• Disen1990

uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!

Hej alla!

Har läst här på familjeliv att det finns en del med samma problem som jag. Dvs att man funnit kärleken men att uppehållstillstånd i Sverige saknas.

Är galet förälskad i min pojkvän och vi har varit tsms nu i ca 1 månad. Nykär är jag och det känns underbart.
    Hur som helst så fick han avslag på sin ansökan av uppehållstillståndet pga att det "lugnat sig" i Irak som är hans härkomst. Vi har därför pratat om att gifta oss så att vårt förhållande kan utvecklas och så att vi kan vara tillsammans, men vad som oroar mig är tanken på att han vistats illegalt här i sverige i ca 1 1/2 år och är rädd att MIG kommer att använda det som anledning att avslå hans kommande ansökan pga familjeanknytning !

Vet att ni är många här på familjeliv som förstår er på detta! så jag blir otroligt tacksam för alla svar jag kan få..

Tack på förhand!

• Svar på tråden uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!
  • far

Bättre han ger sig till känna, Har han alltså varit "gömd" sen sista avslaget? Bättre att han åker tillbaka och då ansöker han om ut därifrån. Visst ni kan gifta er, men ni får nog vänta ett bra tag om det skall var på anknytning.

• Disen1990
    far skrev 2011-01-04 23:13:24 följande:
    Bättre han ger sig till känna, Har han alltså varit "gömd" sen sista avslaget? Bättre att han åker tillbaka och då ansöker han om ut därifrån. Visst ni kan gifta er, men ni får nog vänta ett bra tag om det skall var på anknytning.
    Ja kanske det, men om han ger sig til känna och åker tillbaka så kan jag väll aldrig få hit honom igen om jag inte är gift med honom dvs?
    menar inte att problemet är löst för att man är gift, men känns som ända utvägen?

tack för ditt svar =)
  • far

Ja, ni kan gifta er, men vet inte hur det går om han inte har personnr? Det kräver ju några intyg, men det får du undersöka.

• LivL

Ni måste ju ändå intyga att äktenskapet är på riktigt. Kan bli knepigt.

• Disen1990
    bouncer skrev 2011-01-05 01:07:53 följande:
    Tycker att du ska läsa den här tråden om en kvinna som varit/är i din situation.

www.familjeliv.se/Forum-4-51/m56384132.html
    Har läst lite nu.. jovisst! jag är fullt medveten om riskerna absolut! har läst massvis av skräckexempel och fina kärleks historier. . och givetvis känner jag mig osäker i mellanåt, eftersom det inte är något enkelt beslut att ta och det är delvis därför som jag nu försöker förhöra mig om ev risker och problem som kan dyka upp.

(om vi nu skulle besluta oss för att gifta oss om ett par månader) så är ju min huvudfråga om ansökan på UT kan avslås med fokus på att han vistats illegalt här innan han träffat mig? det är ju en olaglig handling trots allt.
  • Rapunzella

Ska du gifta dig med en kille du har varit tillsammans med en månad? Sansa dig! Om han ändå har varit illegalt i landet så länge, så ge det minst ett halvår först.

• Disen1990
    Rapunzella skrev 2011-01-05 08:44:43 följande:
    Ska du gifta dig med en kille du har varit tillsammans med en månad? Sansa dig! Om han ändå har varit illegalt i landet så länge, så ge det minst ett halvår först.
    Som sagt.. har jag inte varken bestämt mej eller börjat planera något. Han är själv rädd att gifta sig.
    Försöker bara inhämta info ang ämnet. .  för mycket info kan man inte ha anser jag eller hur? och det handlar som ni förhoppningsvis förstår mestadels om att jag är rädd att förlora honom :(
  • LivL

Han har varit illegal en lång tid, ni gifter er efter bara 2-3 månader ihop UTAN att ens ha gemensam adress. Det kommer aldrig gå. Jag och min man fick bevisa att vi levt ihop i minst 2 år när vi gifte oss. Och vi gjorde det pga kärlek!

• Smultron ett
    Disen1990 skrev 2011-01-05 08:52:35 följande:
    Som sagt.. har jag inte varken bestämt mej eller börjat planera något. Han är själv rädd att gifta sig.
    Försöker bara inhämta info ang ämnet. .  för mycket info kan man inte ha anser jag eller hur? och det handlar som ni förhoppningsvis förstår mestadels om att jag är rädd att förlora honom :(
    1 månad är ingenting. Du känner inte honom. Även om det kanske känns så
    Och när man är kär tappar man all vett och reson.

Förstör inte ditt eget liv för någon du knappt känner.
    Det är ju inte ens säkert att han stannar i Sverige för att ni är gifta heller.

I mina öron låter det väldigt mycket som han vill ha dig för att få stanna i sverige.
    Tyvärr. Jag hade aktat mig.

Kram! Lycka till.

(Kärlek är underbart och jag hoppas ju givetvis att han är lika kär som duHjärta)
    Jag är den som är den!
Svar på tråden uppehållstillstånd för min pojkvän ! snälla hjälp!