• Woman71

    Pergotime erfarenheter?!

    Hej!
    Jag o min sambo har försökt att bli gravida sedan i somras. Viss månad inte lika aktiv som den andra ska tilläggas. Men jag har använt mig av ägglossingstest, 2 olika. 3 gånger av testerna har det inte visat någonting även om jag känt ÄL. Då tog jag kontakt med min gynekolog (privat) o fick komma dit för jag hade inte varit där på något år. Ingen panik alls för att jag inte blivit gravid utan jag undra mest varför testerna inte visade varje månad.
    I alla fall fick jag ägglossningsmedicin för han sa att mina ägg var lite för små (gjorde ultraljud) samt lite oregelbunden ägglossning. Fick Pergotime (tror jag dom hette.....). Vad detta beror på vet jag inte, åldern?! Jag är 39 år.
    Medicinen ska jag ta varannan månad i 1/2 år och därefter OM det inte blivit något så ska dom kolla min sambo. Jag tar även vitaminer Mitt Val Kvinna iom folsyran och så har jag testat Bisolvon (hehe ja jag vet det är hostmedicin men det sägs hjälpa slemsekretet lite OM det nu skulle vara så att spermierna är för slöa just de dagar man ska ha samlag).

    Jag har nu tagit Pergotime 1 behandling utan resultat. Besviken såklart när mensen kom o tårarna trillade Gråter Men sen tar jag nya tag o deppar inte ihop.

    Har lite frågor till er som tagit Pergotime el liknande även om allt är individuellt.
    Hur lång tid tog det innan ni blev gravida?
    Den månad man inte ska ta, minskar möjligheten för graviditet el medicinen verkar under den månaden också?

    Andra tips o erfarenheter?!

  • Svar på tråden Pergotime erfarenheter?!
  • Ullis72
    Woman71 skrev 2011-01-05 11:37:03 följande:

    Hej!
    Jag o min sambo har försökt att bli gravida sedan i somras. Viss månad inte lika aktiv som den andra ska tilläggas. Men jag har använt mig av ägglossingstest, 2 olika. 3 gånger av testerna har det inte visat någonting även om jag känt ÄL. Då tog jag kontakt med min gynekolog (privat) o fick komma dit för jag hade inte varit där på något år. Ingen panik alls för att jag inte blivit gravid utan jag undra mest varför testerna inte visade varje månad.
    I alla fall fick jag ägglossningsmedicin för han sa att mina ägg var lite för små (gjorde ultraljud) samt lite oregelbunden ägglossning. Fick Pergotime (tror jag dom hette.....). Vad detta beror på vet jag inte, åldern?! Jag är 39 år.
    Medicinen ska jag ta varannan månad i 1/2 år och därefter OM det inte blivit något så ska dom kolla min sambo. Jag tar även vitaminer Mitt Val Kvinna iom folsyran och så har jag testat Bisolvon (hehe ja jag vet det är hostmedicin men det sägs hjälpa slemsekretet lite OM det nu skulle vara så att spermierna är för slöa just de dagar man ska ha samlag).

    Jag har nu tagit Pergotime 1 behandling utan resultat. Besviken såklart när mensen kom o tårarna trillade Gråter Men sen tar jag nya tag o deppar inte ihop.

    Har lite frågor till er som tagit Pergotime el liknande även om allt är individuellt.
    Hur lång tid tog det innan ni blev gravida?
    Den månad man inte ska ta, minskar möjligheten för graviditet el medicinen verkar under den månaden också?

    Andra tips o erfarenheter?!


    Hej!!!

    Jag äter oxå pergotime just nu!! Jag är 38 år, fyller 39 i dec.
    Låter konstigt med Pergotime varannan månad?? Min läkare sa att man äter i 3 månader om man inte blir gravid vill säga...
    Jag har 2 barn sedan tidigare 6 o 8 år och båda gångerna har jag ätit pergotime. Första gången blev jag gravid på 4:de försöket och då hade vi ökat från en tablett till 2 st och andra gången blev jag gravid direkt med en dos på 2 tabletter.
    Men nu har jag träffat en ny man som inte har några barn och vi vill så gärna ha ett tillsammans, vi har båda genomgått en utredning innan vi började med pergotime, har inte ni gjort det??
    Allt verkar jättebra enligt läkaren, men man vet aldrig och nu när man blivit lite äldre, så minskar ju chanserna betydligt tyvärr!!!
    Jag gjorde ett grav test idag som visade negativt, då har det dock bara gått ca 7 dagar sen ev befrukning, så det kan vara så att jag har testat lite tidigt, man är ju såå ivrig!!! Men förmodligen inte, vi får se!!
    När ska du börja med Pergotime nästa gång??

    Det är jättemånga som lyckas med pergotime, så lycka till!!!
  • malin7801

    Hej!
    Jag har precis fått mens efter min tredje pergotimekur. Jag har fått ägglossning efter alla kurer men inte blivit gravid ännu. Min gynekolog säger att jag ska äta pergotime ett tag nu för att kroppen ska vara "igång". Jag har inga regelbunda ägglossningar naturligt.
    Jag förstår att du blev ledsen när det inte blev något, jag grät också igår när jag fick mens. Man svävar hela tiden mellan hopp och förtvivlan.
    Det skulle vara kul att följas åt....

  • Woman71
    Ullis72 skrev 2011-01-05 13:01:48 följande:
    Hej!!!

    Jag äter oxå pergotime just nu!! Jag är 38 år, fyller 39 i dec.
    Låter konstigt med Pergotime varannan månad?? Min läkare sa att man äter i 3 månader om man inte blir gravid vill säga...
    Jag har 2 barn sedan tidigare 6 o 8 år och båda gångerna har jag ätit pergotime. Första gången blev jag gravid på 4:de försöket och då hade vi ökat från en tablett till 2 st och andra gången blev jag gravid direkt med en dos på 2 tabletter.
    Men nu har jag träffat en ny man som inte har några barn och vi vill så gärna ha ett tillsammans, vi har båda genomgått en utredning innan vi började med pergotime, har inte ni gjort det??
    Allt verkar jättebra enligt läkaren, men man vet aldrig och nu när man blivit lite äldre, så minskar ju chanserna betydligt tyvärr!!!
    Jag gjorde ett grav test idag som visade negativt, då har det dock bara gått ca 7 dagar sen ev befrukning, så det kan vara så att jag har testat lite tidigt, man är ju såå ivrig!!! Men förmodligen inte, vi får se!!
    När ska du börja med Pergotime nästa gång??

    Det är jättemånga som lyckas med pergotime, så lycka till!!!
    Jag har precis ringt o frågat min gynekolog och man ska ta varannan månad pga att kroppen ska återhämta sig den andra månaden. Men allt är individuellt såklart.
    men totalt är det 3 månader jag ska ta. Så jag har 2 behandlingar till att ta ut.
    Min sambo har barn sedan innan men vi har inga gemensamma. En till vill vi ha och sen får det vara bra Glad Jag har inga innan och det är mitt livs dröm som håller på att gå i uppfyllelse Glad

    Javisst är man ivrig. Jag känner mig helt "sjuk i huvudet" den veckan mensen ska komma el inte. Det poppar upp i huvudet på mig till o från och jag försöker slå bort det för jag vill inte tänka på det. Jag kan stå i en affär o så kommer det.... hehe.
    Nästa gång jag ska ta Pergotime är nästa månad.

    Kul att höra att många lyckas!
    Tack för ditt inlägg!! Glad
  • Woman71
    malin7801 skrev 2011-01-05 13:06:11 följande:
    Hej!
    Jag har precis fått mens efter min tredje pergotimekur. Jag har fått ägglossning efter alla kurer men inte blivit gravid ännu. Min gynekolog säger att jag ska äta pergotime ett tag nu för att kroppen ska vara "igång". Jag har inga regelbunda ägglossningar naturligt.
    Jag förstår att du blev ledsen när det inte blev något, jag grät också igår när jag fick mens. Man svävar hela tiden mellan hopp och förtvivlan.
    Det skulle vara kul att följas åt....
    Hej Malin!
    Okeeej. Jag har heller inga regelbundna ägglossningar heller.
    Jovisst blir man besviken o tårar trillar. Men jag deppar inte ihop utan tar nya tag. Försöker göra saker så jag skingrar tankarna o sen går det bra igen. Men det är ju så mycket tankar, känslor och hopp som står på spel så det är inte konstigt man reagerar. Man är ju inte merän människa!

    Ja, jag håller med dig. Vi följs åt helt enkelt

    Tycker det är skönt att jag hittat detta forum för jag vill inte snacka med mina vänner om detta hela tiden och rätt skönt att ventiera när andan faller på.

    Ha det gott!
  • malin7801
    Woman71 skrev 2011-01-05 13:19:32 följande:
    Hej Malin!
    Okeeej. Jag har heller inga regelbundna ägglossningar heller.
    Jovisst blir man besviken o tårar trillar. Men jag deppar inte ihop utan tar nya tag. Försöker göra saker så jag skingrar tankarna o sen går det bra igen. Men det är ju så mycket tankar, känslor och hopp som står på spel så det är inte konstigt man reagerar. Man är ju inte merän människa!

    Ja, jag håller med dig. Vi följs åt helt enkelt

    Tycker det är skönt att jag hittat detta forum för jag vill inte snacka med mina vänner om detta hela tiden och rätt skönt att ventiera när andan faller på.

    Ha det gott
    Testar du med ÄL-test? Vilken dag i cykeln fick du ägglossning?
  • Woman71

    Nej jag testar inte med äl-test längre. Skönt att slipa. Min läkare sa att jag ska räkna till dag 12 o 13 när man ska ha sex.

  • eli83

    hej på er!
    Tänkte sprida lite glädje här=) Jag har samma problem som TS. Jag fick först enkelkur ,,,inget mensen kom som på beställning! Sen tog jag paus då pergon va slut i hela landet,,,Men gjorde ultraljud ändå o hade två fina ägg,,,men mensen kom ändå den månaden. MEN den här månaden åt jag en dubbelkur pergotime och plussade!!! Så det tog sig på andra kuren!

    pergo funkar så stå ut lite,,,oftast så plussar 80% inom tre kurer=)

    kram

  • estelita

    Tja liten fråga angående era tabletter..

    Hur har ni gjort dom för att få dom..?
    Har ni fått göra utredning först eller har ni fått dom utskrivna direkt efter samtal med gyn?
    anledningen att jag undrar är för att jag (28år) o sambo (30år) vill ha barn och har försökt sens mars 2010
    sens vi började försöka så fick jag oregelbunden mens från 32-37 dagar mellan april-juni där efter så har de varit mellan 33-30 dagar tagit mig i kragen och kontaktat gyn men de har liksom inte blivit av.
    Har provar med ÄL-tester men de har inte blivit något.

    Börjar verkligen bli rädd att jag kanske inte kan få barn..
    men kan man bli steril om man har vart gravid innan  men gjort abort för drygt 10 år sen
    och även sambo har en son från tidigare förhållande.

    börja snart ge upp hoppet... alla blir gravida o hinner få sina barn..  :(

  • Ullis72
    eli83 skrev 2011-01-06 20:35:41 följande:
    hej på er!
    Tänkte sprida lite glädje här=) Jag har samma problem som TS. Jag fick först enkelkur ,,,inget mensen kom som på beställning! Sen tog jag paus då pergon va slut i hela landet,,,Men gjorde ultraljud ändå o hade två fina ägg,,,men mensen kom ändå den månaden. MEN den här månaden åt jag en dubbelkur pergotime och plussade!!! Så det tog sig på andra kuren!

    pergo funkar så stå ut lite,,,oftast så plussar 80% inom tre kurer=)

    kram
    GRATTIS!!!
    Vad härligt det låter!!!
    Det är en enda stor väntan, men det är det värt när det funkar!!!
    Chanserna är ju ganska goda om 80 % plussar inom 3 kurer..

    Det behövs verkligen lite positivitet här känner jag!!
  • Aqua ros

    Med vårat tredje barn så åt jag Pergotime i 6 månader (i rad) utan att bli gravid. Dom två sista månaderna tog jag trippeldos!
    Efter det fick jag hormonsprutor istället...blev gravid på andra förköket 

    Anledningen till att man tar varannan månad är att Pergo sitter i även månaden efter! Jag fick ta oftare för att jag va så svårstimulerad. Och fick även en äl spruta efter varje Pergokur för att ägget skulle släppa!

    Lycka till


    ♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • Ullis72
    estelita skrev 2011-01-07 01:50:02 följande:
    Tja liten fråga angående era tabletter..

    Hur har ni gjort dom för att få dom..?
    Har ni fått göra utredning först eller har ni fått dom utskrivna direkt efter samtal med gyn?
    anledningen att jag undrar är för att jag (28år) o sambo (30år) vill ha barn och har försökt sens mars 2010
    sens vi började försöka så fick jag oregelbunden mens från 32-37 dagar mellan april-juni där efter så har de varit mellan 33-30 dagar tagit mig i kragen och kontaktat gyn men de har liksom inte blivit av.
    Har provar med ÄL-tester men de har inte blivit något.

    Börjar verkligen bli rädd att jag kanske inte kan få barn..
    men kan man bli steril om man har vart gravid innan  men gjort abort för drygt 10 år sen
    och även sambo har en son från tidigare förhållande.

    börja snart ge upp hoppet... alla blir gravida o hinner få sina barn..  :(
    Hej!!

    När man ringer gyn, säger dom att man ska ha försökt skaffa barn i minst 1 år innan det påbörjas ngn utredning, tror inte att dom bara skriver ut tabletterna, möjligtvis om du går dit och gör en gynundersökning.
    Ring gyn så får du riktigt besked med en gång!!!
    Det kan mkt väl vara så att du inte ägglossar och behöver pergotime??

    Själv har jag ätit pergotime 2 gånger innan och det funkar, hoppas bara att det även funkar en 3:de gång??
    Har nu ätit min första dos och hoppas att mensen inte ska komma!!!
  • Woman71
    Ullis72 skrev 2011-01-07 08:50:11 följande:
    Hej!!

    När man ringer gyn, säger dom att man ska ha försökt skaffa barn i minst 1 år innan det påbörjas ngn utredning, tror inte att dom bara skriver ut tabletterna, möjligtvis om du går dit och gör en gynundersökning.
    Ring gyn så får du riktigt besked med en gång!!!
    Det kan mkt väl vara så att du inte ägglossar och behöver pergotime??

    Själv har jag ätit pergotime 2 gånger innan och det funkar, hoppas bara att det även funkar en 3:de gång??
    Har nu ätit min första dos och hoppas att mensen inte ska komma!!!
    Hej!
    Jo det stämmer att man ska ha försökt i 1 år innan man ringer.
    För vår del var det 1/2 år men dock EJ på "riktigt" ändå att försöka skaffa barn... ja och vad är riktigt o vad är oriktigt....haha Vi hade bara sex en gång under ÄL..... vågar knappt skriva det här för folk tycker väl att man är helt onormal. Men man kan inte heller tvinga någon!
    I alla fall så var anledningen till att jag tog kontakt var ju för mina ägglossningsstickor inte visa o jag tyckte det var jättekonstigt.
    Jag fick komma till gyn (en ny läkare dessutom men superbra!!) och han gjorde ultraljud, kände o gjorde även coloskopi pga att jag blivit opererad innan. Men allt såg bra ut! Jätteskönt att veta.

    Denna månad ska jag inte ta utan "vila kroppen" som läkaren sa. Men sen läste jag här ovan att Pergotime  sitter kvar i kroppen?! Jag som hade tänkt att ta det relaxed denna månad faktiskt ... hehe.
    Sen är det ju så också att det är faktiskt inte bara kvinnans fel. Även om min sambo har fått barn för X antal år sedan så kan även hans spermier bli slöa med åren av olika anledningar. Bara mest så att inte alla lägger skulden på sig själv menar jag!
    Kan dock också tillägga att guuud vilken mens jag fick när jag ätit Pergotime! hehe
  • Woman71
    estelita skrev 2011-01-07 01:50:02 följande:
    Tja liten fråga angående era tabletter..

    Hur har ni gjort dom för att få dom..?
    Har ni fått göra utredning först eller har ni fått dom utskrivna direkt efter samtal med gyn?
    anledningen att jag undrar är för att jag (28år) o sambo (30år) vill ha barn och har försökt sens mars 2010
    sens vi började försöka så fick jag oregelbunden mens från 32-37 dagar mellan april-juni där efter så har de varit mellan 33-30 dagar tagit mig i kragen och kontaktat gyn men de har liksom inte blivit av.
    Har provar med ÄL-tester men de har inte blivit något.

    Börjar verkligen bli rädd att jag kanske inte kan få barn..
    men kan man bli steril om man har vart gravid innan  men gjort abort för drygt 10 år sen
    och även sambo har en son från tidigare förhållande.

    börja snart ge upp hoppet... alla blir gravida o hinner få sina barn..  :(
    Jag har skrivit ovanför hur jag gick tillväga.
    Utredning behövdes ej men en grundlig undersökning och samtal.
    Du är ju bara 28 år och det är ingen ålder tycker jag även om dina känslor säger annat o allt känns hopplöst. Jag är 39 och har försökt slå bort det lite med åldern, men ska tillägga att det varit ett stort ok på mina axlar

    Du behöver INTE vara rädd för det finns hjälp för alla ska du veta.
    Ring din gynekolog och prata så ska du se att det löser sig!

    Lycka till!
  • mom23

    Hej!
    Får jag hoppa in här med en fråga? (ÄckelvarningSkäms)
    Åt Pergotime (trippelkur) i December och efter misslyckad försök kommer att börja med en ny kur nu i Januari.
    Problemet är att min mens kom inte som det skulle.
    Jag är van att det forsar (färsk)blod, men den forsningen uteblev, istället har jag "enbart" blött gammalt "brunt" blod i 3 dagar och är nu på väg att försvinna.
    Vågar jag börja med en ny Pergotimekur?

    Någon med liknande erfarenhet /kommentarer/ råd??

    Tusen tack!

    //Mom23

  • Aqua ros

    mom23: Till mig sa dom att man ska räkna från första riktiga blödningsdagen, låter inte som att du kan starta med ny kur ännu! Men ring din gyn och fråga, kanske kan vara bra att ta ett test också för säkerhetsskull.


    ♥~*~♥ Längtan ♥~*~♥
  • mom23

    Japp, sagt och gjort , nu har jag ringt och läkaren sade att färg inte spelar någon roll...
    M.a.o kommer jag återigen att börja med Pergo.
    Tusen tack!

Svar på tråden Pergotime erfarenheter?!