• Oifes

Passande blöjbyxor till vikblöjor?

Jag har en hel bunt med vikblöjor här hemma som jag har börjat använda då jag tycker det är bra med tygblöjor. Men hittills har jag använt några olika blöjbyxor som jag har budat hem på tradera. Några av dom är för små och några för stora och det kan ju vara anledningen till mitt problem som är att blöjbyxorna läcker. Men även de 2 stycken som jag har som är i rätt storlek läcker.
    Jag har kollat på Imsevimses blöjbyxor och funderat på att köpa därifrån men jag vill ha lite råd, vad för blöjbyxor har ni använt till vikblöjor som har passat bra? Min pojk är 2 månader och väger strax över 6 kg...

Kom gärna med tips och råd!

• Svar på tråden Passande blöjbyxor till vikblöjor?
  • kixan

Imse vimse använder vi nu de få gånger V har blöja och dom funkar bra, någon natt innan vi slutade med nattblöjan hade de läckt om hon haft samma blöja länge, man måste ju byta rätt ofta med tygblöjor. Det kan bero lite på vikingen också, vilken vikning använder du? Jag tycker trekantsvikning är bäst till småbebisar och så viker jag in kanterna runt benen så det blir extra tyg där.

A -03, F -05, V -10
  • Ragnar

Naturbabies blöjbyxor är de bästa vi har haft. Passat både över vikblöjor och formsydda. Det enda de inte är så bra till är limpvikta blöjor. Small passade från första dagen till ca. 6 månader (har för mig att barnen var 7-8 kg då). Efter det har vi använt medium som har passat ut hela blöjperrioden, har även ett par large till att använda över klumpiga nattblöjor. Till natten har vi mest haft ullbyxor, men de har inte riktigt fungerat på dagen eftersom de blir fuktiga igenom om barnet sitter för mycket på rumpan.

• Oifes

Tack för era svar!
     Jag använder just nu vikningen som jag inte minns vad den heter just nu, man viker en trekant med en rulle i mitten som blir själva blöjan. Jag viker in blöjan runt benen och jag ser också till att byxorna ska sitta över blöjan men ändå läcker det nästan varje gång. Jag har ju använt begagnade blöjbyxor så jag funderar om dom kanske bara är förstörda och det är därför de läcker, jag vet inte. Jag tycker att jag byter rätt ofta tygblöjorna eftersom dom blir så himla fuktiga. På nätterna har jag börjat använda vanliga blöjor för han blir så röd på rumpan när han ligger fuktig så länge...

Svar på tråden Passande blöjbyxor till vikblöjor?