• MygganMy

Varför ör det dåligt att bo i förorten?

Vad anser ni egentligen är en förort? Och varför tycker så många att det är dåligt att bo i förorten?

Själv bor jag 1,4 mil från centrum, jag anser det inte vara förort...:)

Känns som att många här inne på FL "ser ner" på dom som bor där...

• Svar på tråden Varför ör det dåligt att bo i förorten?
  • Anova

Kan det vara för att folk har läst medias bild av förorten och aldrig bott där själv?
    Jag är uppväxt i en förort, jag sitter nu och skriver detta i en förort (till lika en som FL:s medlemmar ofta ser ner på), och jag har inget ont att säga om förorten.

• Linda1976

Hm, det beror ju på VILKEN förort....

Rinkeby eller Bromma
    Angered eller Hovås

Rosengård ligger däremot mitt i centrala Malmö och är ingen förort.

Och sen beror det ju lite på vad man menar som förort? Allt som är utanför centralaste city?  

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Tecken

Det beror på vilken förort... Det finns förorter och så finns det Förorter.

Varför det är dåligt? För att det är fullt av folk som inte vill bo där, som inte respekterar sitt närområde (och varför skulle de det? De vill ju inte bo där), långt från all ära och redighet osv. Det är min erfarenhet av förorten.

• Miss Lau

Jag har aldrig hört att det skulle vara dåligt rent generellt, se bara vad folk betalar för att bo i tex Bromma

Däremot finns det ju förorder där "ingen" vill bo men det har ju knappast att göra med att de är just en förort, finns ju hålor också där ingen vill bo.

• MygganMy
    Linda1976 skrev 2011-01-05 21:40:22 följande:
    Hm, det beror ju på VILKEN förort....

Rinkeby eller Bromma
    Angered eller Hovås

Rosengård ligger däremot mitt i centrala Malmö och är ingen förort.

Och sen beror det ju lite på vad man menar som förort? Allt som är utanför centralaste city?  
    Vad är skillnaden mellan rinkeby, bromma, angered eller hovås då? Och finns  bara i stockholm, göteborg, malmö?

Som sagt så bor jag 1,4mil från centrum  i ett "väl ansett"  dock i norrland... men det borde väl vara lika mycket förort för det?
  • MygganMy
    MygganMy skrev 2011-01-05 21:56:39 följande:
    Vad är skillnaden mellan rinkeby, bromma, angered eller hovås då? Och finns  bara i stockholm, göteborg, malmö?

Som sagt så bor jag 1,4mil från centrum  i ett "väl ansett"  dock i norrland... men det borde väl vara lika mycket förort för det?
    Tappade ett ord.. finns förorter bara i stockholm, göteborg och malmö skulle det stå...- Sorry :P
  • Tecken

MygganMy: Det är skillnad på förort och förstad.

• MygganMy
    Tecken skrev 2011-01-05 22:06:53 följande:
    MygganMy: Det är skillnad på förort och förstad.
    Jaoo,, eller by som vi kallar det här uppe..*leer* :P
  • Linda1976
    MygganMy skrev 2011-01-05 21:56:39 följande:

Nej, självklart finns det fler städer. Men jag känner inte till bra/mindre bra områden i Borlänge, Motala och Sundsvall. T ex.

Rinkeby och Angered består till stor del av miljonprogram, segregering, arbetslöshet, bidragsberoende och gängbråk.  Bromma och Hovås = övre medelklassområden, folk har jobb, inkomst och är en del av samhället. För att generalisera.

Därför menar jag att förort kan betyda olika saker. 
  • MygganMy
    Linda1976 skrev 2011-01-05 22:38:06 följande:
    Nej, självklart finns det fler städer. Men jag känner inte till bra/mindre bra områden i Borlänge, Motala och Sundsvall. T ex.

Rinkeby och Angered består till stor del av miljonprogram, segregering, arbetslöshet, bidragsberoende och gängbråk.  Bromma och Hovås = övre medelklassområden, folk har jobb, inkomst och är en del av samhället. För att generalisera.

Därför menar jag att förort kan betyda olika saker. 
    Bra/mindre bra (väldigt diplomatiskt *leer*) MEn  när jag åker till storstäderna bor jag på hotell:/ ... så jag ser sällan rinkeby eller angered... eller någon annan förort/förstad för den delen. Och man hör sällan talas om förorten till motala eller piteå :P

Läste en tråd här på FL vad som hänt med den populäraste/mobbade personen i klassen- och fick uppfattningen om att det var hemst dåligt att bo i förort. Därav min frågeställning :)
  • Linda1976

Generellt sett klingar ju inte ordet "förort" väl i genomsnittssvenskens öron. Detta eftersom ordet ofta används om problemområden.

I USA är det nästan tvärtom. Suburbs är rika villaområden, och downtown är gänghärjat  

• MygganMy
    Linda1976 skrev 2011-01-05 22:47:23 följande:
    Generellt sett klingar ju inte ordet "förort" väl i genomsnittssvenskens öron. Detta eftersom ordet ofta används om problemområden.

I USA är det nästan tvärtom. Suburbs är rika villaområden, och downtown är gänghärjat  
Svar på tråden Varför ör det dåligt att bo i förorten?