• Mellanmjölkens land

Simning och graviditet - vad ska man undvika?

Har sett en del om att man ska undvika bröstsim om man har foglossning. Vad gäller då för ryggsim? Crawla kan jag inte så det är inte ett alternativ.

Testade baddräkten idag och tänkte utnyttja att jag fortfarande kan ha den

• Svar på tråden Simning och graviditet - vad ska man undvika?
  • FamÅsling

Jag tror att det går bra att simma bröstsim om du simmar ordentligt med simglasögon och inte har huvudet uppåt. Svårt att förklara i ord, men be en badvakt visa dig hur tävligsimmare simmar bröst sim eller simma livräddar ryggsim, som ser ut som bröst sim fast på rygg.

Markus 081219 BF 110716
  • Amlin

Har du foglossning så är det separerandet av benen du ska undvika. Bröstsim går ju då givet bort eftersom du för i sär och sparkar till rätt kraftigt med benen. Andra simsätt kan gå bra beroende på hur ont du har och hur kraftiga benrörelser du gör och på vilket sätt du har ont i fogarna. Det är svårt att säga eftersom det skiljer så otroligt mycket från person till person.

Mitt tips är att åk och prova men lägg inga stora pengar på ett årskort eller liknande förren du vet om du kan. Gör det ont så sluta, man ska inte provocera fogarna mer än nördvändigt.

Vill du gärna använda baddräkten men märker att du inte klarar att simma just nu så kan det ibland finnas grupper för gravida med bäcken och ryggproblem via MVC. Prata isf med din barnmorska och hör dig för.

• Mellanmjölkens land

Har normalt sett inte problem med foglossning men har märkt att om jag gör vissa saker på min vanliga träning så har jag ont i uppåt en vecka efteråt. Vet inte om det är foglossning eller vad det är men tänkte se vad jag ska undvika om jag byter vanlig träning mot simning.

Imorgon tänkte jag bara hänga på sambon som ändå ska och gymma. Nästa vecka startar vattengympa som jag tänkte se om den funkar. Funkar simning men inte vattengympa så köper jag nog ett 10-kort. De gäller i minst 1 år så det är ju ingen katastrof om jag inte kan utnyttja alla 10 gångerna innan förlossningen

• Mellanmjölkens land

Problemet är ju att jag inte får ont förrän dagen därpå så det är lite svårt att veta exakt vad som är anledningen, därav tanken att kolla upp vad man brukar säga om simning

• Amlin
    Mellanmjölkens land skrev 2011-01-06 17:00:35 följande:
    Problemet är ju att jag inte får ont förrän dagen därpå så det är lite svårt att veta exakt vad som är anledningen, därav tanken att kolla upp vad man brukar säga om simning
    Ok, då är det ju svårare.

För min del skulle jag säga att all simning går bort jag kan inte utföra sådana rörelser med benen. Men vill du gärna simma så kanske du får köra omvända stilen, prova en simstil, gör det ont dagen efter så gör det inte igen. Men som sagt, det är ju lurigare så. Får du väldigt ont och inte vågar chansa så hoppa simningen.
  • Mellanmjölkens land

Måste ju hitta på nått eftersom jag börjar inse att den vanliga träningen inte funkar längre. Tyvärr

Ja, det blir ett försök med simning imorgon men ev så kommer jag sikta på att inte använda benen så mycket. Har gjort så förrut som extra armträning och det går även om det är grymt jobbigt.

• Amlin
    Mellanmjölkens land skrev 2011-01-06 18:45:12 följande:
    Måste ju hitta på nått eftersom jag börjar inse att den vanliga träningen inte funkar längre. Tyvärr

Ja, det blir ett försök med simning imorgon men ev så kommer jag sikta på att inte använda benen så mycket. Har gjort så förrut som extra armträning och det går även om det är grymt jobbigt.
    Ja foglossningar är ett ofog. Jag har haft problem sen v. 6, kan inte gå, kan inte cykla, kan inte simma. Jag klarar försiktig vattengymnastik och vila, typ. Tyvärr finns inga alternativ utan jag fåt tappa kondis och lägga på kilon till barnen är ute. Sen får jag ta igen det jag kan.

För att slippa den fällan är det superviktigt att inte provocera mer än nödvändigt, för när man sitter där jag gör så var det inte värt det. För mig låg provokationen i förra graviditeten och jag blev aldrig bra mellan.
  • Mellanmjölkens land

Det är bl a därför jag måste sluta med den vanliga träningen. Det är i stort sett inga andra tjejer där och tränarna har ca 0 erfarenhet av graviditeter. BM har heller inte varit till så mycket hjälp utan säger att jag ska göra vad som känns bra.

Här i stan finns det nån gravidyoga men annars ingen annan träning riktad till gravida. Har hört nått om att man mest fokuserar på andningen där och andas kan jag helt själv, tack! De där flummiga andningsövningarna är det enda jag har lite svårt för inom kampsporten...

Låter jag helt bli att träna så får jag ont i ryggen av det, så mycket vet jag från tidigare erfarenhet. Måste alltså hitta nått som tränar ryggen utan att samtidigt trigga foglossning. Svår kombination!

• Amlin
    Mellanmjölkens land skrev 2011-01-06 21:02:10 följande:
    Det är bl a därför jag måste sluta med den vanliga träningen. Det är i stort sett inga andra tjejer där och tränarna har ca 0 erfarenhet av graviditeter. BM har heller inte varit till så mycket hjälp utan säger att jag ska göra vad som känns bra.

Här i stan finns det nån gravidyoga men annars ingen annan träning riktad till gravida. Har hört nått om att man mest fokuserar på andningen där och andas kan jag helt själv, tack! De där flummiga andningsövningarna är det enda jag har lite svårt för inom kampsporten...

Låter jag helt bli att träna så får jag ont i ryggen av det, så mycket vet jag från tidigare erfarenhet. Måste alltså hitta nått som tränar ryggen utan att samtidigt trigga foglossning. Svår kombination!
    Haha, känner igen det där. JAg gick på gravidyoga förra gången men fick sluta för jag klarade itne det pga foglossnignarna.

Finns det ingen sjukgymnast på MVC? jag har fått ett träningsprogram därifrån som jagk an köra utöver vattengympan.
  • Mellanmjölkens land

Ska passa på och fråga nästa gång vi ska till MVC. Föräldragruppen drar igång nästa vecka och jag kan ju inte vara ensam om att vilja träna!

Simning vart det i alla fall idag. Klarade 200m "normalt", dvs med att använda både ben och armar, innan det gjorde för ont. Fick låna ett sånt där flytbälte som jag satte runt fötterna. Efter det körde jag ryggsim med bara armarna. Grym arm och axelträning, den saken är säker!

Har insett fördelen med att göra så! I normala fall så får jag simma om folk stup i ett men när jag bara tog armtag så höll jag lagom "pensionärstakt" :-P

Svar på tråden Simning och graviditet - vad ska man undvika?