• Callina

Check in på facebook - förklara tack

Jo jag fattar att folk checkar in och man kan se precis var alla är om man nu vill det.
    Men de som checkar in, hur gör dom det? Dom måste uppenbarligen bestämma platser helt själv eftersom det bla kan stå *Lena har checkat in på landet* osv.

Tycker personligen att det verkar vara en obehaglig funktion men vill ändå veta hur den fungerar.

• Svar på tråden Check in på facebook - förklara tack
  • La Lola

Va? Vad är det för funktion?
    aldrig sett på FB....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Callina

Det har skrivits en del om den och den lanserades i Sverige i förrgår tror jag.
    Ser många av mina kontakter som har det, det blir som status uppdateringar:
    Johan Lind är på Bromma kyrka.
    Lena Johansson är på landet. osv
    Funkar bara med iphone tror jag.

Men ingen som vet HUR folk checkar in?

• rosyposy

Har för mig att det funkar som så att man tillåter appen i iPhone att registrera var man är (finns många appar med den funktionen). Sen skickas en uppdatering till Facebook när man loggar in.
    Tex, startar jag Facebook-appen medan jag väntar på tåget på Stockholm central så skickas uppdateringen "Carmelita har checkat in på Stockholm Central"

Det förutsätter dock att man tillåter appen att kontrollera var man är, det väljer man själv.

• c0ol

I iphone appen kan man checka in, den gör inte det med automatik, platser finns redan efter samarbete med gowalla som är en liknande tjänst, eller tex foursquare. som i min mening är mycket bättre då du där har mer "random" vänner än på facebook där man oftast bara har sådana man verkligen känner som vänner.

Följ mig på twitter www.twitter.com/ralftraskman
  • Callina

Ok, tack för svar. Och uppenbarligen kan man också då skapa sina egna platser om man vill.
    Jag tycker det låter rätt jobbigt och jag själv känner mig inte alls sugen på den appen.

• c0ol
    Callina skrev 2011-01-06 11:42:29 följande:
    Ok, tack för svar. Och uppenbarligen kan man också då skapa sina egna platser om man vill.
    Jag tycker det låter rätt jobbigt och jag själv känner mig inte alls sugen på den appen.
    Ingen som tvingar dig :) 
  • Callina
    c0ol skrev 2011-01-06 12:04:01 följande:
    Ingen som tvingar dig :) 
    Haha nä det är ju inte det som tur är
    Men bra att veta lite mer hur den fungerar, man kan ju ändra sig :)
  • c0ol
    Callina skrev 2011-01-06 12:15:00 följande:
    Haha nä det är ju inte det som tur är
    Men bra att veta lite mer hur den fungerar, man kan ju ändra sig :)
    Precis, och det här med lokalisering är det ny stora sedan skivat bröd :)
  • Callina

Ja, har verkligen sett det, väldigt många på min FB har det och många företag börjar ju använda det i sin marknadsföring också.

• Lunamamma

Jag såg fliken i iPonens Facebook-app idag... Checkade in på gatan där jag bor... Kände också lite att det kanske inte är nödvändigt att folk ska veta var jag är hela tiden, men det bestämmer jag väl själv.

• SoStylish

Vad jag vet så går det bara med Facebook-applikationen till t.ex Iphone eller liknande!

• thisissarah

Måste man checka ut också? hur gör man det? Har en android telefon och då måste man checka in själv.
    Hur skriver man vad man gör på den platsen man är på? till exempel: filmkväll- at storgatan.

• straight arrow
    SoStylish skrev 2011-01-21 00:54:15 följande:

Vad jag vet så går det bara med Facebook-applikationen till t.ex Iphone eller liknande!

Nej, det stämmer inte. Det går med alla telefoner som har gps och som stöder lokalisering via appar. Nokia har t.ex. flera modeller som stöder detta. Många Android-telefoner har det också.
Svar på tråden Check in på facebook - förklara tack