• Kinderägg

Hunden morrar vid tillsägelse

Vår hund har börjat morra åt oss ibland när vi säger åt henne, vet inte riktigt hur vi ska hantera det hela. Dom enda gångerna hon gör det är när man säger åt henne på håll så att säga, som nu ikväll t.ex, hon busade med katten och till slut tyckte jag att det räckte, sa åt henne att gå och lägga sig. Hon mot sin bädd, stannade en bit ifrån och tittade på mig, jag tittade på henne och sa "ja gå och lägg dig", då började hon morra och sen gick hon och lade sig. Muttrar hon lite över det hela bara så man ska ignorera det hela eller bör vi agera på något vis ? Hunden är inte så gammal än, hon är snart 8 mån, minns att min förra hund blev lite "tuffare"  ungefär vid den åldern men jag kommer inte ihåg hur jag agerade då.

• Svar på tråden Hunden morrar vid tillsägelse
  • Hultan

Vad är det för ras?
    Hur är hennes kroppshållning när hon morrar? Hög svans eller låg? Högt huvud eller lågt? Ragg? Visar hon tänder eller inte?

• EliinO

Även om hon "muttrar" lite så är det inget bra beteénde. Gå fram till henne när hon morrar år er och säg till henne att så får hon inte göra, så hon förstår att det är fel. En hund ska aldrig morra åt sina ägare, oavsätt om den menar illa eller inte.

• Bottis

Låter ju som hon testar er. Säg ifrån, låt henne inte komma undan med att morra, då skulle jag säga till på skarpen igen. Verkar hon arg?

• Kinderägg
    Hultan skrev 2011-01-04 22:12:00 följande:
    Vad är det för ras?
    Hur är hennes kroppshållning när hon morrar? Hög svans eller låg? Högt huvud eller lågt? Ragg? Visar hon tänder eller inte?
    Det är en blandning mellan Eng.staff och Norbottenspets. Hon reser inte ragg eller visar tänder, har faktiskt inte tänkt på hur hennes hållning är, ska tänka på det om det händer igen.
    Bottis skrev 2011-01-04 22:17:39 följande:
    Låter ju som hon testar er. Säg ifrån, låt henne inte komma undan med att morra, då skulle jag säga till på skarpen igen. Verkar hon arg?
    Hon verkar inte direkt arg, känns mest som att hon testar oss, reser jag mig upp så slutar hon och går direkt till sin bädd.
  • Bottis
    Kinderägg skrev 2011-01-04 22:25:24 följande:
    Det är en blandning mellan Eng.staff och Norbottenspets. Hon reser inte ragg eller visar tänder, har faktiskt inte tänkt på hur hennes hållning är, ska tänka på det om det händer igen.
    Bottis skrev 2011-01-04 22:17:39 följande:
    Hon verkar inte direkt arg, känns mest som att hon testar oss, reser jag mig upp så slutar hon och går direkt till sin bädd.
    Jag tycker att ni absolut ska vara hårda på det beteendet. Morrar hon, säg genast till. 
  • Kinderägg
    Hultan skrev 2011-01-04 22:12:00 följande:
    Vad är det för ras?
    Precis när jag skickat iväg mitt inlägg så fick jag se hennes kroppshållning, hon hade låg svans som till en början viftade lite och sakta och hennes huvud var lågt och blev lägre så att säga. Kanske inte världens bästa förklaring.
  • Mille11

Låter som att hon testar. Acceptera det inte för såna "dumheter" har en tendens att bli värre eftersom hunden bara blir tuffare och tuffare. Säg ifrån direkt att det där får hon inte göra! Lycka till!

• Fanny b
    Kinderägg skrev 2011-01-04 22:28:23 följande:
    Precis när jag skickat iväg mitt inlägg så fick jag se hennes kroppshållning, hon hade låg svans som till en början viftade lite och sakta och hennes huvud var lågt och blev lägre så att säga. Kanske inte världens bästa förklaring.

di
    Denna kroppshållning tyder på osäkerhet. Hundar morrar ofta för att visa att de är just osäkra, så jag håller inte med om att man generellt ska korrigera bort morrningar. Av någon anledning blev nog din osäker när du sa till den, kan bero på ditt kroppspråk eller ditt tonläge, Nu menar jag inte att du medvetet hotade din hund eller röt åt den, men det finns hundar som är känsliga för tonläge och kroppspråk.
Svar på tråden Hunden morrar vid tillsägelse