• Anonym (längtar)

Har ett BMI på 28, men vill bli gravid.

Vill verkligen starta bebisverktan nu på en gång egentligen men väger några kilo för mycket och har ett BMI på 28. Är det hela världen eller vågar man prova ändå? Ska försöka gå ner lite och det är ju inte säkert det tar sig på några månader ändå. Men vilka är riskerna om man väger för mycket ?

• Svar på tråden Har ett BMI på 28, men vill bli gravid.
  • Anonym (J)

Visst finns det många risker som överviktig att vara gravid, men 28 i BMI är inte överdrivet mycket tycker jag. När jag väntade mitt första barn hade jag över 40 i BMI. Gravid igen och har ett BMI runt 37.

Jag fick havandeskapsförgiftning med första barnet. Enligt forskning kan övervikt vara en orsak till det, men även en under viktig person kan få HF.

Är du orolig tycker jag du ska vända dig till mödravårdcentralen eller till en distriktsköterska. Hos distriktsköterskorna brukar man i vissa landsting få hjälp med vikten.

Andra risker är ju också att man som överviktig ibland inte klarar av en operation lika bra, om det t.ex skulle bli aktuellt med kejsarsnitt. Kan ju tillägga att jag fick kejsarsnitt och allt gick bra.

• Anonym (v)

28 i BMI är väl inte anmärkningsvärt nog för att låta bli? Det är ju ungefär som att väga 70 kilo till 1,60m.

Risker? Ingen aning.

• Baryk

Oj, hoppsan... om jag skulle ha tänkt på mitt BMI borde jag nog i så fall inte skaffat något av mina barn... låg nog ungefär på 28 båda gångerna...

• Anonym (längtar)

Så ni tror inte riskerna är jättemycket större om jag har ett BMI på 28? Jag är rätt så kort så jag är rädd jag kommer sluta som en flodhäst, men det kanske är smällar man får ta. Är snart 30 och vill inte vänta för länge heller.  Tack för era svar föresten

• Anonym

28 hallå ja de e klart många säger att det inte är ett problem problem brukar komma när du har ett bmi ÖVER 35 säkert över det också jag hade ett bmi på 30 och jag blev gravid

• Anonym (längtar)
    Anonym skrev 2011-01-05 15:21:25 följande:
    28 hallå ja de e klart många säger att det inte är ett problem problem brukar komma när du har ett bmi ÖVER 35 säkert över det också jag hade ett bmi på 30 och jag blev gravid
    Ursäkta att jag inte har ett bmi på över 30 då. Det är bara då man får oroa sig eller?

suck
  • Anonym (J)
    Anonym (längtar) skrev 2011-01-05 15:17:56 följande:
    Så ni tror inte riskerna är jättemycket större om jag har ett BMI på 28? Jag är rätt så kort så jag är rädd jag kommer sluta som en flodhäst, men det kanske är smällar man får ta. Är snart 30 och vill inte vänta för länge heller.  Tack för era svar föresten
    Det är jättesvårt att säga att du inte har så stor risk, det är så mycket annat som kan göra att saker och ting kan gå fel än bara vikten.

För mig har det som sagt gått bra och ingen barnmorska eller läkare påpekade något om att jag var fet och var gravid.

Men du är som sagt absolut inte fet utan måste endast vara lite mullig.

Säger bara, kör på-
  • Anonym

BMI under 30 innebär i princip inga ökade hälsorisker.

Kör på ni!

• Fluffskalle

Prova kan du ju göra och försöka gå ner samtidigt som ni försöker. Man behöver ju inte gå upp jättemycket om man blir gravid!

• Anonym (längtar)
    Anonym (J) skrev 2011-01-05 15:23:00 följande:
    Det är jättesvårt att säga att du inte har så stor risk, det är så mycket annat som kan göra att saker och ting kan gå fel än bara vikten.

För mig har det som sagt gått bra och ingen barnmorska eller läkare påpekade något om att jag var fet och var gravid.

Men du är som sagt absolut inte fet utan måste endast vara lite mullig.

Säger bara, kör på-
    Tack.
Svar på tråden Har ett BMI på 28, men vill bli gravid.