Anonym (fd bonusmamma) skrev 2011-01-05 17:33:04 följande:
Tänk efter och ta det lugnt med ihopflyttande är mitt råd.
Håller med i det bonusmamma skriver, lägg speciellt märke till hur sammarbetet med mamman är, och lev paralellt med det under ett tag. Mitt ex sa att sammarbetet var jättebra, men det visade sig ju vara bra eftersom han vred och vände sig precis så som exet krävde, och gjorde allt hon sa. Det skapade mycket problem för oss eftersom det påverkade övriga familjen både ekominskt, tidsmässigt och relationsmässigt.
Vi flyttade ihop efter ca 6 mån, och detta trots att jag märkt att sammarbetet inte var sådär jättebra. Men jag var ju så kär och trodde inte det spelade någon roll, det skulle ju vara min sambos problem och jag antog att han ville lösa det på bästa sätt för våran familj, men det visade sig att jag hade fel.
Och även det bonusmamma nämner kring ansvarsfördelning. Han la på mig mer ansvar än vad jag ville för bonussonen väldigt snabbt, vilket påverkade relationen till bonussonen och till mitt ex.
Sen även uppfostran ska man hålla koll på, speciellt om ni vill skaffa ett gemensamt barn. För oss var det att mitt ex inte ville ha några regler för sonen eftersom han var hos oss så ofta och "han ville inte bråka med sonen då". Att ha gemensamma grunder i uppfostran är väldigt viktigt, för det kommer ju påverka kommande barnet.
Mitt råd är att ta det lungt, bo där under några dagar när han har dottern och känn efter hur det fungerar under en period innan du flyttar in, blir det gemensamma barn(som för oss) innan man insett och jobbar på att ha gemensamma grunder och regler i hushållet så blir det ytterligare ett barn med separerade föräldrar.
Håller med om och har upplevt i princip samma situation som du beskriver. Det är så otroligt mycket mer som ska fungera än just relationen med mannen och barnet än vad jag kunde föreställa mig!
Trots att jag från första stund tyckte barnet var en mysig tjej och att vi fungerade, så är det så överjävligt jobbigt att leva i styvfamilj ibland så jag bara vill lämna alltihop. Och detta trots att barnet fortfarande är samma trevliga tjej, äldre och mer självständig, mannen har gaskat upp sig gentemot sitt ex som tidigare domderade och bestämde över allting här hemma och trots att vi numer tar fler beslut gemensamt då vi har två barn tillsammans också.
Jag vet inte vad jag kunnat göra annorlunda förutom att inte flytta ihop och starta ett gemensamt liv med den här mannen. Men då hade jag å andra sidan inte fått världens finaste barn och min fina man heller. Det är värt allt slit det innebär att vara en styvfamilj, det är väl på något sätt värt de gräl som uppstår och stressen som kommer med att ha en utomstående som man inte kan välja bort ur sitt liv trots att hon är en energitjuv som bara förstör.
Jag trodde allt skulle ordna sig så småningom men det går liksom inte att vänja sig helt och hållet vid att ha ett liv man älskar på halvtid och ett liv jag bara känner att jag står ut med när det är som värst på halvtid, det är skitjobbigt rent ut sagt.
Men, som sagt, det är ju ändå värt det, annars skulle jag inte stanna. Det är ju den här mannen jag vill leva med och då får jag lösa mitt vardagsliv på bästa sätt för att orka med.
Jag håller med alla som skriver att ni ska vara överens om ansvarsfördelning o.s.v. när ni flyttar ihop. Var inte rädd att säga att du behöver tid på dig att känna efter vilken typ av roll du vill ha när det gäller hans barn, om du vill vara aktiv eller låta honom ta största ansvaret o.s.v. Och känner du att du behöver mer andrum de veckor hon är hos er så aktivera dig och ta det andrum du behöver.
Jag brukar passa på att träna och träffa kompisar i större utsträckning när min mans dotter är här, kanske lägga mig tidigare eller ta ett långt bad. Jag behöver vila från att ha allting som rör henne precis inpå mig, jag behöver vila från hur stämningen är och en massa annat och det gör jag numer, utan att känna mig dålig eller att mina känslor är förbjudna.