• Anonym (aj.)

Sprickor och torrhet i underlivet.. hjälp och tips?

Jag ska börja med att jag ska söka gynekolog. men hon hade tid först om en månad!och detta är inget jätteakut just nu eftersom jag kan bota det för stunden.. men vill gärna ha tips och erfarenheter

Jag får emellanåt väldigt torrt i  underlivet.. alltså så att jag får små sprickor i huden runt slidöppningen som kan blöda.

Det blir även irriterad och rött på och runt de innre blygläpparna och de kan svullna upp och klia fruktansvärt. liksom svidande/brännande känsla.

Har inga anmärkningsvärda flytningar. Har funderat på om det är svamp, men det går oftast över och försvinner på någon dag av sig självt?

Ofta innan och efter mens har jag det också. har läst att det kan vara så pga låg östrogennivå. har inte använt tamponger på länge, utan bara bindor pga detta men det blir irriterat iaf.

just nu brukar jag lufta så ofta jag kan och om jag får ett "anfall" eller vad man kan kalla det brukar jag smörja lite med typ sonens inotyol eller idomin-salva..

Finns det fler som har det som jag? har ni tips på förebyggande saker?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Sprickor och torrhet i underlivet.. hjälp och tips?
  • Javah

Min mamma har någonslags salva som motverkar sprickor och sköra slemhinnor...den innehåller kortison och är köpt på apoteket, vet inte om den är receptbelagd dock men värt att kolla upp kanske? Vet tyvärr inte mer än så, hon tyckte det var en bra idé att smörja in mitt exem på ryggen med det

• Anonym (aj.)

tack ska kolla upp det. :)

• Anonym (110105)

Vet att Apoteket har Intim Olja som man tvättar med när man duschar.
    I samma märke finns ngn fukt gel.

Kan vara värt att testa

• Lindreas

Har du provat med apotekets intimolja? Eller vanlig babyolja? Efter förlossningen hade jag problem med torra slemhinnor, men det räckte att jag dels försökte undvika vatten i underlivet och dels att jag smörjde med olja så fort jag kände att det började kännas torrt.

• Anonym

Olivolja! Det sa min gynekolog att jag skulle smörja med när jag va torr en tid. Funkade skitbra! Även bra som glidmedel.

• Anonym (jag med)

Jag känner igen symptomen! är  med om samma... jag är gravid och min BM sa genast att det var svamp, men det trodde jag inte en sekund på så jag har inte köpt ngn svampkräm för att jag inte vill behandla med krämen i onödan... 
    min flytningar är inte heller onormala eller luktar illa.
    Jag har smörjt mig med mandelolja och det fungerar ibland med då och då kommer det tillbaka =/ inte kul. 

• Anonym

Jag har ocksÅ blivit torr där nere just vid östrogenbrist. Gyn tipsade om att absolut inte tvätta med vanlig tvål, utan intimtvål. Och att smörja med olivolja!

• Anonym (Skör i musen)

Jag hade likadant- jag köte en salva på apoteket som hette overistin- det är en östrogenkräm (jag är 26, men åt medicin som tydligen hade biefekten att östrogeet var lågt). Prova dig fram :)

Ingen parfym, sköljmedel eller tvål i/vid musen- men det vet du säkert redan..Lycka till!

• Tygtiiger

Apotekets intimserie (vit med rosakork) är jättebra. De har en intimsalva som lägger sig som ett skyddande lager utanpå slemhinnan, och inget kortison eller annat irriterande.

Fundera över vilka bindor du använder! Jag tål tygbindor bäst, eller coops.

Använd bomullstrosor och tvätta dem i sextio grader, så slipper du bakterie- och svamprester kvar i tyget. Raka inte underlivet nära inpå mens, då blir det extra irriterat.

Krupke, we've got problems of our own!
  • sextiotalist

Jag rekommenderar
    Intim fuktgele och skippa all tvål, tvål är uttorkande, försök att undvika tvätta underlivet mer än max en gång per dag, då helst med en mild olja.
    Bomullstrosor, inte string och sov helt utan underkläder

• Anonym (110105)

Håller med TygTiger. Det var den serien jag tänkte på som Apoteket har.
    Funkar på mig, Kör mest oljan, men även ibland gelen.

Vilken sort av bindor och trosskydd spelar också en oerhörd roll. Tål bara ngr få.

• Anonym (minns med fasa)

Jag gick omkring med samma problem som dig i flera år... Inte alls någon höjdare faktiskt. Hann under den tiden lära mig att daglig långvarig användning av tex barnolja var en dålig idé (beroendeframkallande, slemhinnorna torkade ut om möjligt ännu mer), att ellen-tampongerna hjälpte litelite och att kallt vatten och idominsalva flera ggr/dag var det abolut bästa när sprickorna väl var ett faktum.
    Anyhows... insåg till slut att det var p-pillrena som var boven i dramat. Sen jag slutade med dom har mitt underliv mått prima!
    Så jag skulle sätta mina slantar på att det är hormonellt betingat, kanske läge att byta preventivmedel om du använder sådant?
    Hoppas det blir bättre snart!

• Anonym (Olja, olja, olja)

Har haft precis samma problem under måååånga år. Har dock inte det längre sen jag slutade med mina p-piller, Neovletta. Kommer aldrig äta p-piller igen! Hade kroniska problem med underlivet, men fattade aldrig att det berodde på dem.
    I alla fall, mina tips är dessa: xylocain salva som finns att köpa på apoteket (svider något i början, men ger sedan en "avdomnad" känsla) och olivolja eller kallpressad rapsolja. Ta på en bomullstuss och dutta på. Oljan har verkligen varit min räddning när det varit förjävligt. Dessutom har man det ju redan hemma ofta.

• Anonym (aj.)

TACKsnälla ni för alla tips.

Jag har inte ätit p-piller på ca 4,5 år så det kan inte vara det.. Använder sen dess bara kondom.. men sen i somras inte ens det eftersom vi försöker skaffa barn 

Har intimtvålen från apoteket men ska nog prova ngt mer.

Smörjde på både olivolja igår innan sängdags och sov naken (gör alltid det)

Kom på en annan tanke här.. om jag nu har problem med östrogenet.. kanske det är därför jag inte blir gravid??

• Tygtiiger
    Anonym (aj.) skrev 2011-01-06 18:58:49 följande:
    TACKsnälla ni för alla tips.

Jag har inte ätit p-piller på ca 4,5 år så det kan inte vara det.. Använder sen dess bara kondom.. men sen i somras inte ens det eftersom vi försöker skaffa barn 

Har intimtvålen från apoteket men ska nog prova ngt mer.

Smörjde på både olivolja igår innan sängdags och sov naken (gör alltid det)

Kom på en annan tanke här.. om jag nu har problem med östrogenet.. kanske det är därför jag inte blir gravid??
    Om du har regelbunden mens och får utslag på ägglossningsstickor så har du ju nog med östrogen för att ägglossningen ska fungera - och då också kunna bli gravid.

Jag har alltid haft känsliga slemhinnor och blivit gravid flera gånger
    Krupke, we've got problems of our own!
  • Anonym (aj.)
    Tygtiiger skrev 2011-01-06 19:12:16 följande:
    Om du har regelbunden mens och får utslag på ägglossningsstickor så har du ju nog med östrogen för att ägglossningen ska fungera - och då också kunna bli gravid.

Jag har alltid haft känsliga slemhinnor och blivit gravid flera gånger

ja jag har hyfsat regelbunden mens och får utslag på ÄL-stickor..  så får hoppas på det iallafall :)

• Anonym (PM)

Hej!
    Den här frågan kommer upp så ofta tyvärr. Jag har haft samma problem. Återkommande svampinfektioner varvat med små sprickor som svider som eld! Fått allt möjligt från gyn och det har försvunnit, men bara ett tag, sen är det tillbaka igen! Har fått starkare kurer utskrivna, men,men, det kommer igen.
    Såg i en veckotidning om det här problemet och det kan ofta vara flera orsaker. Bla just det att man smörjer med olika salvor eller glidmedel när man ska ha sex (sex som för övrigt ganska ofta gett mig sprickor). Där stod att man oavsett om man ska ha sex eller ej ska prova ett glidmedel som är speciellt framtaget för oss med sköra slemhinnor i underlivet och smörja på lite några gånger om dagen, och rikligt vid sex.
    Det innehåller alla möjliga saker som moverkar just det jag hade problem med i alla fall när jag läste om det, så jag köpte och testade. Funkar jättrebra! Har inga problem längre och sexet funkar (nu mera) perfekt.
    Här är länk till glidmedlet och där kan ni läsa mera om det.

Svar på tråden Sprickor och torrhet i underlivet.. hjälp och tips?