• lusd

Montessori i Göteborg

Vi kommer att flytta till Göteborg sommaren 2011. Båda våra förskolebarn går på en fullständigt fantastisk Montessoriförskola och både barnen och vi stortrivs! Naturligtvis vill vi att de ska få fortsätta med det!
    Så nu skulle jag vilja ha personlig information från er som har era barn på Montessoriförskola eller Grundskola i Göteborg.
    Jag är mycket medveten om att upplevelsen av det som är bra respektive dåligt på en förskola skiljer sig mycket åt mellan olika föräldrar och barn. Så jag är intresserad av att höra om VAD just ni tycker är bra eller inte bra med er Montessoriförskola. Personal, utbildning, ute- samt innemiljön, ägandeformen, aktiviteter, mat, omvårdnad, ev  sysslor för föräldrarna, informationen etc etc.
    Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Montessori i Göteborg
  • pandyb

Det finns MASSOR med motessoriförskolor i Göteborg! Vilket område/stadsdel ska ni bo i?

Nils 090419 *mammas prins*
  • lusd

Västra Göteborg dvs Askim, Billdal, Frölunda, Fiskebäck, Långedrag.
    Ev Torslanda men har ej hittat någon Montessoriverksamhet där.

• lusd

Tackar för tipset! Och tar gärna emot fler!

• pandyb

Ute i det området/områdena finns det massor med förskolor med montessori inriktning! Har du möjlighet att besöka och känna av på stämmningen?

composit.montessoriforbundet.se/www/montessori/sv/redirect.asp&intMunicipalityID=165&strMunicipalityName=G%F6teborg&intCountyID=13&isPostBack=true

Jag har inte barn själv på någon montessoriförskolan men är montessorilärare och arbetar lite utanför göteborg på en kommunal. Det bästa är att besöka själv och gå på magkänsla!

Nils 090419 *mammas prins*
  • Flopsie

Är oxå ute efter en montessoriförskola. Bor i Majorna/Linné. Är det någon som vet om det finns fler än Kvinnofolkhögskolans i detta område? Får man ansöka om en förskola som inte ligger  sin egen stadsdel?

¨*:?.Sam.?:*¨
  • Rubia

Finns en montessoriförskola i Billdal: http://www.polstjarnan.se/Forskolan.htm

Har inte haft barn där själv, men tror att de flesta som gått där varit nöjda. Den förskola med högst betyg i stadsdelen, i Gbg:s stads "brukarmätning" Balansen är annars Förskolan Cassiopeja i Billdal (högst i SDN Askims mätning). De har ingen hemsida men de är fantastiska - alla mina tre barn har gått/går där.

• claudiag

Det finns endast två montessori skolor i Gbg som är auktoriserade. Mkt viktigt att de är det därför att i andra montessori skolor tillämpas ingen montessori pedagogik alls. Skolorna kallar sig för montessori men använder andra väldigt opedagogiska metoder som strider mot denna superfina pedagogik. Villa Darjeeling i Viktoriagatan och Montessoriskolan i Vasagatan är de enda skolor med auktorisation i Göteborg.

Svar på tråden Montessori i Göteborg