• Baby T

Syns grav på test om man har hormonspiral?

HAr hormonspiral sedan ett par år tillbaka, efter några veckors konstant illamående ofattbar trötthet och nu tycker jag även jag känner rörelser i magen (har 3 barn sen tidigare och rörelserna känns som sparkar)gjorde jag idag ett graviditetstest som till min stora förvåning visade negativt. Kan hormonspiralen påverka testet så att det bli neg även om man är gravid? Någon som varit med om liknande?

• Svar på tråden Syns grav på test om man har hormonspiral?
  • Coyote600

Detta svar kanske kommer lite för sent? Min erfarenhet är i alla fall att första testet jag gjorde var negativt, men det läkaren gjorde 2 veckor senare var positivt. Dagen efter opererad de mig för utomkvedshavandeskap. De uppskattade fostrets ålder till 7 veckor.

• smultronplanta

Man kan inte vara gravid med hormonspiral utan ett positivt graviditetstest. Även om det är ett utomkveds eller andra bekymmer, så visar graviditetstesten alltid positivt.

• Coyote600

Mitt var i alla fall negativt. Men om det berodde på att det var för tidigt för att testa, eller att det var fel på testet vet jag inte. Läkaren sa i alla fall att det var mer troligt att ett test visade negativt trots att man var gravid, än att ett test skulle visa positivt fast man inte var gravid. Men det har jag ingen statistik på, så det vet jag inte om det stämmer.

• happiness89

jag har haft samma symptom som dig...illamående o saker men det visade sig att jag var allergisk mot hormoner. har testat ca 3 olika preventinmedel på 2,5 år...

• smultronplanta

Ja, anledningen till att det kan vara falskt negativt är helt enkelt att hormonnivåerna fortfarande är för låga för att ge utslag. Falskt positivt kan det bara bli om man istället har en hcg-producerande tumör, men det är ju väldigt, väldigt ovanligt kontra en graviditet

• Coyote600

Att bli gravid med hormonspiral räknas nog också som väldigt, väldigt ovanligt. Glad 3-6 personer på 10.000 har jag för mig att de sa när jag talade med tillverkaren. 

• Gravid trots neg test

Det är inte sant! Jag gjorde 7 graviditetstest, olika dagar, tidpunkter, sorter.. alla negativa! Gjorde ett 8:e som visade positivt! Va då i vecka 9, idag är sonen 2,8 år.

Svar på tråden Syns grav på test om man har hormonspiral?