• MammaM

Gipsavgjutning av hand/fot....hur får ni till det?

Har nu fått en till liten dotter och tänkte ge mig på att göra en avgjutning i trolldeg och sedan gjuta i. Det som var problemet när jag gjorde detta med förra dottern var att gipset vart lite kritigt (fällde likt en tavel krita) när den hade stelnat och ytan vart som knottrig och små små bubblig. Bubblorna berodde inte på att det var luft i gipset utan något som måste hänt i härdnings processen. Nu vill jag undvika detta när jag ska göra på lill dottern. Har gjort en lika dan gjutning på öppna förskolan och där vart ytan slät och fin.....gör jag något fel? Trolldeg enl recept på nätet och blandar gipset lite på måfå för att få rätt konsistens.

• Svar på tråden Gipsavgjutning av hand/fot....hur får ni till det?
  • Linjen

Testa att göra playdolera istället. Har för mig att den är slätare. Tror vi brukar använda det på förskolan. Sen får du lyfta och liksom slå ner formen lite försiktigt i bordet så att eventuella luftbubblor försvinner.

• MammaM

Ska testa men jag tror det är något mysko med gipset. Har nu testat på stora tjejen med trolldeg och gips....ligger nu och härdar. Tar fram playdo och testar på lill tjejen när hon vaknar.....vi får hoppas det blir bättre med den leran.

• Stor mamma

Gå in på min pres och kika upp min blogg sida- Där finns en bra beskrivning på en handavtryck. Jag gjorde med alginat och gips :) ser ut som döttrarnas hand i verklighet

• MammaM
    Stor mamma skrev 2011-01-06 16:50:04 följande:
    Gå in på min pres och kika upp min blogg sida- Där finns en bra beskrivning på en handavtryck. Jag gjorde med alginat och gips :) ser ut som döttrarnas hand i verklighet
    Har faktiskt funderat på alginat....är utbildad t-hygienist ;)....men har tyvärr inte tillgång till alginat då jag inte jobbar inom tandvården. Vart får jag tag i detta?
  • MammaM
    Stor mamma skrev 2011-01-06 16:50:04 följande:
    Gu blir sååå fint med alginat (din pres)....hoppas de går att köpa till en billig penning någonstans. Hur blandar du gipset?
  • Stor mamma

Oj gipset är svårt att få till rätt. men gör den mkt rinnande och gör handen i omgånga. Jag hade en beskrivning i min blogg-gör exakt så - då misslyckas du inte.

Googla alginat-jag brukar beställa från

kinn.com

bra leveranstider och man kan lita på dem

billigt också och räcker länge. Har gjort 4 händer, 3 fötter och har kvar tav den än- mycket dryg

• MammaM
    Stor mamma skrev 2011-01-06 18:21:56 följande:

Oj gipset är svårt att få till rätt. men gör den mkt rinnande och gör handen i omgånga. Jag hade en beskrivning i min blogg-gör exakt så - då misslyckas du inte.

Googla alginat-jag brukar beställa från

kinn.com

bra leveranstider och man kan lita på dem

billigt också och räcker länge. Har gjort 4 händer, 3 fötter och har kvar tav den än- mycket dryg

Toppen, ska gå in på kinn.com och titta lite.

Hm....nu är det så att jag inte är så jätte hemma på att hitta här inne på famlijeliv. Kan inte hitta länk till din blogg på din sida....vart hittar jag den?
  • Stor mamma

f´låt hade inte skrivit den. Nu kan du gå in på min presentation o så ser du länken där

• MammaM
    Stor mamma skrev 2011-01-06 19:56:16 följande:
    f´låt hade inte skrivit den. Nu kan du gå in på min presentation o så ser du länken där
    Tyvärr verkar inte den läken fungera. 

Nu har jag hittat alginat på kinn.com. Toppen. Här ska gjutas ;). Synd bara att frakten är så dyr....men de får det vara värt. Ska nog slå till på 1 kg när jag ändå beställer. Vet ju att det brukar kunna gå åt en del då det inte alltid är så lätt att hinna med att göra avtrycket innan det stelnar ;)

De avtrycken jag gjorde med gips och trolldeg vart även denna gång lite små bubbliga och kritiga....håller tummarna för att det blir bättre med aliginaten och gips. Om inte annat så blir det bättre precission på händerna och fötterna.

Tack för all hjälp.
Svar på tråden Gipsavgjutning av hand/fot....hur får ni till det?