• ananda74

Hur låter namnen Loke och Henry?

Hjälp, vi har inte ett enda namnförslag om det blir en pojke. jag satt och tittade lite idag på namn och fastnade för Loke. men hur låter det egentligen? man vill ju inte framstå som nån viking-älskande sverigedemokrat till förälder eller att det låter FÖR mycket viking/mytologiskt.

Andra namn som jag fastnade för men är osäker på är:

Vidar
    Luke (engelskt uttal)
    Henry
    Julian
    Edvin
    Lo (gillar det namnet men det är redan "taget" av en jag känner, hennes son heter det. men jag umgås aldrig med henne eller har knappt nåt kontakt med henne. kan man sno hennes pojknamn då?)

Äsch, ingenting känns hundra. det är såååå mycket lättare med flicknamn.

• Svar på tråden Hur låter namnen Loke och Henry?
  • dessan59

Henry och Edvin är 2 fina namn och Lo. Nä, inte tycker jag att du tar någons namn som du inte träffar

• Emmi27

Jag tycker Julian låter lite romantiskt så där =)

Och nä, du snor inte nåns namn som du inte ens träffar! Och varför ska man ens snacka om att sno nåns namn? Det är så synd tycker jag.

• Leoella

Loke är jättefint tycker jag! Någon sverigedemokratstämpel tycker jag defintivit INTE det har.

Edvin och Vidar gillar jag också skarpt i din lista.

Luke - nja, kommer folk att fatta hur de ska uttala det när de ser det skrivet?
    Henry - hm, jag har personligen dåliga associationer till det namnet  (lite Jonny, Conny, Sonny - varning för min del).

• Meddelande borttaget
  • St Augustine

Jag älskar Henry! Tycker nog Loke är aningen vikingaaktigt för min smak. Edvin och Julian är också fina, även om jag aldrig riktigt fattat hur man ska uttala det sistnämnda så att det låter bra på svenska.

• ananda74
    Leoella skrev 2011-01-05 18:35:19 följande:
    Loke är jättefint tycker jag! Någon sverigedemokratstämpel tycker jag defintivit INTE det har.

Edvin och Vidar gillar jag också skarpt i din lista.

Luke - nja, kommer folk att fatta hur de ska uttala det när de ser det skrivet?
    Henry - hm, jag har personligen dåliga associationer till det namnet  (lite Jonny, Conny, Sonny - varning för min del).
    Jag är oxå lite rädd för att det kanske är ett y-namn men det var ingen som hette det på den tiden det begav sig utan det var ju mer Ronny, Conny och Johnny.
  • Bettiz

Är lite partisk eftersom min son heter Loke, jag tycker det är jättefint! Och vi är varken vikingälskare eller sverigedemokrater, däremot så är jag intresserad av mytologi, men inte bara nordisk sådan.

• ladylektroluv

Jag tänker bara SD, patriotism och tråkigheter när jag hör namnet Loke. Kan inte svara på varför riktigt. Och jag såg att någon annan redan tagit upp det och om det är flera som gör det så skulle jag överväga ett annat namn, hur fint jag än tycker att namnet är egentligen. Skulle kännas hemskt om ens barns namn associerades med såna hemskheter...om man inte själv sympatiserar med de åsikterna förstås.

• ladylektroluv

Ah...dum jag är. Det var TS själv som tänkte så om namnet Loke. 

• LovisaHjärtat

I vårt stall finns det både en Loke och en Vidar :) (islandshästar)  Så jag har svårt att se det som ett namn på barn.

Edvin är ganska fint tycker jag. Annars tycker jag om namn som Vilhelm och Gabriel. (har ingen pojke själv som tur är..hade aldrig hittat ett namn ;) )

Svar på tråden Hur låter namnen Loke och Henry?