• Arkis

Hjälp mig komma över en rädd gift man

Jag håller på att bli tokig. Det känns som att jag går under. Jag är så så ledsen. Det värker i hela mitt hjärta, bröst och mage. Huvudet dunkar. Jag är så upp över öronen kär i en man jag inte kan få! Han säger att han är förälskad i mig. Han säger att han aldrig tidigare gillat när någon fingrat på honom – men när jag tar på honom njuter han till fullo. Han säger att han aldrig upplevt den känsla som uppstår när vi kysser varandra. När vi umgås känner han sig avslappnad och har trevligt i mitt sällskap. Våra intressen är ungefär de samma: vi gillar fysiska aktiviteter båda två. Jag fullkomligt älskar att vara i hans sällskap. Jag älskar att vara i närheten av honom. Jag älskar att känna hans hud.

Så vad är problemet?! Jo, han är sedan 26 år tillbaka tillsammans med en annan kvinna, gifta sedan 15 år tillbaka. De har två vuxna barn, en redan utflugen och det andra på väg om en månad.

Vi har inte haft sex. Detta beror inte på mig utan helt på honom. Han är rädd för att det ska bli ”tokigt” och vill nog helst inte vara otrogen – vill inte gå hela vägen. Han säger att han ”vill att det ska vara rätt och riktigt”. Det är inte så att han inte är sexuellt attraherad av mig. Utanför gymmet kysstes vi och fingrade på varandra för en vecka sedan – han var på väg att svimma i ren upphetsning. Helt sjukt. Magiskt. Attraktion. Att vi inte haft sex gör det svårare för mig att gå vidare – kanske hade det varit lättare att gå vidare om han kommit hem till mig när lusten fallit på och sedan åkt hem till frun (d.v.s. att han trampat rejält på mig)! Anledningen till att jag skriver så är att jag då skulle blivit rejält utnyttjad och därmed skulle vara riktigt riktigt förbannad nu!

Han vill lämna henne men klarar inte av att göra det själv, utan vill att de ska vara överrens. Denna man är livrädd för att såra någon. Han har dessutom väldiga problem med att fatta beslut, även vardagliga beslut. Jag inser att han inte kommer att klara av att lämna sitt förhållande. Han upplever att han är mycket kontrollerad och kvävd i sitt äktenskap samt att de inte har några gemensamma intressen. Han påstår att han aldrig känt såhär förut, att han aldrig känt så som han känner för mig. Vidare har han många gånger berättat att så mycket som vi kramats under tre månader har han inte kramats med sin fru under alla 26 år. Han är svältfödd på kärlek.

Hela historien började för snart åtta månader sedan. Det blev uttalat att vi var förälskade i varandra. Jag separerade/skilde mig eftersom jag kände att jag och min man inte hade det jag vill ha i ett förhållande (vilket är en helt annan historia). Han sade redan innan jag lämnade min man att han funderade på att separera. Så har det nu inte blivit. Han är som sagt livrädd för att göra frun ledsen. Han är livrädd för att fatta ett eget beslut.

Ett av de största problemen är att vi jobbar på samma arbetsplats, cirka 60 st anställda, vilket gör att jag möter honom varje varje dag och flera gånger om dagen.

Hjälp mig! Hur ska jag göra för att komma över honom och gå vidare. Jag inser att han inte kommer separera. Hans fru vill ha honom kvar till vilket pris som helst och han kommer inte att fatta detta beslut på egen hand! Jag vill ha tips på hur man kommer vidare! Det värker i hela mitt hjärta. Kom gärna med andra reflektioner över min situation och mannens agerande (en situation som jag för övrigt aldrig någonsin trodde att jag skulle hamna i)!

• Svar på tråden Hjälp mig komma över en rädd gift man
  • Gentleman

Jag tycker du ska ge fan i mannen.

• Arkis

Ja, det är ju det jag ska! Men hur "kommer jag över" honom?

• Gentleman
    Arkis skrev 2011-01-06 18:26:27 följande:
    Ja, det är ju det jag ska! Men hur "kommer jag över" honom?
    Sprit?
  • Arkis

Om jag tänker på hans fru? Ja, det är klart jag gör. Jag vet inte vem hon är, men jag tänker på henne, det gör jag. Får dåligt samvete ibland. Problemet är att jag är så överhuvudet förälskad att jag inte riktigt kan tänka klart. Dessutom känns det bra att vi inte haft sex. Det största ansvaret tycker jag dock ligger hos honom (samvets-biten).

• Gentleman
    Arkis skrev 2011-01-06 18:32:16 följande:
    Om jag tänker på hans fru? Ja, det är klart jag gör. Jag vet inte vem hon är, men jag tänker på henne, det gör jag. Får dåligt samvete ibland. Problemet är att jag är så överhuvudet förälskad att jag inte riktigt kan tänka klart. Dessutom känns det bra att vi inte haft sex. Det största ansvaret tycker jag dock ligger hos honom (samvets-biten).

">

• Love family

tycker du ska prata ut me honom och säga att du tänker gå vidare för du vill inte kasta bort ditt liv. Sen kanske du ska försöka skriva ner anledningar till att du ska bry dig om denna man och att inte bry dig om denna man. Då får du ett perspektiv på vad som gynnar dig mest, vad du mår bäst av.
    Prata med någon som du litar på som kan stötta dig. Hitta på roliga saker. Kanske ta upp ett gammalt intresse du haft? Umgås med folk och se att livet har annat innehåll än denna gifta man. Han måste lösa sina problem själv, du kan inte vara hans lilla wow sak. du är värd bättre...
    Jag hoppas du kommer att kunna gå vidare och jag tror det bara om du bestämmer dig för det.
    Svårt att jobba på samma jobb men därför tycker jag att du ska tala med honom och uppträda säkert så får han sig en tankeställare...och du försök vid samtalet att inte pussa eller röra honom och hindra han ifrån att göra det.
    Lycka till...

Mamma till en dotter på jorden och en son i himlen 4 maj lämnade du oss..Vi har upplevt dig och kan aldrig förlora dig
  • vintjej
    Arkis skrev 2011-01-06 18:32:16 följande:
    Jag menade att du skulle tänka på henne,för att "komma över" honom.
    Även om han har huvudansvaret, så kan han ju inte vara otrogen på egen hand, eller hur?
  • Arkis

Tack! En "riktigt" råd! Ja, jag har pratat med honom. Han vet var jag står. Det har hållt på så länge nu att vi båda börjar bli helt slut! Ingen orkar längre. Vi måste båda gå vidare - rent känslomässigt. Han gråter över att han inte kan fatta beslutet på egen hand. Tror han är mycket mycket kontrollerad hemifrån. Som han säger: - Jag trodde det skulle vara mycket enklare att lämna någon........ Är jag logisk så är detta kanske inte en man jag egentligen söker - jag vill ju ha en man som kan stå på egna ben och inte någon som väntar på att andra ska fatta beslut åt en.

Ja, jag ska försöka vara "hård" nu! Det måste vara slutkramat och slutkysst! Nej, inte "försöka", jag MÅSTE vara hård nu. Det är mitt eget skinn jag måste rädda här! Tack igen för svaret!

• Arkis

Att tänka på hans fru för att komma över honom hjälper inte! Jag får bara inte mindre känslor för honom genom att tänka på henne! Sorry.

• vintjej
    Arkis skrev 2011-01-06 18:52:09 följande:
    Att tänka på hans fru för att komma över honom hjälper inte! Jag får bara inte mindre känslor för honom genom att tänka på henne! Sorry.
    Men du bara köper hans "story"?
    Tror du verkligen att det är första gågnen han har blivit kåt när någon kysst honom?
    Och det där andra låter ju bara hopplöst. Antingen så är han helt ryggradslös,eller så försöker ha köra martykortet.
    Inget är ju särskilt attraktivt?
  • Kojbe

Byt jobb? Flytta? Personligt tycker jag på sätt o vis det ni håller på med är 10 ggr värre än om ni rent faktiskt hade haft sex för den mentala otroheten sitter ju så mycket djupare o svider desto mer.
    Ärligt talat så är ju min åsikt du inte blir den sista för honom.....
    Kunde han nu kan han sen med....Så vill du verkligen ha honom om han nu valde lämna sin fru???

• Lejlosot

ack så bekant detta låter. Hur ofta skriver inte tjejer om detta?
    Sanningen är den att han ljuger, du är inte den första han blir upphetsad av.
    Han vill ha kakan o äta den också, gör det o lev med det eller väx upp.
    Försök glömma honom, gå på dejt osv.
    O då säger du "det är inte så lätt jag älskar honom".
    O då säger jag "varför frågar du sådant när det inte finns ett enda rätt svar att ge".

• Arkis

Vintjej: Nej, jag tror inte det är första gången han blivit kåt när någon kysst honom! Självklart inte! Det är skillnad på känsla och känsla när man kysser någon dock! Fast du kanske inte upplevt detta? Att en kyssar varierar beroende av vem man kysser! Och ja: det är ju hopplöst! Han är ryggradslös! Och ja, jag köper hans story: detta är en relativt liten ort och när man pratar med andra så säger folk att detta är en bra man! Han har blivit förälskad helt enkelt! Men det är stor skillnad mellan att bli förälskad och verkligen våga ta steget. Jag tycker synd om honom egentligen - jag kommer någon gång i framtiden att ha kommit över honom och träffa någon att bli lycklig med, han kommer omöjligtvis bli lycklig i sitt äktenskap (tyvärr) eftersom de inte haft det bra på 10-15 år. Fast "under" sker ju, så det kanske inte är omöjligt trots allt. Han är ganska duktig på att stoppa huvudet i sanden som sagt varefter livet för honom antagligen kommer knata på i "normal" takt. Som han säger: Det är uthärdligt eftersom man inte "vet något annat" (de har varit tillsammans sedan de var mycket unga). Han är hennes första! Vidare så tror jag på honom eftersom han inte bara kommer hem till mig, sätter på mig och sedan sticker. Detta är som sagt på ett annat plan! 

Kojbe: Ja, jag vet, det är nästan 10 gånger värre. Det är "mental" otrohet. Men nej, denna man har tidigare inte varit otrogen och han fyller 50 år i år, utan detta är första gången för honom (både enligt honom samt "tillförlitliga källor", detta är som sagt en liten ort). Så därför vill jag verkligen ha honom om han skulle välja att lämna sin fru. Jag tror inte på "kunde han nu så kan han sedan". Det stämmer för de som är notoriskt otrogna, men det är något helt annat. Man får inte glömma: livet är inte svart eller vitt - det kan variera där emellan! Allt är inte jämt så enkelt!   

• Arkis

Lejlosot: Du måste tro jag är dum i huvudet! Tror du på riktigt att jag tror att han inte blivit upphetsad av någon annan under sina 50 år? Tror du inte att jag tror att han inte blivit upphetsad av andra under sitt äktenskap? Det vet jag väl själv! Under mitt äktenskap blev väl jag upphetsad av andra än min man! Finns det någon människa som aldrig blir upphetsad av någon annan än den de lever med?
    Nja, någon dejt är jag inte redo för! Men nej, jag säger inte att jag älskar honom! Så lätt säger jag inte det! Jag säger att jag är förälskad/kär!
    Du måste dessutom ha missförstått min fråga om hjälp, jag skrev att jag ville ha HJÄLP och råd HUR man går vidare och glömmer någon! HUR! INTE OM!

• Arkis

Ett enda råd har jag fått! Önskar råd (hur man glömmer och går vidare) - inte moralpredikningar! Tack på förhand!

• Kastrullresan

Man ser till att ta bort alla tillfällen att träffas. Då menar jag alla! Flyttar, byter jobb, byter gym, dagis, affär eller var det nu är man brukar ses. Med tiden bleknar förhållandet men det kan ta tid och är skitjobbigt.

Sedan aktiverar man sig med massa nya saker och gärna också nya människor för att hålla sig sysselsatt och inte tillåta sig att tänka för mycket på detta.

Själv tillät jag mig en succesiv uttrappning av hur mycket tid jag fick lägga på tankar om "honom". En timme om dagen, en timme varannan dag, en timme i veckan och så vidare. Likaså instruerade jag mina vänner om att de bara fick lyssna på mitt gnäll en viss tid varje gång vi pratade. Sedan fick jag lov att byta samtalsämne och vara postiv.

Det viktigaste är att du bestämmer dig för att gå vidare. Har du inte bestämt dig för det så funkar ingenting av det någon annan föreslår.

Är det så att du egentligen inte alls vill glömma och gå vidare behöver du istället fundera över hur du ska hantera situationen.

Lycka till!

Svar på tråden Hjälp mig komma över en rädd gift man