• kerstinrosalia

Jobbiga nätter på grund av tandsprickning???

Min 5-månaders pojke fick 2 nya fina tänder i underkäken för snart 2 veckor sedan. I natt vad det 4:e natten i rad som var en helvetsnatt. Han är omöjlig att söva och då han äntligen somnar vaknar han varje halvtimme-timma för att antingen gråta hysteriskt eller jollra glatt. Då är det bara att börja om med en omöjliga sövningen. 4 nätter i rad - jag håller på att gå sönder.

Ni rutinerade morsor - kan det vara tandspickningen??? Märkte ingenting då de sprack fram, kan de börja spöka nu då de redan kommit upp??? Han blir lungnare då jag trycker/stryker med fingret inne mot kinden. Kan det vara kindtänderna som är på g??? Hört att de inte ska komma förens runt året...

Alla teorier mottages med glädje...

• Svar på tråden Jobbiga nätter på grund av tandsprickning???
  • Lohmann

vid 5 månader har dom ett jättestort utvecklingssprång. Vår dotter sov hur bra som helst fram tills dess. hon sov 12 timmar i streck ALLTID. Sen började det. det var riktigt tuffa nätter i ca 6 veckor.
    sen har det väl varit blandat. Ibland kommer det en natt då hon sover hela natten igenom men 99% av nätterna vaknar hon flera ggr o gråter, vrider o vänder på sig, vill upp o klättra, är vaken i nån timme. Hon är snart 10 månader så det har varit såhär sen hon blev 5 månader. tänderna kom inte förrän vid 8½ mån så det var inte det som spökade.
    Har hört mig för och det är väldit vanligt att sömnen krånglar i 4-5 månader. Brukar lätta efter 10 mån/framåt året.

Håll ut. Ni vänjer er tillslut.

• vittra

Ja tyvärr så har Lohmann rätt, det är en megastor utvecklingsfas där och sedan följer ofta bekymmer på bekymmer de kommande månaderna för att äntligen börja lätta framåt 10-12 månaders ålder. Allra helst om man har ett barn som är känsligt för utvecklingsfaserna kan det vara kämpigt under dessa månader.

Angående tänder så är det ju innan de spricker igenom som det brukar vara problem, när de väl kommit upp så har också smärtan och problemen försvunnit. Men det kan ju vara fler tänder som kommer! Vår är 4½ månad och har haft några fruktansvärda nätter och jag är till 99% säker att det är tänderna som det är dags för! Inget känns än dock...

• kerstinrosalia

Puh. Tack för svaren och lite pepp. Det är bara att vara tacksam för att vi fick 5 månader av bra sömn.

• Rasberry

Här har du en till som håller på att bryta ihop!
    Vår son blev 6 månader den 1/1 och sedan dess har det varit ett helvete, speciellt på kvällarna/nätterna. Det är helt omöjligt att söva honom och när han väl har somnat vaknar han efter ca 1 timme och bara skriker. På nätterna är jag upp ca 5ggr och ger honom nappen eller ibland även mat (enda sättet att få honom att somna om ibland). På dagarna är han ofta ledsen och grinig, och väldigt mammig.

Och såhär har han aldrig varit innan! Jag känner inte igen min goa, glada kille!

Hur ska man stå ut i 4-6 månader till???
    Någon som har tips på hur man kan göra för att underlätta den här perioden, för både mig och min grabb?

• kerstinrosalia
    Rasberry skrev 2011-01-06 21:07:54 följande:
    Vår son blev 6 månader den 1/1 och sedan dess har det varit ett helvete, speciellt på kvällarna/nätterna. Det är helt omöjligt att söva honom och när han väl har somnat vaknar han efter ca 1 timme och bara skriker. På nätterna är jag upp ca 5ggr och ger honom nappen eller ibland även mat (enda sättet att få honom att somna om ibland). På dagarna är han ofta ledsen och grinig, och väldigt mammig.

Och såhär har han aldrig varit innan! Jag känner inte igen min goa, glada kille!

Någon som har tips på hur man kan göra för att underlätta den här perioden, för både mig och min grabb?
    Jaaaaaaaa, hur ska man stå ut. Imorse enades jag och min kille om att göra iordning sängen i gästrummet så att i alla fall en av oss kan få sova några timmar.

Det enda som skiljer våra pojkar åt är nog det här med ledsen och grinig på dagarna. Min pojke är gladare än någonsin. Han sover bättre än någonsin om dagarna (2 pass x ca 1,5 timme).

Som Rasberry säger - tips för att underlätta!!!
  • Tokstolla

Ojoj, det där med tandsprickning... Känns som jag vet precis vad du pratar om trots att min lille strax är 14 mån.
    Det är SEX tänder på g just nu! Strax kommer han ha hela sexton tänder och de sista dagarna har den flytande panodilen hjälpt mycket. 

Men ja, i stort sett är det bara att härda ut.  

• Rasberry
    kerstinrosalia skrev 2011-01-07 08:40:24 följande:
    Jaaaaaaaa, hur ska man stå ut. Imorse enades jag och min kille om att göra iordning sängen i gästrummet så att i alla fall en av oss kan få sova några timmar.

Det enda som skiljer våra pojkar åt är nog det här med ledsen och grinig på dagarna. Min pojke är gladare än någonsin. Han sover bättre än någonsin om dagarna (2 pass x ca 1,5 timme).

Som Rasberry säger - tips för att underlätta!!!
    Vår situation är lite komplicerad. Min sambo jobbar borta mån-fre och jag är därmed ensam med lillkillen. Igår kväll kände jag att jag var tvungen att gå ut en sväng, efter att ha försökt få grabben att sova i 1½ timme, så fick karln min ta över. Ibland är jag rädd att jag ska tappa fattningen när tålamodet tryter. När jag kom hem igår efter en kvällspromenad sov lillman och han sov hela natten fram till kl.8:15 imorse! Vad var det som hände??? Jag pratade med min mamma igår om vad hon tyckte jag skulle göra, och hon tyckte att jag skulle ta upp honom om han vaknar på natten och är ledsen, och lägga honom i vår säng. Det kanske är så att han är i någon utvecklingsfas som gör att han behöver trygghet, närhet och värme. Ja, vi får väl se vad den här natten har att bjuda på...

Skönt att din kille är glad på dagarna i alla fall! Hoppas att du hinner vila lite på dagarna när lillen sover. Men, jag vet ju hur det där är - då ska man hinna med allt som man aldrig annars hinner med! :)
  • kerstinrosalia

Håller med Rasberry, det där med att tappa fattningen då tålamodet tryter.

Vi har tagit honom till vår säng då vi inte kunnat trösta honom på något annat vis. Men jag upplever det som att det inte hjälper. Oftast får vi flytta tillbaka honom till sin säng där vi kan gunga honom (vyssan lull-tassar).

Och det där med att vila på dagarna då han sover har inte alls funkat för oss då han bara sover 30 minuter inomhus då jag kan få honom att sova 1 1/2-2 timmar utomhus. Så det är bara att vandra gata upp och ner i stan...

• Tokstolla
    kerstinrosalia skrev 2011-01-08 08:57:41 följande:
    Håller med Rasberry, det där med att tappa fattningen då tålamodet tryter.

Vi har tagit honom till vår säng då vi inte kunnat trösta honom på något annat vis. Men jag upplever det som att det inte hjälper. Oftast får vi flytta tillbaka honom till sin säng där vi kan gunga honom (vyssan lull-tassar).

Och det där med att vila på dagarna då han sover har inte alls funkat för oss då han bara sover 30 minuter inomhus då jag kan få honom att sova 1 1/2-2 timmar utomhus. Så det är bara att vandra gata upp och ner i stan...
    Sover han längre (inte nödvändigtvis bättre) de nätter då han bara sovit 30 min då? 
  • Lohmann
    Rasberry skrev 2011-01-06 21:07:54 följande:

låt honom sova i er säng. Om ni kan? det har underlättat för oss. slippa springa upp och ner halva natten
  • kerstinrosalia
    Tokstolla skrev 2011-01-08 09:34:50 följande:
    Sover han längre (inte nödvändigtvis bättre) de nätter då han bara sovit 30 min då? 
    Tyvärr har jag inte märkt någon skillnad alls förutom att han blir konstant grinig och trött under timmarna han är vaken...
  • Rasberry

Det måste (hoppas jag) ha varit något tillfälligt för vår son, det där med att vakna och gråta på nätterna. Nu har vi klarat oss flera nätter i rad från att gå upp. Han somnar runt 19:30 och sover till kl.9 på morgonen. Underbart! Får hoppas att det håller i sig.... men man får väl njuta för stunden antar jag.

Kerstinrosalia: Har det blivit bättre för er de senaste nätterna? Vi provade också ta in vår son i sängen när han grät en natt, men det blev om möjligt ännu värre. Han fick lite mat och somnade sedan om i sin egen säng. Det kanske är lika med er pojke, han har kanske någon tillväxtperiod och är hungrig om nätterna?

• vittra

Vår dotter sover bara i vår säng, testade för några kvällar sen att lägga henne i en egen men det gick inte alls
    Och nu när nätterna är så oroliga skulle man väl inte få göra annat än springa ändå så då är det bättre att hon får sova hos oss tills det lugnat ner sig!

Tittade förövrigt fram en tand idag, en riktigt vass kant kan man känna!
    Usch, inte konstigt att det gör ont för de små...

Rasberry, låter nästan för bra för att vara sant att han sover så utomordentligt bra! Hoppas det håller i sig, min erfarenhet är att tiden efter 6 månader blir den värsta, men vet ju också många som sover hela nätter från den åldern ungefär. Så det är ju väldigt olika!

• kerstinrosalia
    Rasberry skrev 2011-01-11 16:41:42 följande:
    Kerstinrosalia: Har det blivit bättre för er de senaste nätterna? Vi provade också ta in vår son i sängen när han grät en natt, men det blev om möjligt ännu värre. Han fick lite mat och somnade sedan om i sin egen säng. Det kanske är lika med er pojke, han har kanske någon tillväxtperiod och är hungrig om nätterna?
    De 2 senste nätterna har varit MYCKET bra - vågar inte hoppas att det är det "nya" ännu. Jag har varit supersträng med hur länge han har fått sova dagtid (max 1,5 timme x 2). Innan har jag alltid låtit honom sova tills han har vaknat, det resulterade i att han ibland har sovit ungefär 5 timmar på dagen. Jag vet inte om detta har betydelse för nattsömnen, men det kan ju vara så att han har blivit äldre och med mindre behov av att sova på dagarna.

Jaja, snart är det nattning. Håller tummarna för ännu en bra natt...
  • SindyDindy

Hej!

Jag ansluter mig här. Vår lilla tjej på ca 6 månader gör likadant.
    Hon sover ca 30 min x 2 på dagen och brukar somna kl 19 på kvällen och sen utan uppehåll till kl 09.
    MEN de senaste 2 veckorna gör hon helt enkelt inte det längre ;(
    Nu somnar hon precis som vanligt kl 19 men efter ca en timme vaknar hon och så håller det på fram till ca 23-24 efter en massa gråt och joller. Det går verklgien inte att söva henne alls. Hon vill verkligen inte sova som innan. Hon har fått ett litet riskorn i munnen så tänderna är på g.

Jag och min man blir alldeles förstörda av trötthet och frustration. Vår egentid är som bortblåst och allt känns så himla hopplöst.

;(

• kerstinrosalia
    SindyDindy skrev 2011-01-11 19:55:07 följande:
    Hej!

Jag ansluter mig här. Vår lilla tjej på ca 6 månader gör likadant.
    Hon sover ca 30 min x 2 på dagen och brukar somna kl 19 på kvällen och sen utan uppehåll till kl 09.
    MEN de senaste 2 veckorna gör hon helt enkelt inte det längre ;(
    Nu somnar hon precis som vanligt kl 19 men efter ca en timme vaknar hon och så håller det på fram till ca 23-24 efter en massa gråt och joller. Det går verklgien inte att söva henne alls. Hon vill verkligen inte sova som innan. Hon har fått ett litet riskorn i munnen så tänderna är på g.

Jag och min man blir alldeles förstörda av trötthet och frustration. Vår egentid är som bortblåst och allt känns så himla hopplöst.

;(
    Välkommen till klubben!!!

Vi är inne på andra veckan och det sliter verkligen på förhållandet. Jag känner att jag blir så sur och vresig då jag inte får sova. Men som sagt - 2 nätter i rad ("ta i trä", "inte ropa hej", "peppar peppar") har varit bra. Vi BEHÖVDE verkligen dessa nätter - vi höll på att gå sönder.
  • movie

Åh vad skönt att läsa vad som troligen är "problemet" Våran dotter är 7½ månad och det började här om natten. Har en dotter på 2½ och jag minns inte att vi hade det så med henne, dock sov hon i våran säng så alla nappinstopp gjordes väl i sömnen Nu får man gå upp och vagga. Kommer även att få sänka ner sängen ett hack då hon tar tag i kanten och häver sig upp, precis som att hon måste se så att vi är där.

Alice 080728 Iris 100531
Svar på tråden Jobbiga nätter på grund av tandsprickning???