• xxoxxo

Min katt är "kär" i mig. Kan han komma att bli svartsjuk på bebisen?

Har en kastrerad hankatt på snart 1,5 år. Han är helt underbar när han inte lever rövare. Och från första dagen jag fick hem honom så har han varit otroligt tillgiven. När han var liten blev han helt förstörd om jag stod och diskade och han inte fick komma upp på axeln. Likaså när jag stod och lagade mat eller stod framåt lutad vid badkaren och duschade håret. Han skulle promt upp till mig, sitta på axeln, ligga över axlarna, sitta i famnen eller hoppade upp på ryggen om jag stod med ryggen vänd mot honom.

Han är inte lika hysterisk med att komma upp nu, men jag tror han är en svartsjuk liten katt ^_^ Hade hund och en till katt för ett tag sen. Och då ville han inte kela lika mkt. Annars ligger han hos mig varje natt eller kommer upp på morgonen och ska pussas. Men efter att jag fick sälja hunden och den andra katten så blev han sitt gamla jag.

Han är lite likadan när jag är hemma med killen.

Hehe.. Okej.. För att komma till saken =) Är gravid och väntar bebisen i juli. Men jag är lite orolig över hur katten ska reagera. Om han kommer bli sotis på bebisen. Jag drar mig in i det längsta när det gäller tanken på att ge bort honom.. Men skulle han inte gå ihop med liten så har jag ju inget val. Men jag undrar om det kanske går att undvika att han blir svartsjuk?

Nån som själv haft såna "problem"? =) 

• Svar på tråden Min katt är "kär" i mig. Kan han komma att bli svartsjuk på bebisen?
  • leolina1980

Min ena kisse är "kär" i mig. Han var 9 år när vi fick vår dotter och han gillar henne inte. Han undviker henne så gott det går tyvärr. Och när han ser på henne tänker jag alltid "om blickar kunde döda" :) Men din kisse är ju så ung ännu så jag tror att han kanske anpassar sig bättre än min som ju var ganska gammal. Han skulle ju förstås aldrig göra henne illa, han bara undviker henne och kastar onda ögonkast på henne :)

• xxoxxo

=) Hehe... Hoppas bara att han inte blir elak eller så mot bebisen. Han har alltid varit min lillkille och älskar uppmärksamhet. Han gillar att stå och trampa på magen. Vet inte vart han fått det ifrån, men han ser ut att må väldigt gott när han gör det. Vill ligga så när mig som möjligt. När man sover som bäst är han expert på att störa med sitt söta nylle. Vänder jag ryggen till och vill sova så byter han bara sida och lägger sig nära och tittar på mig =P

Är det normalt att en katt lägger tassarna på ens kinder och bara måååste ha en puss? ^_^ 

• leolina1980
    xxoxxo skrev 2011-01-06 17:57:48 följande:
    =) Hehe... Hoppas bara att han inte blir elak eller så mot bebisen. Han har alltid varit min lillkille och älskar uppmärksamhet. Han gillar att stå och trampa på magen. Vet inte vart han fått det ifrån, men han ser ut att må väldigt gott när han gör det. Vill ligga så när mig som möjligt. När man sover som bäst är han expert på att störa med sitt söta nylle. Vänder jag ryggen till och vill sova så byter han bara sida och lägger sig nära och tittar på mig =P

Är det normalt att en katt lägger tassarna på ens kinder och bara måååste ha en puss? ^_^ 
    Jo det är säkert normalt :)

Och jag kan säga att jag känner många som har katt och sen får barn, och hos dom accepterar katten barnet och till och med tycker om bebisen, så jag tror lite att min katt är ett undantag, då han ännu efter fem år inte accepterat henne.
  • nemo1

Det viktiga är att du fortfarande tar dig tid med kissen efter barnet har kommit så kommer det gå så bra så.

• CTMT

Håller med ovan. Ta dig tid till katten ändå, han måste få känna sig delaktig (precis som ett syskon när det kommer ny bebis t.ex.) Sitt mycket på golvet med bebisen och låt katten vara med och nosa.
    Ligger katten i spjälsäng m.m. där du inte vill så lägg ut aluminiumfolie bara. 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • ingvild01

Det kommer säkert att gå bra! Min dotter har en katt som er exakt som din ts, hon fick bebis för 17 mnd sedan, och det har fungerat hur bra som hellst.Katten o barnet är bästisar, men det nu MÅSTE tenka på när bebisen kommer, är att alltid ha kollen när den sover så att katten inte lägger sig på den lille. Det har tyvär hänt dödsolyckor av just den orsak.

Lycka till!

• annanas15

Min katt är precis lika närgången. Men rädd för barn, haha, så vi får väl se hur det blir. Men mina katter är snälla mot marsvinen när de är ute och springer, jag behöver bara säga "var snääll"  så lägger de sig ner och tittar på dem.

När jag kom hem från BB blev mammas och pappas tillgivna katt som tokig i mig, låg alltid vid mina fötter och vaktade. fräste åt folk som ville komma fram och hälsa. Sedan var vi oskiljaktiga tills jag var fem då han gick bort. Han slickade bort mina tårar från kinderna när jag grät och la tassen på min kind. Skrutt

• mrslonely

häftigt att katter kan bli så otroligt tillgivna eller hur? Varför blir de "kära" i oss??

Jag har en killkatt som är sådär som ni beskrivit. 

xxoxxo skrev 2011-01-06 17:57:48 följande:

Att de trampar på magen är ju modersinstinkter. De gör så för att det ska komma mjölk i tuttarna på kattmamman. Det hänger kvar hos vissa katter. Antagligen så ser de oss som sin mamma och när en katt blir taget ganska tidigt speciellt ( vid 11-12 veckor) så slutar d liksom aldrig vara kattungar tror jag.

Men jag har en jobbig sak. Min killkatt som är tokig i mig han sprutar äcklig revirdoft ibland och det luktar så himla illa. Och han ska stryka sig jättehårt på mig. Tycker det är jättejobbigt. Jag har en killkatt till och de är jättebra vänner men lite avundsjuk är han ibland. Han gör aldrig nåt men om jag pratar m andra katten kan han komma fram och prata också och ibland lägga sig framför.
    Vet inte om doften kanske kom efter den andra kom. Han försöker ju iaf markera att han är min. Äckligt.
  • xxoxxo
    ingvild01 skrev 2011-01-08 08:41:53 följande:
    Det kommer säkert att gå bra! Min dotter har en katt som er exakt som din ts, hon fick bebis för 17 mnd sedan, och det har fungerat hur bra som hellst.Katten o barnet är bästisar, men det nu MÅSTE tenka på när bebisen kommer, är att alltid ha kollen när den sover så att katten inte lägger sig på den lille. Det har tyvär hänt dödsolyckor av just den orsak.

Lycka till!
    Det är den biten som min kille oroar sig lite över. Att katten ska få för sig att lägga sig på bebisen när den är född. Funderar på om man kanske kan göra så att man köper sån där fy-spray och sprayar ingången till sovrummet (måste få en ny lägenhet) från början så han lär sig att han inte får vara därinne.
  • xxoxxo
    annanas15 skrev 2011-01-08 10:14:22 följande:
    Min katt är precis lika närgången. Men rädd för barn, haha, så vi får väl se hur det blir. Men mina katter är snälla mot marsvinen när de är ute och springer, jag behöver bara säga "var snääll"  så lägger de sig ner och tittar på dem.

När jag kom hem från BB blev mammas och pappas tillgivna katt som tokig i mig, låg alltid vid mina fötter och vaktade. fräste åt folk som ville komma fram och hälsa. Sedan var vi oskiljaktiga tills jag var fem då han gick bort. Han slickade bort mina tårar från kinderna när jag grät och la tassen på min kind. Skrutt
    Min katt är lite skygg för barn märkte min syster när han var hos dom en helg.

^^ Mysigt med sånt.
  • nemo1

Måla inte fan på väggen innan för då lär han sitta där Flört

Svar på tråden Min katt är "kär" i mig. Kan han komma att bli svartsjuk på bebisen?