• Anonym (Anknytning)

Hjälp!

Hej!

Jag var övertygad om att jag skulle bli världens bästa mamma.

För ca 8 veckor sedan födde jag min lilla dotter med akut kejsarsnitt. För att göra en lång historia något kortare så var de två första veckorna hemma mycket jobbiga. Det var en blandning av hormoner och översvallande känslor i omlopp. Detta i kombination med (tror jag) en redan låg självkänsla samt oerhörda krav på mig själv (som alltid) gjorde att jag kände mig otillräcklig som mamma. När min dotter grät upplevde jag det som att jag inte kunde trösta min egen dotter, jag kände att: varför gråter min dotter, hon är ju hos mig, sin mamma?. Jag var mycket, mycket ledsen och kände mig som en dålig mamma som inte kunde få mitt barn att vara glad och nöjd hos mig.

Efter två veckor lugnade det ner sig, jag blev mer säkrare och trodde mer på mig själv.

Nu till min fråga och min stora rädsla. Jag upplever att jag får jobba mer för att få ett leende från min dotter än min fästman. När min dotter ser sin pappa kan hon ibland brista ut i spontant leende, för mig händer det väldigt sällan att det sker spontant. Ibland kan jag också uppleva att min dotter ibland kan se på mig med osäkerhet i blicken. Detta gör att mitt hjärta håller på att brista. Har min dotter svårt att knyta an till mig på grund av de två första oroliga veckorna? Ibland känner jag mig fortfarande osäker, hur mycket av detta känner min dotter?

Jag är mycket noga med att göra det jag anser vara bäst för min dotter, närhet, trygghet, amning, byta blöjor, sova, trösta, gosa, leka, massage osv - men, jag får ibland en fruktansvärd känsla av att hon inte riktigt knytit an till mig, att jag inte är världens bästa mamma till just min dotter.

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hjälp!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du är utan tvekan Världens Bästa Mamma till dotter!

Att känna som du gör delar du med många andra. Har man dessutom upplevt en tuff start med kejsarsnitt och hormoner i omlopp, då kan det kännas extra svårt. Det låter som att du behöver sänka dina krav, tänk inte så mycket på vad du ska göra för att vara den bästa mamman, du är redan hennes bästa mamma.

Normalt har man en viss form av nedstämdhet/oro under de första veckorna, men det brukar upplevas bättre och försvinna inom de första två månaderna.  Du beskriver att du mår bättre, men för mig låter det som att det hänger kvar en del oro och osäkerhet. Min erfarenhet är att man skall ta sådana känslor på allvar. 

Jag tycker absolut att du skall tala med din BVC-sköterska om dina känslor/funderingar. Som BVC-sköterska kan man se så många små tecken, som antyder ett gott samspel/anknytning mellan mor och barn. Dessutom har vi på BVC massor av erfarenhet av mammor (och pappor) med samma upplevelser som du. Därför har vi också möjlighet att hjälpa och stötta på alla möjliga sätt. Du måste bara låta henne veta vad du känner.

Om du inte har en tid hos er BVC-sköterska snart, så boka in en till nästa vecka! 

MVH Christine

Svar på tråden Hjälp!