• Anonym (hur?)

Exempel på personligt brev som gav intervju?

Jag skulle gärna vilja se lite exempel på personliga brev som fått er till intervju på jobb ni har sökt, helst fasta anställningar eller på större företag. Vore kul att höra att ni fått jobbet efter intervjun med!! Även om det beror mer på prestationen på intervjun än det personliga brevet ;)

Själv har jag svårt att få komma på intervju till just dessa tjänster trots kvalifikationer, jag tror att jag låter för tråkig i min ansökan! Mitt CV är bra och granskat av professionella, men mitt personliga brev känns så klyschigt... Min erfarenhet säger att det inte krävs mycket till personligt brev för att få vissa tjänster, t ex extraarbete eller sommarjobb, där kollar de mest på vad man har gjort tidigare och referenser!

Snälla ge mig tips som gör att jag kan utforma mitt brev så att jag framstår som den intressanta person jag faktiskt är och inte en "serviceminded positiv tjej som har många bollar i luften", det har alla hört förut! 

• Svar på tråden Exempel på personligt brev som gav intervju?
  • Anonym (brevskrivare)

Det beror nog på vilken branch man söker jobb inom. Jag har blivit kallad till intervju till alla jobb jag sökt och fått alla utom ett. Jag har ett brev som absolut inte är längre än en sida. Jag skriver lite kort om min familjesituation, utbildning och mina positiva egenskaper.

Avslutar brevet med något om att jag ser fram mot att få träffa dem. Om jag inte hör något av dem på någon vecka brukar jag ringa och fråga om de fått min ansökan och berätta att jag anser att tjänsten är intressant..

• Anonym

Systemdisken på servern mår tyvärr inte så bra så du kan inte få själva brevet. Vill inte riskera att starta upp den innan vi har införskaffat ett NAS att köra backup till.

Så här skrev jag på ett ungefär:

Vad jag heter och att jag är en glad och trevlig tjej (har ett namn som kan tolkas åt bägge hållen så det känns som en bra idé att få med könet). Varför jag sökte jobbet (precis pluggat klart och vill jobba inom mitt område) och varför just det här jobbet kändes rätt för mig.

Lite om hur mina tidigare erfarenheter skulle vara till nytta. Jag hade inte så mycket relevant arbetslivserfarenhet men förklarade hur året på café gjort mig stresstålig, tiden som telefonförsäljare gjort mig duktig på att prata i telefon etc.

Slutligen lite om mina intressen. Självklart började jag då med det som är relevant för jobbet. Nämde även min sport som är ovanlig och får mig att stå ut lite.

Framförallt försökte jag få fram min entusiasm för yrket. Att det verkligen var nått jag tyckte var roligt och inte bara ett sätt att få lön.

"Serviceinriktad person med många bollar i luften" hmmmm... Skulle nog uttrycka serviceinriktad som att jag tycker om att hjälpa andra till rätta. Många bollar i luften är jag nog tveksam till att ta med alls. Kan låta som att du redan har massor att göra och inte kommer att kunna koncentrera dig på jobbet. Ett alternativ är att skriva att att yrkesmässigt trivs jag med varierande arbetsuppgifter och att hålla många bollar i luften samtidigt.

Svar på tråden Exempel på personligt brev som gav intervju?