• Anonym

Vill plötsligt inte äta/dricka

Nu är jag förvirrad och hjälplös..

Min son 6,5 mån har sedan 3 veckor tillbaka börjat vägra dricka från flaska (som han annars älskar) Det hände i samband med att vi reste bort och han blev lite förkyld. Först trodde jag att det berodde på förkylningen men nu när han är bra igen och problemet kvarstår. När detta hände så hade vi precis börjat med gröt (innan det smakisar)  och hade väl inte riktigt fått kläm på det. Som effekt av att  han helt plötsligt drack halva mängden ersättning mot förut försökte vi med mer gröt och jag försökte amma så mycket som möjligt. Mitt ena bröst slutade producera mjölk ganska tidigt så jag har bara ett (med lite mjölk). Gröten äter han ok av kanske 1 dl per dag. Vi var hos läkaren idag för att kolla upp honom då de senaste dagarna har varit hemska. Han blir tokig bara man närmar sig med flaskan,spänner kroppen, och kniper igen munnen. Igår fick vi tillslut i honom en flaska sent på kvällen när han förmodligen var vrålhungrig. Han kissar mindre och är förstoppad. Läkare som trodde att det kunde röra sig om mjölkprotein allergi. Visserligen visade inte pricktestet något men vi utesluter det ett tag. Ska tillägga att han har eksem. 

Ja, efter ett mycket förvirrat inlägg är min fråga. Är det vanligt att barn runt halvåret plötsligt matvägrar, kan det vara en utvecklingsfas?  Min oro är ju förstås att han ska tappa vikt (-20g från förra veckan) och bli uttorkad. Tack

• Svar på tråden Vill plötsligt inte äta/dricka
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barn kan upplevas väldigt "lynniga" med flaskan. Ena perioden går det hur bra som helst, medan nästa så vägrar de ta flaskan. Ofta har det med utvecklingen att göra. Men det kan också vara av andra orsaker som infektioner eller matallergier. Därför tycker jag att det är bra att han provar komjölksfri kost under en period, speciellt med tanke på hans eksem och förstoppning.
    Med små barn måste man ofta köra med uteslutningsmetoden, dvs nu provar ni komjölksfritt och jag antar att läkaren avstyrde infektionsmisstankar vid föregående besök. Under tiden är det naturligtvis viktigt att följa hans viktutveckling. Även om man får räkna med att han inte går upp som beräknat, skall han inte rasa i vikt naturligtvis.

Många barn i hans ålder (runt sex månader och framåt) är mer eller mindre känsliga för separationer och vill återigen försäkra sig om föräldrarnas närvaro och trygghet. Detta kan göra många barn blir oroliga, vilket kan påverka både matsituationen och sömnen. Inte sällan har jag träffat familjer där de undrar vad som hänt med deras barn som tidigare åt och sov så bra.
    Min erfarenhet är att barnen under denna period behöver mycket närhet av sina föräldrar. En viss form av struktur/rutiner kring sömn och mat kan också vara bra, då det skapar trygghet för barnet. Hur som helst så går denna period över, egentligen kan man inte göra så mycket mer för att påskynda processen. 

Så, visst kan det vara en utvecklingsfas, men man skall trots allt göra precis som ni gör; utesluta att det rör sig om något annat.
    Se till att ni får väga honom lite oftare tills han går upp i vikt igen.

MVH Christine

• Anonym

Tack snälla för svar. 

Kan man tillsätta lite extra fett i gröten så han får i sig lite extra? Hur mycket vätska bör han dricka under ett dygn?
    Hur mycket mer näring är det i välling jämfört med ersättning? 

Tack igen :)

Ps Det är fantastiskt att få så bra svar av dig, uppskattas! Tyvärr är vår bvc-sköterska mycket fåordig och inte särskilt hjälpsam. Känns mest som man är i vägen.

• BVC Sköterskan

Hej!

Visst kan du tillsätta extra fett i gröten. Ta gärna en tesked flytande margarin eller rapsolja. Många fortsätter erbjuda extra fett i maten långt framöver, men det kan vara lämpligt att sluta när barnet är runt två. 

Under första halvåret bör man erbjuda barn 150ml/kg/dygn (t ex 150 ml x 6 kg = 900 ml per dygn) för att de skall växa tillfredsställande. Det ser dock annorlunda ut när barnen börjar äta fast föda. Dels ser vätskebehovet annorlunda ut och dels är barnmaten mer vätskebaserad, vilket gör att de inte behöver samma mängder.

Många föräldrar oroar sig över att barnen inte får tillräckligt med vätska. Men friska barn reglerar detta helt själva. Självklart skall man alltid erbjuda vätska efter en måltid, men förvänta dig inte att han kommer dricka några större mängder. Naturligtvis ser det annorlunda ut om han är sjuk med feber, lösa avföringar och/eller kräkningar. Då behöver man ha koll på mängderna. 

Vällingen innehåller fibrer till skillnad mot ersättningen. Sedan kan innehållet naturligtvis variera mellan olika typer och tillverkare. 

Erbjuder du honom fem-sex mål om dagen oavsett gröt, amning eller vad det må vara och han kissar hyfsat regelbundet så är det super och inget att oroa sig för :)

MVH Christine

PS: Kul att du uppskattar denna tjänst, synd bara att din BVC-sköterska får dig att känna som du gör.. :( 

Svar på tråden Vill plötsligt inte äta/dricka