• Norpans morsa

Min natt-skrikande, krafsande 2-åriga katt...

Jag har två katter, perser båda två. En tjej Siw (som kom till oss i oktober och är 7 månader gammal) och en kille, Ernst som vi skaffade för två år sedan då han var liten kattunge (12 veckor).

Ernst är kastrerad.

Sedan augusti/september har han hållt på och jamat högt på nätterna, olika länge och i omgångar - ibland med start redan på kvällen, och ibland sätter han igång vid fem på morgonen eller senare. Varvandes med jamningarna så krafsar han. Han ställer sig på bakbenen och krafsar hysteriskt mot främst garderober och andra typer av dörrar. (vi bodde i en 2,5a i Nacka då hans beteende började, och har sedan oktober bott i en tvåa med väldigt öppen planlösning på Kungsholmen). Om vi stänger sovrumsdörren för att slippa hans jamande och få lite mer sömn så krafsar han på vår dörr.

Siw har inte ens någon riktig "röst", vilket min förra perser inte heller hade.. Men Ernst.. shit, han måste ha någon blandning i sig (maine coon?). Vi måste få ett slut på det här beteendet! Vi ska ju ha barn i maj, och det är inte läge att katten håller hela familjen vaken då. Jag har haft lite olika rutiner på katterna. Förut hade de alltid mat framme, men nu sedan kanske två månader tillbaka så får de mat på morgonen och kvällen (och ibland mitt på dagen om de verkar "be" om det). De har en klösbräda som Siw använder flitigt, men som Ernst inte fattar hur den funkar - även fast han ser Siw göra det, och jag har satt hans klor mot den så han ska fatta..

Någon som har förslag på nåt?

• Svar på tråden Min natt-skrikande, krafsande 2-åriga katt...
  • nemo1

Torrfoder tycker jag alltid ska stå framme då katter har en väldigt liten magsäck och behöver äta ofta.
    Han vill absolut ha uppmärksamhet. Min ena katt gjorde så när hon var yngre. Kom in på morgonen och började kraffsa på garderobsdörren. I början sa jag åt henne varje gång men när jag började nonchalera henne och låtsades sova vidare så slutade hon med det.

• Norpans morsa

Ja, vi har märkt att han slutar snabbare om man ignorerar. Men - jag försöker leka med honom, men han vill inte leka. Inte med någonting! Han är inte den typen av katt, helt enkelt.. och kel funkar när han själv vill och kommer itll en.

Varför fodret inte står framme jämt är för att jag fått råd av veterinär att göra såhär då han är lite lätt överviktig. Det går ingen nöd på katterna för det.

• nemo1

Har han lätt för att gå upp i vikt kan jag rekommendera blötmat istället. Innehåller betydligt mindre med kolhydrater och massor med protein som är bra för katten. Dom håller sig mätta och belåtna och du minskar risken för urinsten som är mycket vanligt hos hanar

• södertälje

Turbo är en dörrkrafsare en 6 årig skogis,han ger sig inte förens jag går upp,annars skriker han högt och kastar ner saker från hyllor och bord,han är förjävlig vissa nätter.
    Och då vill han bara ha uppmärksamhet av oss andra i familjen när han är vaken och vi andra vill sova.Jag brukar reta honom när han ligger och sover som en liten gris hela dagarna,men han verkar inte bry sig.

• Norpans morsa

Tack, Havanna82! Den kändes vettig.

• södertälje

Har testat allt som stod i artikeln utan resultat,...pust...han är så envis och han ger sig inte har provat att spruta vatten på han men då gömer han sig innan man hinner öppna dörren för att forsätta sina jävulska upptåg,allt för att matte ska vakna

• morriis

Så gör vår 7åring dag som natt. Han krafsar, jamar, ylar och hoppar på dörrar. Han har gjort så sen han var liten. Vi har vänt alla handtag på dörrarna så att de står uppåt så han inte kan öppna dem, men något annat för att få honom att sluta med det har vi inte lyckats med.

One time...
  • Pfyrix

Vi ha rockså perser.. Tysta å lugna katter.. mmmm jo tjena. ;)
    Har en som skriker väldigt mycket , fast hon är väldigt väldigt orolig och stressad .

Har du testat dom dofthormonerna som man kan använda för att lugna katter?
    (veterinär har)

Om han började med beteendet när ni ändrade hans foderschema kanske han helt enkelt är hungrig, byt hellre till lite smalare foder å låt han äta. För att få bäbis väckt (jag vet) är fan inget kul och man blir snabbt väldigt trött på katten. Så bespara dig den..Hellre lite rund katt än ingen katt alls, du kan banta honom senare när bäbis inte vaknar lika lätt.

Vi fick hem en katt från en annan. Hon hade barafått mat 2 ggr om dagen och hetsåt till den milda grad att magen var så spänd och svullen. Hemma hos oss får hon fri tillgång på mat (våra gamla perser 8 åringar klarar inte av att bara få mat 2 ggr per dag så nya katten måste vänjas om)... I början åt hon som besatt men har faktiskt lugnat ner sig.  Och blivit väldigt harmonisk när det kommer till att tigga och greja  på nätterna :D Magen har gått ner flera storlekar och verkar inte spänd längre, dock är hon fortfarande fet..*haha*

Gillar han sin nya kompis?

Svar på tråden Min natt-skrikande, krafsande 2-åriga katt...