• josen 1

varför inte katrinplommon?

min dotter är nu 5 månader och jag brukar ge henne lite katrinplommon-puré till gröten på morgonen för att hon inte ska bli så hård i magen.

igår på bvc så sa sköterskan att det var absolut inte bra att ge katrinplommon mer en någon enstaka gång, fick dock inget bra svar på varför. Någon som vet varför man inte får göra det? och varför står inte något om det på burkarna?

• Svar på tråden varför inte katrinplommon?
  • Queenie70

Har jag aldrig hört. Min fick alltid katrinplommon med både morgon och kvällsgröt. Aldrig haft några problem i samband med det.

• Elin2

Äh, låter som strunt tycker jag. Båda mina barn har haft problem med magarna o fått katrinplommon väldigt mkt o jag har aldrig märkt nåt. Så mata på!

• Liniz77

Ge Kiwi puré också även det lösande. Vad var det för trams. Huvudsaken är väl att hon inte blir hård i magen o får ont i magen...

• SailorGirl

Det är för att det är laxerande. Har du inte fått en bok med recept och matinfo på BVC? Där står vilken mängd som är lagom för att magen inte ska slå bakut. Katrinplommonmos är väldigt järnrikt, så det är bara nyttigt.

• La Lola

Det har jag aldrig nånsin hört.

Hedda fick en klick i gröten varje morron förut.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    SailorGirl skrev 2011-01-06 12:42:07 följande:
    Det är för att det är laxerande. Har du inte fått en bok med recept och matinfo på BVC? Där står vilken mängd som är lagom för att magen inte ska slå bakut. Katrinplommonmos är väldigt järnrikt, så det är bara nyttigt.
    Aldrig fått nåt sånt av mitt BVC.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Joddan

Min son åt bara päronpuree en period. BVC sa att så länge han äter den med glädje ska jag inte ta bort den(han ville inte äta annan "mat"). Plus att det var för hans tröga mage!

• mammailund85

vår bvc-sköterska tipsade igår om att vi skulle ge katrinplommonpure  1 tsk dagligen pga att noah är trög i magen, han är också snart 5 mån

• Mirakel händer

Har aldrig hört talas om det. Lina får en  msk till gröten morgon och kväll.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • gryning2

Konstigt råd, jag är själv utbildad att få jobba som BVC-sköterska och jag har aldrig hört att det inte är bra med katrinplommon. Om barnet är löst i magen kanske det inte är bra men det låter ju vettigt som du gör. Jag gav ofta katrinplommon till min son, flera ggr/vecka när han var bebis.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110701
Svar på tråden varför inte katrinplommon?