• Anonym (orolig)

Köldskada?

Hej!

Min tjej är 7 månader gammal. Det har ju varit lite kallt under vintern med mycket vind. Jag undrar om det är så att hon har förfrusit sina kinder och om det kommer att bestå. Det är liksom två runda röda prickar på kinderna, som när man har varit ute och blir röd om kinderna, bara det att de är kvar även när hon är inne. Är detta att hon förfrusit dem? Kan jag göra något? Har jag förstört henne för all framtid nu?

Sen undrar jag. Vissa säger att man ska smörja in med Viledas wind&weather eller idomin salva när man ska ut men andra säger absolut inte smörja in med något alls. Vad säger du?

Sen undrar jag om du har något tips på att få henne att sova längre stund på morgonen? Hon vaknar vid 06-06:30 sen är hon vaken till ca 08-09 då hon sover igen. De morgnar när hon sover över 1 timma då är hon jättebra i humöret men när hon vaknar efter en halvtimma är hon trött hela tiden och gnällig. Så får hon sova flera gånger sen på dagen för att hon är så trött men varje gång sover hon bara 30 min ca.

Tack!!

• Svar på tråden Köldskada?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Man skall vara uppmärksam på när huden blir röd när man är ute, då kan det vara dags att gå in. Ser man vita fläckar på barnets hud så är det tecken på köldskador (köldskador gör att blodet inte kan cirkulera i det området). En köldskada är ofta hård och skrovlig ett tag framåt.
    Med andra ord låter det inte som att din dotter fått en köldskada, men du skall nog vara uppmärksam på hennes kinder när ni är ute. 

Min erfarenhet är att det inte finns några krämer som skyddar mot kyla. Det bästa är om man inte tvättar ansiktet alls på morgonen. Tvättar man och smörjer på kvällen istället, hinner huden återfukta sig tills det är dags att gå ut dagen efter. Risken med att smörja innan man går ut är att krämen/salvan innehåller vatten, vilket lätt fryser och ger köldskador som följd.

Att din dotter vaknar runt sex-tiden är "tyvärr" helt normalt och att hon somnar om en stund efter är också helt normalt. I hennes ålder är det rimligt att barn sover runt 12-14 timmar per dygn. Ofta sover barn två pass på dagen, om en timme vardera.
    Mitt råd är att du strukturerar sömnen och matningarna, regelbundenhet gör att kroppen ställer in sig efter ett visst mönster. Många barn sover fortfarande gott i vagnen, därför kan det  vara bra att planera in en längre promenad under eftermiddagen. Utomhusluft påverkar dessutom sömnen positivt.
    Min erfarenhet är att de flesta föräldrar upplever att barnen runt sex månader får problem med sömnen under en period framöver. Ofta har det att göra med den utveckling de går igenom, dels den psykologiska och dels den motoriska. Är vardagen dock någorlunda strukturerad brukar det med andra ord, lösa sig självt så småningom. 

MVH Christine

• Anonym (orolig)

Tack för svar.

Ja det har inte varit några vita fläckar eller hårt utan är med rött och möjligtvis lite blått på kinderna. Får hoppas på att det bara försvinner då. Hon blir ju röd om kinder och näsa när vi är ute och det nästan direkt speciellt näsan. Har bara tänkt att hon har fått min näsa för den blir alltid röd när jag är ute. Ska se om jag kanske kan ha ännu mer vindskydd på vagnen när vi går ut iaf när hon sover går ju det bra men sen blir hon arg om hon inte ser allt.

Ja kl 06 är helt normalt och det är väl ok att hon vaknar då. det är bara det att hon har varit så himla gnällig nu för att hon inte sover nog länge när hon sover sina pass på dagen och vissa dagar har vi fått ta ett extra 30 min pass (i vanliga fall är det 3 ggr per dag). De få dagar när hon tar ett längre sovpass på morgonen så är hon så mycket piggare och gladare resten av dagen. Men det kanske är någon period nu som hon går in i oxå. Jag har fasta tider för mat för henne och sova har vi ganska fast de med men vi får justera beroende på hur hon sover på morgonen är det långpass så sover hon efter lunch är det kort blir det före lunch annars pallar hon inte. Har testat hålla henne vaken till efter lunch i hopp om att hon sover längre men det gör hon inte. Börjar dagen med trötthet så fortsätter dagen i gnälltrött. Det är det jag skulle vilja ändra på men jag får väl hoppas på att hon själv justerar längden på sovperioden om vi bara håller kvar vid våra rutiner.

Får jag fråga en till sak. Hon ställer sig ju upp mot allt nu och ramlar ibland rakt bak och slår skallen i golvet. Hon blir ledsen ett tag men sen ok. Hur stor risk är de att hon får hjärnskakning eller nåt? Jag kan ju inte stå brevid henne hela dagen så hon inte ramlar.

Tack för hjälp!!

• BVC Sköterskan

Hej!

Att barn ramlar baklänges under en viss period, då de tränas sin stabiitet/balans, hör till den normala utveckllingen. Var uppmärksam på om hon klättarar, "går" i trappor eller vistas på ställen med stengolv. Enligt min erfarenhet är det då olyckor sker, som kan ge hjärnskakning till följd.
    Du varken ska eller kan stå bredvid henne hela dagen, för att ta emot henne om hon faller.

MVH Christine

• Anonym (orolig)

Tack! Det känns ju så hårt när de små söta rara slår sig så mycket.

• BVC Sköterskan

Jo, jag vet Rynkar på näsan
    Tack och lov är det få barn som gör sig så illa, att det krävs sjukhusvård, när de ramlat.

Svar på tråden Köldskada?