• Some Day

Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.

Låt oss anta att jag har uppfunnit botemedlet för aids. Det är ännu inte godkänt av läkemedelsverket, men flera olika patienter som var dödssjuka har mirakulöst tillfrisknat och de har inte fått viruset på nytt efter att ha fått en dos.

En dos kostar mig 10 000 kr att tillverka. Jag kommer att ta betalt 100 000 kr för en dos.

En nära anhörig till dig har viruset och nu är det bara några dagar kvar som personen har att leva.

Du kontaktar mig och ber att få köpa en dos för 50 000 kr.

Jag vill inte sälja en dos till dig om jag inte får hela summan direkt. Det har kostat mig pengar att utveckla det här botemedlet och jag vill ha lön för mödan.

Skulle du göra inbrott i mitt laboratorium för att stjäla botemedlet?

Skulle du stjäla det om det var för en främlings skull?

Du bryter mot lagen när du bryter dig in och tar botemedlet. Ska du frikännas eller straffas?
    Tycker du att jag handlade rätt eller fel som nekade dig botemedlet?

Ange gärna om du är kvinna eller man när du besvarar dessa frågor. 

• Svar på tråden Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.
  • Rockabilly

Kvinna.

Jag skulle gjort inbrott eller dödat dig. Jag hade tyckt det vart fel om du nekade mig botmedlet. Du skulle ju kunna rädda en människa och ändå tjäna 40 000kr.
    Jag hade nog hjälpt till att stjäla det om det var till en främling men inte själv.
    Jag har gjort inbrott, och ska då straffas.

Tror ja!

• Some Day

För 50 000 kr kan jag inte tillverka fler doser av botemedlet om jag ska ta ut lön och betala för underhållet av laboratoriet. För 100 000 kr kan jag tillverka ytterligare 3-5 doser och således rädda fler liv.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Some Day skrev 2011-01-04 19:18:54 följande:
    Skulle du göra inbrott i mitt laboratorium för att stjäla botemedlet?
    Ja.
    Skulle du stjäla det om det var för en främlings skull?
    Kanske, beror på övriga omständigheter.
    Du bryter mot lagen när du bryter dig in och tar botemedlet. Ska du frikännas eller straffas?
    Straffas.
    Tycker du att jag handlade rätt eller fel som nekade dig botemedlet?
    Jag tycker att du är en hemsk människa som gärna får lida rejält, men jag tycker inte att det är moraliskt fel.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Naoko

Kvinna:
    Mycket möjligt att jag hade brutit mig in, desperation kan göra mycket med en människa. 
    Självklart ska jag straffas om ni upptäcker mig.
    Jag har inga synpunkter på om du gjorde rätt eller fel som nekade mig botemedlet, det är din medicin och du gör vad du vill med den.  

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Some Day skrev 2011-01-04 19:27:35 följande:
    För 50 000 kr kan jag inte tillverka fler doser av botemedlet om jag ska ta ut lön och betala för underhållet av laboratoriet. För 100 000 kr kan jag tillverka ytterligare 3-5 doser och således rädda fler liv.
    Detta förändrar dock mitt "du är en hemsk människa" ovan, om vinsten går till ny medicin så drar jag tillbaka det.
    I am free because I know that I alone am morally responsible for everything I do.
  • Blygdläppen

Jag är kvinna. Jag skulle försöka få låna de resterande 50 000 av någon (om jag nu inte hade hela summan på 100000 själv), eller försöka förhandla mig till en avbetalningsplan med dig. Men om det enda alternativet är att jag stjäl botemedlet av dig för att min anhöriga ska överleva, så gör jag det. Jag skulle dock göra det utan att skada dig. När jag visste att min anhörige fått i sig botemedlet skulle jag lämna in mig själv till polisen och ta mitt straff.

Jag skulle inte stjäla det för en främmande människa.

Du gör inte fel som vägrar sälja det till mig för halva priset, men om en nära anhörig till mig är döende och du var enda hindret för hans/hennes tillfriskning så skulle jag inte tänka rationellt utan tycka att du var ett egoistiskt svin.

• Gentleman

Man

Om jag inte hade haft råd till hade jag försökt få till en avbetalningsplan. Om inte det fungerat hade jag försökt stjäla det. Hade du stått i min väg hade jag slagit ner dig.

För en främling hade jag inte gjort samma uppoffringar.

• Tygtiiger

Jag skulle stjäla det som FAN om det rörde en av mina anhöriga och antagligen prostituera mig för att få ihop pengarna om jag inte kunde stjäla det.

Jag skulle inte ha minsta problem med att sitta i fängelse efteråt heller, och inte ha det minsta dåligt samvete. Snarare skratta hela vägen till fängelset.

Men det är mer tveksamt om jag skulle göra det för en främling, då skulle jagnog mer starta kampanjer för att få dig att sänka priset.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Pallas
    Pallas skrev 2011-01-04 19:29:28 följande:
    Jag är kvinna och skulle inte bryta mig in. 
    Som en ytterligare förklaring kanske jag ska nämna att jag inte är rädd för döden, utan ser den som en naturlig del av livet.
Svar på tråden Jag har botemedlet för AIDS. Ett etiskt och moraliskt ställningstagande.