• Anonym (Fy)

Influensa

Jag insjuknade i influensa för exakt en vecka sedan. Värk i hela kroppen, hög feber, huvudvärk, illamående och ja - jag kände mig faktiskt rätt döende.
    Nu har jag börjar friskna till, febern är borta och likaså värken i kroppen. MEN! Jag mår så förbannat illa! Jag klarar inte av att äta. Jag känner mig helt svag i kroppen och tänker att jag aldrig kommer bli frisk om jag inte få i mig mat så jag har försökt tvinga i mig mat. Har kräkt någon gång men mår precis lika illa efter som före. Magen är spänd.

Min fråga är: Någon annan som varit sjuk i influensa och just mått såhär illa? Jag har inte riktigt hört talas om att man just brukar må illa och jag känner mig lite desperat för jag kommer absolut inte kunna jobba förrän jag slutar må såhär illa.

• Svar på tråden Influensa
  • Anonym (samma här)

Har också insjuknat i influensa. Har varit dålig sen annandag jul. Samma symtom som du. Dessutom gravid i v 35. Muskelvärken och febern är borta men precis som du kan jag inte äta. 
    Läkaren konstaterade att det var svininflusensa i går så jag fick Tamiflu utskrivet. Dessa ska tas med mat. Tvingar i mig lite yoghurt, men mår så fruktansvärt illa. Idag har jag fått i mig 1-2 dl yoghurt och en smörgås totalt.  
    Utan mat, ingen energi. Sover nästan hela tiden just nu. 
    Väldigt väldigt jobbigt!
    Krya på dig 

• Anonym (jag också)

Har också drabbats av influensa, dock inte svininfluensan. Fick hög feber, ont överallt svårt att svälja och mådde illa som jag vet inte vad, som du beskriver, man kännde sig rätt döende. Efter dropp på sjukhuset försvann dock illamåendet. Men efter det så kan jag inte äta, mår illa bara jag tänker på mat. Tvingar i mig lite för att jag inte ska må illa p.g.a. hunger. Hoppas det ger med sig sen

• Anonym (Fy)

Tack för era svar!
    Vad det var för typ av influensa vet jag inte, hemsk var den iaf. Men alltså, detta illamående. jag blir helt vansinnig! Jag tycker inte att det är ett akut illamående däremot sitter det i HELA tiden. Jag försöker sova bara för att slippa känna det men jag börjar som sagt bli lite frustrerad.

På jobbet tycker dom säkert att jag borde komma tillbaka snart då själva influensan är över men så som jag mår nu kan jag inte ens föreställa mig hur jag skulle kunna sätta min fot på jobbet. Nu måste jag ta mig till doktorn och bli sjukskriven, men för vad? Illamående?

Kroppen blir ju knappast starkare av att inte få i sig någon mat. Det är löjligt men jag verkligen fantiserar om hur det var när jag var frisk, kunde äta en god middag och jobba. Och jag har bara varit sjuk en vecka.

Anonym 1: Kan typen av influensa konstateras så långt efter att man blivit "frisk"? Sa läkaren att det var viktigt att veta om det var svininfluensa eller vanlig?

Anonym 2: Men usch! Hur länge har du varit sjuk?

• Anonym (la familia)

här är hela familjen sjuk, samma symtom som du beskriver. Jag har varit sjuk i en vecka, men jobbade igår. Känner mig dock fortf sjuk. Min man har haft feber en vecka och han mås som du, illa!

• Anonym (samma här)

Anonym 1: Kan typen av influensa konstateras så långt efter att man blivit "frisk"? Sa läkaren att det var viktigt att veta om det var svininfluensa eller vanlig?
    Eftersom jag är gravid var det viktigt att veta om det var svininfluensa. Gravida är en riskgrupp och riskerar komplikationer med lungpåverkan mm. Dessutom har jag varit sjuk med feber i 10 dagar. Första feberfria dagen idag men skulle inte kalla mig frisk än. 
    Vet inte om det finns en gräns för när man kan göra testen. Jag gjorde mitt i tisdags. Men för de flesta kvittar det ju vilken influensa man har, det är lika jävligt oavsett. Tror inte man får behandling om man inte är riskgrupp.
    Just nu går det tre olika. Influensa B, Hongkong influensan och "svininfluensan" A(H1N1)
  • Anonym (Fy)
    Anonym (la familia) skrev 2011-01-06 19:47:10 följande:
    här är hela familjen sjuk, samma symtom som du beskriver. Jag har varit sjuk i en vecka, men jobbade igår. Känner mig dock fortf sjuk. Min man har haft feber en vecka och han mås som du, illa!
    Åh herregud! Hur klarar du jobba? Jag orkar knappt gå från sängen till köket. Jag tror du ska vara försiktig med att jobba för tidigt, din kropp tar mycket stryk av att vara så sjuk.
  • Anonym (Fy)
    Anonym (samma här) skrev 2011-01-06 19:56:05 följande:
    Eftersom jag är gravid var det viktigt att veta om det var svininfluensa. Gravida är en riskgrupp och riskerar komplikationer med lungpåverkan mm. Dessutom har jag varit sjuk med feber i 10 dagar. Första feberfria dagen idag men skulle inte kalla mig frisk än. 
    Vet inte om det finns en gräns för när man kan göra testen. Jag gjorde mitt i tisdags. Men för de flesta kvittar det ju vilken influensa man har, det är lika jävligt oavsett. Tror inte man får behandling om man inte är riskgrupp.
    Just nu går det tre olika. Influensa B, Hongkong influensan och "svininfluensan" A(H1N1)
    Ja, det måste dessutom kännas ännu läskigare för dig som är gravid.
    Läkaren sa till mig att det inte spelar någon roll vilken typ av influensa det var jag hade och det håller jag med om, jag var väl mest nyfiken
  • Anonym (la familia)

hela familjen bättre nu :) jag jobbade, men det var efter jag varit sjuk en vecka och jag har ett bra jobb, där jag kan sitta på mitt kontor och göra det jag orkar ;) så kan det ju inte vara varje dag så klart, men det kändes bra att komma dit och kolla läget och se till att allt fungerar som det ska. Hade jag haft ett tyngre jobb så hade det inte gått! Hoppas du och alla ni andra mår bättre!

• Anonym (Fy)

Jag är fortfarande inte bättre. Illamåendet vill inte ge med sig trots att jag verkligen försökt med allt.
    Dessutom har mitt smaksinne förändrats helt och hållet. Flera saker jag brukar tycka om tycker jag nu är vidriga och tvärtom. Och jag har helt tvärt slutat röka. Inte haft en tanke på att sluta men nu får bara tanken på cigg det att vända sig i magen. Och då har jag ändå rökt i 16 år, ca 1 paket/dag,

Fattar INGENTING!

• Anonym (jag också)
    Anonym (Fy) skrev 2011-01-09 00:21:48 följande:
    Jag är fortfarande inte bättre. Illamåendet vill inte ge med sig trots att jag verkligen försökt med allt.
    Dessutom har mitt smaksinne förändrats helt och hållet. Flera saker jag brukar tycka om tycker jag nu är vidriga och tvärtom. Och jag har helt tvärt slutat röka. Inte haft en tanke på att sluta men nu får bara tanken på cigg det att vända sig i magen. Och då har jag ändå rökt i 16 år, ca 1 paket/dag,

Fattar INGENTING!
    Min smak har också ändrats, igår när ja skulle äta så smakade det ingenting, precis som om smaklökarna lagt av:S
  • Ziitoo

Även jag har nyss haft svinis och är på bättringsvägen. Mina smaklökar är döda, när vaknar dessa månne =( Inget smakar ju gott längre!

♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Stjärnfall76

Återupplivar tråden och frågar hur länge?? Fick hög feber, jättevärk i kroppen och illamående i tisdags. Idag är min första feberfri dag, men tröttheten och ömheten är lika illa. Och illamåendet verkar bli värre. Står snart inte ut. Hur länge sitter det kvar?? Känns nästan som gravillampende, vilket det inte är, med förändrad smaksinne.

• MEMFS
    Stjärnfall76 skrev 2013-02-09 18:28:47 följande:
    Återupplivar tråden och frågar hur länge?? Fick hög feber, jättevärk i kroppen och illamående i tisdags. Idag är min första feberfri dag, men tröttheten och ömheten är lika illa. Och illamåendet verkar bli värre. Står snart inte ut. Hur länge sitter det kvar?? Känns nästan som gravillampende, vilket det inte är, med förändrad smaksinne.
    Influensa kan sitta i bra länge, tar jätte lång tid innan kroppen återhämtar sig oftast. Vi låg nog fasiken över 2 veckor sjuka i sängen, typ, och sen tog det över 1-2 månader att bli återställd. Illamående hör till, tyvärr. Försök äta snäll mat och drick mycket. Krya på dig!
    ♥ Isabell 090304 och Felize 100921 ♥
  • Anonym

Man kan prova Postafen, receptfria tabletter mot illamående/åksjuka.
    Och dricka mycket, äta lätta saker.

• Anonym (Fy)

Oj, ja detta var ett tag sedan Men jag kan meddela att jag var hemma från jobbet i nästan 3 veckor. Blev ju vansinnigt sjuk. Fick dock till slut reda på vad illamåendet berodde på - jag hade fått virus på balansnerven. Så när influensan gått över så fortsatte jag må väldigt dåligt just p.g.a det. Men med Postafen så försvann det i ett kick.

Svar på tråden Influensa