umgänge som aldrig blir av. :-(
Mitt barn är placerad i familjehem och de finns ett schema på umgänge. På sista tiden har inte umgängena blivit av och jag börjar bli riktigt irriterad på det. Det finns ingen umgängesbegränsning. Eftersom det inte har blivit av med flera veckor mellan så har jag ibland skickat sms och frågat om det går bra en annan dag.
Såhär har det sett ut hitills.
Umgänge 1. XXXXX morfar fyllde år. XXXXX fick inte närvara trots önskemål i god tid.
Umgänge 2. Jag hade ett annat ofrånkomligt möte som gällde barnet i fråga. Umgänget inställt. Veckan innan detta bad jag om ett annat tid/datum för umgänge och då sa familjehemmet att hon inte kunde planera något överhuvudtaget eftersom hon skulle kolla i sin almanacka. Jag tog upp frågan även samma dag som umgänget skulle varit och då sa hon att hon skulle höra av sig under veckan. Hon gjorde inte det.
Umgänge 3 - Blev av. Välfungerande.
Umgänge 4 - Tidigt under dagen hörde jag av mig och skrev att om de inte hade något särskilt för sig under dagen så skulle jag vilja ta med mig XXXXX på stan för att köpa en julklapp till morfar.Det blev inte av.
Umgänge 5 - Min dotter (som bor hemma) var sjuk och hade feberkramper under måndagen, så vi behövde åka till sjukhus. Jag ansåg därför att det inte var lämpligt med ett umgänge eftersom jag inte vill smitta XXXXX och inte ta ut dottern bland folk när hon är dålig. När jag talade med både Socialsekreterare 1 och Socialsekreterare 2 så efterfrågade jag ett umgänge i helgen istället. 2:an hänvisade till 1:an som hänvisade till umgänget därpå.
Umgänge 6 - Jag skickade sms till familjehemmet och frågade om XXXXX behöver några kläder inför lucia och ville veta om han ville vara tomte eller pepparkaksgubbe eftersom jag då
skulle tvätta upp det vi har hemma. Jag fick till svar att det hade dom faktiskt redan har köpt pepparkakekläder eftersom det var det XXXXX vill vara. Jag frågade också vilken dag och tid det skulle vara och det fick jag ett tydligt och bra svar på.
Umgänge 7 - Välfungerande.
Umgänge 8 - Familjehemmet hör av sig och meddelar att det inte blir något luciafirande på förskolan dagen därpå då XXXXX är magsjuk.
Umgänge 9 - Socialsekreterare 1 mailar mig under måndagen och tisdagen:
Hej
Jag har precis talat med (familjehemmet) som berättat att XXXXX har fått vinterklräksjukan. Han har varit jättedålig i helgen men igår trodde hon att han blivit bättre. Illamåendet kom tillbaka så han har varit sjuk i natt också. Vi får vänta och se hur han mår i morgon. Tror du att det är bra att (dottern) träffar honom när han precis varit sjuk?
-----------------------
Jag svarade: Jag hörde det. Nej jag tycker inte att det är så lämpligt eftersom hon också nyligen varit sjuk och på sjukhus för det. Skulle inte vara bra att bli sjuk igen.
-------------------
Senare på eftermiddagen får jag detta:
Hej xxxxx
Jag har tagit del av domen och jag antar att du också har gjort det. Jag skulle gärna vilja träffa dig för att prata om hur vi går vidare. Jag har en tid på torsdag klockan 10.15, har du möjlighet att komma hit då?
---------------------
Jag svarar att jag inte kan komma på en träff i nuläget men är öppen att diskutera de frågeställningar de har via e-post.
-----------------------
Socialsekreterarens svar till mig:
Du väljer själv om du vill komma eller inte
Umgänget idag är ingen bra ide eftersom XXXXX fortfarande var dålig igår. Enligt sjukvårdsupplysningen ska man inte träffa andra barn innan 48 timmar gått från att man blir frisk.
Umgänge 10
Jag skickade sms till familjehemsmodern att det finns skridskor i XXXXXs storlek på myrorna för 45 kr om dom skulle få för sig att vilja åka lite med mig nu när dem lagt is på isbanan.
Jag fick svaret: Ok.
Inget umgänge.
Umgänge 11
Jag skrev ett sms till familjehemsmodern där det stod:
Om XXXXX inte har något särskilt för sig idag så skulle det vara trevligt om han ville komma hem en stund och vara med på speldag med mormor och morfar. Vi brukar spela bland annat Super Mario i lag då. Du kan väl fråga honom iaf.. Jag fick inget svar överhuvudtaget.
Umgänge 12 - Mail från socialsekreterare 3.
Hej!
xxxxxxxxxxxx (Socialsekreterare 1) är idag sjuk, varför jag tagit på mig att meddela dig följande:
Umgänget i morgon måste ställas in p g a att dels xxxx (lokal där vi brukar ses) är bokat för annat, dels för att det inte finns någon personal från socialkontoret som kan närvara vid umgänget. xxxxxxxxxxx (soc1) kommer att höra av sig till dig nästa vecka ang. umgänget.
------------------------------------------
Mitt svar:
Men nu får ni väl ge er?!
XXXXX kan komma hem på umgänget mellan 14-16.
Det föreligger ingen umgängesbegränsning så jag ser inte varför detta inte skulle fungera.
------------------------------------------
Mail från (soc 3):
Hej!
Vi har tidigare kunnat konstatera att XXXXX, när ni träffats hemma hos dig, reagerat negativt på så sätt att han blivit mycket stressad och gått upp i varv. Utifrån detta har vi bedömt att umgänget inte ska ske hemma hos dig. Enl. upprättad vårdplan ska umgänget ske med tredje person närvarande. Som jag nämnde tidigare har personal från socialkontoret inte möjlighet att närvara vid morgondagens umgänge och (familjehemmet) är inte den tredje person som åsyftas vårdplanen. Vad gäller umgängesbegränsning stämmer det att det inte finns någon sådan i dagsläget, utan beslutet att ställa in umgänget grundar sig helt och hållet på vad som är bäst för XXXXX, vilket är våran skyldighet, oavsett om det finns någon umgängesbegränsning eller inte.
-------------------------------------------
Mitt svar:
Att personal från ert kontor inte har möjlighet att närvara är inget giltigt skäl till att neka mig och XXXXX umgänge. Det skulle ni ha tänkt på tidigare. Ni har ju också en skyldighet att se till att det blir ett umgänge.
Jag skall också passa på att informera dig xxxxxx om att det ni nu gör är att bryta mot lagstiftningen.
Ni har ingen som helst laglig rättighet att hindra det schemalagda umgänget imorgon.
Utan en umgängesbegränsning kan ni inte bestämma vare sig att en tredje part skall vara närvarande eller vart umgänget skall ske.
Ser inte du fram emot kritiken från socialstyrelsen? Det gör iallafall jag.
Mvh//xxxxxxx
-------------------------------------
Jag fick inget mer svar.
Umgänge 13. Måndag 27/12 Socialsekreterare 2 ringde och erbjöd ett umgänge under morgondagen. Jag förklarade för henne att hela min släkt har firat jul hos sina respektives släkter under helgen och att det nu är planerat att dem ska fira hemma hos mig den aktuella tidpunkten. Jag har precis stått och stekt köttbullar på ca 10 kg köttfärs för att förbereda. XXXXX (sonen) har sedan 5 veckor tillbaka varit inbjuden genom att jag meddelat både familjehemmet, soc1 samt soc2 om detta. soc2 säger att hon inte kan ta några beslut angående detta utan det är något som jag får diskutera med soc1. Hon meddelar dock att denne har semester fram till 3/1.
01/01 2011 - Jag mailar till handläggaren Soc1:
Eftersom det inte föreligger någon umgängesbegränsning så utgår jag ifrån att XXXXX får vara med på den xx/xx och fira sin lillasysters 1-årsdag. Jag vill att du talar med (familjehemmet) och kommer överens om en plats där jag kan hämta honom 16.30 och återlämna honom 18.30. Givetvis erbjuds han kvällsmat under denna tid hemma. Hör av dig om plats i god tid.
//xxxxx
Jag fick svar:
Hej
Umgänget får ske enligt vårdplanen på tisdag i (lokalen). Soc2 har möjlighet att vara med under umgänget.
Umgänge 14 - Igår Tisdag 4/1.
Klockan 14-16 fanns det alltså ett schemalagt umgänge. (Se ovan) Ca klockan 13.50 var jag vid (lokalen) där vi brukar träffas. Jag väntade i ca 25-30 minuter ute i 9 minusgrader och kraftligt snöfall tillsammans med min snart 1-åriga dotter. När jag insåg att det inte skulle dyka upp någon vände jag och åkte hem eftersom dottern frös och började bli trött och hungrig. Väl hemma läste jag mina mail. Klockan 08.55 på morgonen (samma dag) har Soc1 skickat detta till mig:
Hej
Innan klockan 10 idag behöver jag veta om du kommer till umgänget i (lokalen)
Hälsningar
(soc1)
Och klockan 12.03 har jag fått detta av (soc2):
Hej xxxxx!
Har försökt ringa dig för att hör om du vill komma till (lokalen) för umgänge med XXXXX idag kl 14.00. Jag behöver få svar snarast så du får gärna maila eller ringa/sms:a till mig. Om jag inte hör något från dig så blir det tyvärr inget umgänge idag.
---------------------------------------------------
Jag blir riktigt arg och ledsen över detta. Dom vet sedan mycket lång tid tillbaka att min föräldraledighet gick ut vid årsskiftet. Detta innebär att jag har gått tillbaka till mitt jobb. Jag utgår därför ifrån att det planerade umgänget skall inträffa och inte bli avbokat för att jag inte har möjlighet att läsa mina mail och svara inom en timmes eller ha en telefon närvarande som jag kan svara i 2-3 timmar innan umgänget. Hade XXXXX exempelvis blivit akut sjuk hade jag inte reagerat med samma besvikelse som jag gör nu, när det faktiskt egentligen inte finns några vettiga skäl till avbokningen.
XXXXX är bara fem år gammal. Jag vet inte överhuvudtaget vad dem har sagt till honom angående detta och jag är orolig att hans uppfattning är att jag inte skulle vilja träffa honom. Jag har gjort flera försök till att göra honom delaktig i familjegemenskapen genom olika inbjudningar. Men eftersom socialtjänstens handläggare och familjehemmet negligerar det jag säger och skriver så genomförs inte detta. Dom anklagar mig för att XXXXXs mående inte är bra efter umgängena och använder detta för att bland annat skära ner ytterligare. Vad dem inte tänker på är att han givetvis är upprörd av den anledning att hans känsla av att "mamma är dum, hon vill inte träffa mig" förstärks av ovanstående agerande. XXXXX är också mycket svartsjuk på sin lillasyster som fortfarande bor hemma. Lillasyster i sin tur vet knappt inte ens vem storebror är och blir också svartsjuk då någon för henne främmande människa stjäl mammas uppmärksamhet.
Jag vet inte vad jag ska göra åt det här. Jag blir så jäkla frustrerad!
Det är ju sonen som hamnar i kläm.
Någon som har råd på vad jag kan göra?
(Och för att det inte ska bli någon vidare diskussion om anledningen till LVU så är den satt för att jag hade en psykisk ohälsa strax efter separationen med sonens far som inte var vidare sjysst mot någon av oss. Jag har inte använt droger, alkohol eller någonsin misshandlat min son på något sätt. Måendet är idag bättre och det finns ingen oro för min dotter men LVU kvarstår kring sonen trots intyg från läkare om att jag anses vara frisk)