kost i viss utsträckning. Det fungerar alltså utmärkt att ge även steg 3 som mellanmål/måltid, men det går att fortsätta med 2 också, gör som du känner. Det är bara bra att ditt barn fortfarande äter ersättning, det rekommenderas ju minst upp till ett år. Min tvååring dricker fortfarande en mugg till frukost

• Rockan
    SilverEmma skrev 2011-01-04 18:22:02 följande:
    Du fortsätter med tvåan bara! Den kan hon dricka länge till! Trean är inte en måltidsersättning.
    Är det annorlunda med NAN alltså? Gällande BabySemp så har 2 & 3 samma innehåll, bara att vitaminer & mineraler är anpassade efter åldern & även 3 funkar utmärkt som måltid/mellanmål. (Har mailat & frågat)
  • SilverEmma

Vad jag fattat det med nan3 så är det att den ska ges som måltidsdryck istället för mjölk. Det är alltså inte meningen att en flaska nan3 ska vara en hel måltid.

• SilverEmma

TS, funkar det inte med nan2 eller? Det är inga problem att fortsätta med det bara så att du vet.

• Rockan
    SilverEmma skrev 2011-01-04 18:25:53 följande:
    Vad jag fattat det med nan3 så är det att den ska ges som måltidsdryck istället för mjölk. Det är alltså inte meningen att en flaska nan3 ska vara en hel måltid.
    Då är det nog annorlunda, fast jag förstår inte varför. På B.S. 3:an står det att det kan ges som måltidsdryck eller mellanmål/måltid, trots att den i likhet med NAN byter namn till Tillskottsnäring.
    Jaja, kanske oviktigt egentligen Så stor skillnad är det inte i vitamininnehållet.
  • Kakmonster
    SilverEmma skrev 2011-01-04 18:27:37 följande:
    TS, funkar det inte med nan2 eller? Det är inga problem att fortsätta med det bara så att du vet.
    Jo, det funkar hur bra som helst, jag tänkte bara på att hon har blivit så stor nu och den är ju från 4 månader. Tack för svar! {#emotions_dlg.flower}
  • Rockan
    Kakmonster skrev 2011-01-04 18:32:11 följande:
    Jo, det funkar hur bra som helst, jag tänkte bara på att hon har blivit så stor nu och den är ju från 4 månader. Tack för svar! {#emotions_dlg.flower}
    Ett tips är att jämföra innehållet lite snabbt nästa gång du handlar & se vilka skillanderna är
    I B.S. är det betydligt mer järn i 3:an än 2:an, samt ganska mycket mer B12. Annars rätt lika.
  • isisisis
    Rockan skrev 2011-01-04 18:35:29 följande:
    Ett tips är att jämföra innehållet lite snabbt nästa gång du handlar & se vilka skillanderna är
    I B.S. är det betydligt mer järn i 3:an än 2:an, samt ganska mycket mer B12. Annars rätt lika.
    Lite snabbt? hehe....
    Det är typ 150 olika vitaminer och näringsämnen i olika mängd
  • EmperessOfLove

Hejsan!

Min son får babysemp två. Han är sju månader nu, på BVC sa de att jag skulle byta till bara välling, stämmer verkligen det? Jag menar om man ammar byter man väl inte till välling vid sju månader. Hon sa att det är mer järn och gör honom mättare, men han sover ju alltid hela nätterna och så, på ersättningen.

• Rockan
    EmperessOfLove skrev 2011-01-04 19:29:46 följande:
    Hejsan!

Min son får babysemp två. Han är sju månader nu, på BVC sa de att jag skulle byta till bara välling, stämmer verkligen det? Jag menar om man ammar byter man väl inte till välling vid sju månader. Hon sa att det är mer järn och gör honom mättare, men han sover ju alltid hela nätterna och så, på ersättningen.
    Nej, det stämmer inte alls. Ersättning rekommenderas ingå minst första året om man inte ammar.
    isisisis skrev 2011-01-04 18:51:02 följande:
    Lite snabbt? hehe....
    Det är typ 150 olika vitaminer och näringsämnen i olika mängd
    Jaja, men SÅ lång tid tar det inte om man håller dem bredvid varandra & 150 är ju lite att ta i
  • EmperessOfLove

Har läst runt lite nu. Välling max tre gr per dag, alltså måste han ju äta ersättning. Vad Irriterad jag blir när de säger så, det stämmer ju inte alls. Tur att jag inte lyssnade på henne då ;=)

Svar på tråden Fortsätta med Nan2 eller byta till Nan 3?