• vildaungarnasmamma

utlands skola??

vi planerar att nästa år resa utomlands ca 2-4 månader.
    förmodligen frankrike,.
    Hur ser det ut där med svenska skolor?
    pojken kommer då att ha startat första klass.
    vi kommer förmodligen att bo halva året i sverige och halva året i frankrike.
    nån som har bott på detta sätt?
    hur fungerar det praktiskt osv?
    tips??

★Alfons 20/4-05 ★ Loke 11/12-07 ★ Bellatrix 26/10-09 ★
  • Svar på tråden utlands skola??
  • etc

SUF svenska skolors utlandsförening har lista på alla skolor utomlands, sen kan du ringa eller kolla på respektive skolas hemsida:

http://www.suf.c.se/utlandsskolor.htm

Du hittar säkert info på skolverkets hemsida också. 

• evaoregon

Man ska tänka på att det ofta bara rör sig om kompletterande undervisning.  Barnen går alltså i vanlig skola hela veckan och så kan de gå i den svenska skolan ett par timmar varje helg.

• vildaungarnasmamma

så han kommer då att få gå i franskskola och sen komplettera med svensk fast han bara går i första klass?
    vi hade nog hoppats på att det fanns helsvenska skolor med ev kompletterande landsspråk....

nån som vet om detta finns?

• evaoregon
    vildaungarnasmamma skrev 2011-01-05 21:56:34 följande:
    så han kommer då att få gå i franskskola och sen komplettera med svensk fast han bara går i första klass?
    vi hade nog hoppats på att det fanns helsvenska skolor med ev kompletterande landsspråk....

nån som vet om detta finns?
    Sådana skolor tror jag är väldigt ovanliga, men de finns på en del platser.  De flesta "svenska skolorna" är mer som extraundervisning någon dag i veckan.  På de flesta platser finns inte tillräckligt med svenskar för att ha svensk undervisning motsvarande vanlig skola.
  • neele

I Tyskland finns bara en svensk skola, i Berlin. I Hamburg finns en skandinavisk skola. I andra städer är det mer några timmars svensk skola i veckan.

Det är alltså inte jättevanligt här, och det är nog likadant i Frankrike. Men om ni vill bo i en stad/i närheten av en stad så kan ni ju titta lite om det finns någon svensk eller skandinavisk skola. Men det är nog tyvärr inte så vanligt.

• vildaungarnasmamma

hej och tack för alla svar =)

men nu har jag en fråga till....
    barn lär sig ju ganska snabbt ett nytt språk och skulle man hamna i en skandinavisk skola tex så sker väl den mest undervisningen på; vilket språk då?
    och hur skulle det fungera om man tex satte lillkillen i första klass i en fransk skola....ibörjan skulle han ju inte begripa nått....
    nån som har erfarenhet av detta? kanske till och med själva bott på detta sätt??

• etc

Vet du redan vart i Frankrike ni ska flytta? Jag bor i Frankrike och har erfarenhet av både svensk och fransk skola men vill inte gå in på detaljer här. Inboxa gärna med frågor så kan jag svara mer detaljerat.

• neele

Alla i skandinaviska skolor får undervisning på sina egna modersmål. Sen sker säkert en del av undervisningen på franska också.

Det skulle nog bli ganska jobbigt för killen att hamna i en fransk skola när han inte förstår språket alls. Har en kompis som kommer från Finland och började i en tysk skola när hon var åtta år. Hon sa att det var jobbigt och att hon inte kunde prestera fullt ut eftersom språket alltid var ett hinder.

Men funderar ni på att bo halva året i Frankrike och andra halvan i Sverige så blir det nog annorlunda. Har tyvärr ingen erfarenhet, och vet inte om det är möjligt heller. Det är ju två helt olika skolsystem etc. Men det kanske fungerar på något sätt, har tyvärr heller inget tips om någon du kan höra av dig till...

Önskar lycka till i alla fall

• evaoregon
    vildaungarnasmamma skrev 2011-01-04 23:49:40 följande:
    vi planerar att nästa år resa utomlands ca 2-4 månader.
    förmodligen frankrike,.
    Hur ser det ut där med svenska skolor?
    pojken kommer då att ha startat första klass.
    vi kommer förmodligen att bo halva året i sverige och halva året i frankrike.
    nån som har bott på detta sätt?
    hur fungerar det praktiskt osv?
    tips??
    Jag tror att det skulle bli svårt att bo halva året i Frankrike och halva i Sverige även om ni lyckas hitta en svensk skola i Frankrike.  Undervisningen är ju inte exakt likadan så det skulle bli svårt att hänga med.  Det bästa är nog att bara vara i det ena landet under skolloven.
  • Kodia
    evaoregon skrev 2011-01-06 19:20:51 följande:
    Jag tror att det skulle bli svårt att bo halva året i Frankrike och halva i Sverige även om ni lyckas hitta en svensk skola i Frankrike.  Undervisningen är ju inte exakt likadan så det skulle bli svårt att hänga med.  Det bästa är nog att bara vara i det ena landet under skolloven.
    Som lärare håller jag med. Alternativet kan ju vara att vara i Frankrike på loven samt ett par veckor till, och då få med  sig uppgifter från den svenska skolan. I Frankrike kan ni passa på att låta barnen delta i massa andra aktiviteter med andra barn.

Så kolla upp vad som gäller i de olika länderna ang. skolplikt mm beroende på var ni är skrivna, vilka skolor som finns, osv.
  • evaoregon
    Kodia skrev 2011-01-06 19:51:15 följande:
    Som lärare håller jag med. Alternativet kan ju vara att vara i Frankrike på loven samt ett par veckor till, och då få med  sig uppgifter från den svenska skolan. I Frankrike kan ni passa på att låta barnen delta i massa andra aktiviteter med andra barn.

Så kolla upp vad som gäller i de olika länderna ang. skolplikt mm beroende på var ni är skrivna, vilka skolor som finns, osv.
    Min nioåring (som går i fjärde klass) har en klasskompis som går i skolan här i USA vartannat år och vartannat år i Danmark!  Flickan har en amerikansk mamma och en dansk pappa.  Föräldrarna är skilda och pappan vill absolut att de ska göra så här.  Det här läsåret går hon i skolan i Danmark och nästa år blir det USA igen.  Det här har hållit på sedan hon gick i första klass (då i USA).  1a klass i USA, 2a i Danmark, 3e i USA och nu fjärde i Danmark.  Mamman säger att det funkar oväntat bra, men jag tycker personligen att det låter tokigt.  Men hon går alltså hela läsår i varje land och inte delar.
  • Laurentia

I Frankrike finns svensk undervisning på Svenska skolan i Paris (se ovan), Lycée International i Saint-Germain-en-Laye (Parisförort) och i samband med Svenska kyrkan i närheten av Nice. Det skall finnas svenska skolföreningar i Ferney-Voltaire (utanför Genève, fast på franska sidan) och kanske svenskundervisning i Grenoble och Strasbourg. Eventuella skandinaviska skolor känner jag inte till.

Svenska skolan är som redan nämnts en svensk skola med undervisning enligt den svenska läroplanen.

På svenska sektionen på Lycée International har man svensk undervisning två halvdagar i veckan, resten är på franska enligt fransk läroplan. För den franska undervisningen kan man antingen gå i en vanlig fransk skola eller i en fransk klass på Lycéet (om man får en heltidsplats). Det finns specialklasser för barn som inte kan franska, där man få intensivundervisning i franska och koncentrerad undervisning i övriga ämnen. De har även förskola, men utan möjlighet att få heltidsplats (utom möjligen om man kommer direkt från Sverige).

Svenska skolan i Nice känner jag inte till, men jag tror att det handlar om kompletterande undervisning i svenska för svenska eller halvsvenska barn. Idem för övriga svenska skolföreningar.

Är man född 05 börjar man nästa år i första årskursen av den franska obligatoriska skolan. Klassen heter CP. Är man född 07 börjar man i andra årskursen av den (frivilliga) förskolan. De allra flesta barn går där och undervisningen sker på ungefär samma tider som i den obligatoriska skolan.

Svar på tråden utlands skola??