• HN79

Hundens klo har delat sig....

Hundens klo har delat sig på längden, vad gör man. Klipper själv eller låter vetten ta hand om saken. Klorna är svarta så pulpan är omöjlig att se.

• Svar på tråden Hundens klo har delat sig....
  • Hultan

Hej hej!

Om klon har spruckit ända in till klofalsen ( där klon börjar växa ut från tån) eller nästan ända in, så måste en veterinär åtgärda klon. Då behöver hunden få lugnande, så att man kan dra bort klokapseln helt. Först då kan en ny fin klo växa ut. Så ring och boka tid!

Om den bara är sprucken en liten bit, klipp av det som går, håll rent, torrt och lufta! krage på. Noga koll. Om infekterat ring vet.

Mvh/ Hultan

• Joico

Labben har spräckt klon en gång, eller brutit.. hon fick åka till veterinären och ta bort den + ha strumpa i en vecka och äta penicillin.

En kompis BC fick en spricka i klon för ett tag sen, det såg inte så illa ut så hon gjorde rent med lite jodopax men sen ringde hon och rådfrågade veterinären ändå. Hon ville att dom skulle komma in så hon fick kika och det slutade med att dom tog bort hans klo också, eller det som spruckit alltså. Och sen bandage och sko en vecka.

• tussilago00

japp! Min dvärgpudel fick en sprucken klo och samma där! In till vet och ta bort klon!

• flixflax

Ser du inte pulpan är det nog ingen fara så långe hunden inte har ont av det. Beror ju på hur det ser ut! Min hunds klo delade sig förra vintern fast då hängde pulpan som en stäng i mitten och det var blod och så. Vi fick ju åka till veterinär. Han gjorde dock bara rent och vi köpte en sko att ha på för att skydda mot infektion. Det läkte sig fint.

Blir det sårigt eller värre måsta man ta bort klon. Kan du klippa av ngt så det inte slits upp mer?

• EnFruSislak

min hunds klor delar sig flera gånger på en vinter... Då: klipper jag av överdelen på klon så nära pulpan som möjligt och målar pulpan med nagellack. om det inte går att klippa klon eller vicka loss delen, går vi till veterinären. där får han lugnande eller sövs beroende på var och hur klon klyvts.

Allmänt gäller att hålla klorna korta och klyvs fler klor bör du uppsöka en vet. så de får bedöma kvalitet på klorna och om det finns någon sjukdom som är bakomliggande orsak.

Svar på tråden Hundens klo har delat sig....