Hur långt innan BF har ni tänkt sluta jobba?
Hur långt tid innan ert beräknade BF har ni tänkt sluta jobba/plugga?
Ni som har barn sedan innan har ni tänkt att gå tidigare denna gång?
Tar ni då ut föräldradagar?
Hur långt tid innan ert beräknade BF har ni tänkt sluta jobba/plugga?
Ni som har barn sedan innan har ni tänkt att gå tidigare denna gång?
Tar ni då ut föräldradagar?
Förra gången slutade jag jobba tre veckor innan d.v.s. vecka 37+0 och jag gör likadant denna gång. Man kan inte räkna med att barnet håller sig inne till BF. Jag tar föräldradagar, ev. några semesterdagar också.
med första jobbade jag till dagen innan bf.
med andra tog jag ut semester 5 veckor innan.
och nu denna gång kommer jag jobba till bf om jag orkar, annars tar jag ut semester 2 veckor innan
Jag tänkte ta ut två veckor före BF.
Jag tänkte jobba till 2 veckor innan BF, tar då ut semester.
Jag fick halv havandeskapspenning med mitt barn och det var min mening att va hemma sista månaden och då fylla ut med föräldradagar. Men det blir inte alltid somman tänkt sig, min dotter föddes i vecka 35. Så då hann jag aldrig va hemma nåt före... Med nästa barn tänker jag också planera in att va hemma sista månaden, eller kanske ännu mer om jag har råd... =)
Lycka till!!
Jag planerar att sluta jobba 1,5 månad innan BF. Ska söka havandeskapspenning i veckan och hoppas det går genom :)
Första barnet jobbade jag till v38, och hon föddes i 39+2.
Den här ggn vill jag gå hem 5v innan, tar en semestervecka sen fp. Mest för att jag inte trivs på jobbet, annars hade jag nog kunnat jobba till v38.
Första barnet: en månad innan BF
Andra barnet: en månad innan BF.. blev dock endast 12 dagar hemma då sonen kom två veckor för tidigt.
Tredje barnet BF 4/3 2011: slutade jobba 10/1 (hade dock jullov sedan 22/12). Har alltså drygt 1.5 månad hemma. Har lagt undan pengar så jag inte behöver ta ut FP.
Resonerade såhär: antagligen sista barnet för oss. Trivdes inte bra på jobbet. Haft en tuff graviditet med halvtids sjukskrivning pga prematura sammandragningar. Insåg att ingen kommer att tacka mig för att jag sliter ihjäl mig innan förlossningen och att jag faktisk har rätt att sluta jobba 60 dagar innan BF. Utvecklade dessutom en förlossningsdepression efter 2. barnet som troligen var stressrelaterad.
Detta var klokaste beslutet jag någonsin gjort. Mina sammandragningar har minskat och jag mår såååå bra.
Pluggar heltid och sitter nu med tentaplugg hela denna veckan. Har BF om 8 dagar så jag hoppas jag hinner kart. Hade jag kunnat så hade jag varit ledig nu men det är bara å kämpa på vill bli klar med terminen. Har en hel del sammandgargningar men vilar så ofta jag får tillfället för att ladda batterierna.
Då jag väntade dottern var jag hemma 1 månad innan hon föddes. Då arbetade jag dock med 6 åringar fram till kl13 och efter det på fritids så då kändes skönt att ta lite brake innan hon föddes för att hinna rå om sig själv lite.