Min natt-skrikande, krafsande 2-åriga katt...
Jag har två katter, perser båda två. En tjej Siw (som kom till oss i oktober och är 7 månader gammal) och en kille, Ernst som vi skaffade för två år sedan då han var liten kattunge (12 veckor).
Ernst är kastrerad.
Sedan augusti/september har han hållt på och jamat högt på nätterna, olika länge och i omgångar - ibland med start redan på kvällen, och ibland sätter han igång vid fem på morgonen eller senare. Varvandes med jamningarna så krafsar han. Han ställer sig på bakbenen och krafsar hysteriskt mot främst garderober och andra typer av dörrar. (vi bodde i en 2,5a i Nacka då hans beteende började, och har sedan oktober bott i en tvåa med väldigt öppen planlösning på Kungsholmen). Om vi stänger sovrumsdörren för att slippa hans jamande och få lite mer sömn så krafsar han på vår dörr.
Siw har inte ens någon riktig "röst", vilket min förra perser inte heller hade.. Men Ernst.. shit, han måste ha någon blandning i sig (maine coon?). Vi måste få ett slut på det här beteendet! Vi ska ju ha barn i maj, och det är inte läge att katten håller hela familjen vaken då. Jag har haft lite olika rutiner på katterna. Förut hade de alltid mat framme, men nu sedan kanske två månader tillbaka så får de mat på morgonen och kvällen (och ibland mitt på dagen om de verkar "be" om det). De har en klösbräda som Siw använder flitigt, men som Ernst inte fattar hur den funkar - även fast han ser Siw göra det, och jag har satt hans klor mot den så han ska fatta..
Någon som har förslag på nåt?