• Spacekotten

Ge nytt namn till äldre omplaceringskatt?

Kanske en konstig fråga men vi ska ta över en 5årig katt och vi gillar varken hennes stamtavlenamn eller det namn dom kallar henne för hemma. Visst kan det ta tid innan hon lär sig lystra till ett nytt namn men är det okej att byta eller kan förra ägaren ta illa upp?

Hm, konstigt fråga som sagt men funderar på om man tex bli vän med förra ägaren på facebook och man lägger ut bilder på katten under nytt namn osv.. Jaja  hopppas nån förstår hur jag menar ;)

• Svar på tråden Ge nytt namn till äldre omplaceringskatt?
  • mona83

Jag köpte en katt som var 2.5 år när jag köpte henne. Gillade inte hennes namn heller när jag hörde det. Men hade aldrig en tanke att byta namn på henne. Man vänjer sig....

L.O.V.E
  • HannaE

Jag tror det kan vara svårt att få en fem år gammal katt att lystra till ett nytt namn. Jag har en omplaceringskatt, vi bytte namn på honom för det namnet han hade var jättelångt och krångligt att uttala. Det tog flera månader innan han lärde sig att lystra på det nya namnet. Han var två år då.
    Om du tycker det är jobbigt att ropa kattens namn kunde du kanske försöka få den att lystra på en kort visslad melodi istället? Eller något neutralt som 'katten' eller 'missen' eller så...?

• Watchbitch

Byt om du vill, katten lär sig..
    Den tar ingen skada av det.

• snuddi

Ni kankse kan ändra lite i namnet så att det inte är desamma som innan, men i alla fall påminner om det ursprungliga?

• Näckrosen

Tar man hand om en katt så gör man som man vill med namnet. Katten lär sig, även om det kanske tar ett tag på en så pass gammal katt (fast den är ju ganska ung).

Ang. förra ägaren, så är det klart att den kanske tar illa upp, men det får man väl tåla i så fall. Tala om för dem när ni tar hand om katten. "Vi har alltid velat ha en katt som heter NN, så vi tänkte byta namn på henne/honom."

• Spacekotten

Tack för svaren!
    Jag funderade mycket på ett namn som påminner om det hon kallas nu men det var inte det lättaste och det enda jag kom på lät inte heller bra.
    Jag får kanske se lite när vi får hem henne. Alla katter lystrar ju inte så bra på sina namn så då spelar det ju inte så stor roll för katten om vi byter och kan ju prata med förra ägaren om det.
    Lystrar hon väldigt bra på nuvarande namnet så är det väl dumt att byta kanske, fast det är ju inte lika viktigt att en innekatt lystrar till sitt namn som att en hund gör det så man skulle ju bara kunna byta ändå och låta det ta den tid det tar för henne att vänja sig.

Hehe vad jag svamlar.. men skönt att höra lite hur andra resonerar i frågan.

Svar på tråden Ge nytt namn till äldre omplaceringskatt?