• CA81

Tight ekonomi. Ok att köpa presenter på rea?

Jag är mammaledig och min make har ingen inkomst så vi lever enbart på min fp. Till vår sons ettårsdag kommer vi köpa presenter på rea. Sedan så har vår sons kusiner också födelsedag rätt tätt inpå, den ena blir fyra och den andre blir ett. Den blivande fyraåringen önskar sig enligt mig dyra leksaker (ingen under 300kr) och förväntar sig att alla har köpt minst en leksak som han har önskat sig. Han är van vid att få många och dyra presenter, såg nu att endel av det han har önskat sig finns på rea. Är det ok att köpa det trots att det inte uppgår till ordinarie pris?

Själv bryr jag mig inte om om vår son får saker eller kläder som är köpt på rea, kräver inte att någon ska köpa presenter för flera hundra kronor. Jag tror att jag och maken tänker så för att vi själva inte har några större summor att röra oss med.

• Svar på tråden Tight ekonomi. Ok att köpa presenter på rea?
  • misplacedname

Självklart okej.

• Anonym (januaribarn)

absolut! Det är ju toppen om det är på rea. Min dotter fyller oxå i januari och får rea presenter, både av mig och andra. För dem som har råd är det ju dessutom toppen för då kan man få ännu mer presenter :)  Sedan tycker jag att det är orimligt att kräva att det ska kosta någon speciell summa. Det handlar ju om vad man får inte vad det kostar. Min dotter som fyller sju nu, skulle fortfarande bli glad för tex klistermäsken som man kan köpa för en tia.
    IAF, svar, ja det är helt ok att handla på rea!

• CA81

Till vår egen son har vi sagt att de som gratulerar gärna får sätta in pengar på hans konto då han redan har en massa leksaker som jag och min man hade när vi var små. Brioleksaker, Fischerpriceleksaker mm som knappt ser använda ut. Vi köper en del leksaker begagnat då han än så länge inte inte har begrepp om de är använda eller inte.

• Anonym

Absolut.
    Jag köper ofta presenter på rea, och de blir lika väl mottagna.
    Angående den blivande fyraåringen säger det ju ganska mycket
    om hans föräldrar när han "förväntar" sig att få en dyr present
    från sin önskelista.

• CA81

Kändes inte så roligt på julafton när den blivande fyraåringen fick en julklapp som kostade närmre 300kr och det första han gör är att klippa och dra sönder den.

• firewoman

Tveka inte! Däremot kan jag inte förstå hur en 4-åring kan förvänta sig så dyra presenter. OK att ma som förälder köper något dyrt som barnenönsker eller behöver, men inte att andra släktingar köper något dyrare. Att få en preset, vilken som, borde räcka. Jag kan tänka mig masor med billiga saker en 4-åring skulle bli glad över.

• CA81

Han har alla Schleich hästarna och vill nu ha stallar, hinder, staket, bilar, hästtransporter mm.mm. Andra hästar duger inte.

Svar på tråden Tight ekonomi. Ok att köpa presenter på rea?