Goda fiskrecept!!
I vår frys bor åtskilliga fiskfiléer och fiskblock! Jag vill göra av med dem men har inspirationstorka, Ge mig nu några goda recept!
Inget med ägg i pga allergi i familjen.
I vår frys bor åtskilliga fiskfiléer och fiskblock! Jag vill göra av med dem men har inspirationstorka, Ge mig nu några goda recept!
Inget med ägg i pga allergi i familjen.
Mjölkproteinallergi också iofs men de mesta mjölkprodukter brukar gå att ersätta.
Svarta maja... tror den heter så!
vit fisk
champinjonkräm
svart stenbitsrom
creme frech(stavas?)
Lite salt och peppar
potatis att koka till.
Lägg fisken i en ugnsform och smeta på champinjonkrämen. Blanda creme frech,salt peppar och ev det som är kvar av champinjonkrämen i en bunke.
Häll allt över fisken och in i ugnen. Tyvärr vet jag inte hur varm ugnen ska vara men ca 200 grader kanske? i ca 20-30min till fisken är klar. ja man får testa sig fram.
Klicka över stenbitsromen på fisken och ät mer pressad potatis. Gott och väldigt lätt=)
Låter mumsigt men jag undrar om mjölkfri champinjoncreme står att finna....crème fraîchen går ju att ersätta men...kan man utesluta champinjoncremen?
Sen brukar min mamam göra en fisksoppa som också är EXTREEMT god.
Har tyvärr inte exakt recept men jag vet på ett ungefär.
man behöver...
creme frech
grädde
2 påsar saffran
rivna morötter
purjolök
fisk(valfri)
musslor
räkor
crabstiks
bläckfiskringar
Ja det man gillar helt enkelt.
Blanda saffran,creme frech,grädde,rivna morötter och purjolök,salt i en stor kastrull. Häll på vatten så det blir en soppa inte gryta. När allt kokat upp och inga klumpar finns så häll i fisken och resten av ingredienserna och låt sjuda ett tag tills fisken är genomkokt. tar inte såå lång tid. obs det ska INTE rå koka för då blir det bara smet av allt. Servera med bröd.
Fiskgratäng med dillsås
ett fiskblock
potatismos (jag gör eget)
såsen:
2 msk smör
3 msk mjöl
4dl mjölk
2 krm salt
1 krm svartpeppar
1 dl dill (jag använder torkad dill från santamaria, finns i kryddstället tar så mkt tills det smakar gott)
skär fisken i 2 cm skivor (jag använder tinad fisk), smörar en form lägger i fisken där + saltar 1- 2 tsk ungefär, sätter över alu folie, in i ugnen 200 grader i ca 15 min. Tar ut formen kletar på potatismos. Häller över såsen, brukar slänga på riven ost med (frivilligt) Sedan in i ugnen igen ca 10 min
Såsen görs på följande vis:
smält smöret, vispa ner mjölet i smöret. Häll sedan i mjölken, låt koka upp och häll sedan i kryddorna.
kan tillägga att barnen ÄLSKAR maträtten och vill gärna äta den massa gånger. Även min man gillar den som inte är så förtjust i fisk
Koka lite vatten med en grönsaksbuljongtärning, blanda i creme fraiche och torkad timjan. Lägg fiskblocket i en form, häll över såsen och sätt in i ugnen, typ 200 grader i 20-30 min, beror ju lite på fisken bara hur lång tid det tar att bli klar. Väldigt enkelt men gott :) Funkar med ris eller potatis till.
Ts hoppas du hittar något du blir sugen på och att maten blir toppengod=)
Fiskgratäng:
Skiva fisken i en smord form
Salta och peppra
Lägg hackad lök över
Blanda cremefraiche och majonäs med en pressad citron och hackad dill.
Ställ i ugnen ca 30 min 200 gr
Enkelt och gott, löken blir lite lagom i konsistensen
Tack för allas fina recept! Tar gärna mot fler!
Panera fileér i mjöl, krydblandning, ägg och ströbröd. Stek i margarin och servera potaismos till. Jag brukar krydda med citronpeppar och dill.
Barnen älskar det.
Kokt torsk med äggsås är jättegott!
Den här rätten är så galet god att vi kan äta den flera ggr i veckan. KAn självklart göras mildare genom att använda mindre mängd sambal. Numera använder jag aldrig receptet utan smakar av själv.
Ingredienser 4 port 600 g fiskfilé, t ex sej
1 tsk salt
1 vitlöksklyfta eller 1/2 gul lök
1/2-3/4 dl smör-&rapsolja
1 dl hackad persilja
pressad saft av 1/2 citron
1 msk honung
1 tsk sambal oelek
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Lägg fisken i en ugnssäker form. Strö över salt. Skala och finhacka vitlök eller gul lök. Rör ihop smör-&rapsolja med lök, persilja, citron, honung och sambal oelek. Häll blandningen över fisken. Tillaga i mitten av ugnen 20-25 min. Servera med ris, gärna blandat med lättkokta grönsaker.
Oh vilken bra tråd!