• LineG

Kramp efter amning

Hej!
    Jag har en liten fråga eller undran. Jag har en son på snart en månad och ammningen har varit bra tills för 2 dagar sedan. för ammade han 20 min var lite svår rapad men annars inga problem nu har han börjat amma kortare tid allt mellan 6min till 12- 15 min ibland händer det att mitt under ammningen får han "ont"  han börjar trycka och åla och gry, tar jag upp honom för att han skall få rapa börjar han gallskrika. jag har försökt att pausa då det känns som om det rinner för fort, jag har försökt amma honom mer upprätt. vd gör jag för fel eller vad kan felet vara.

Tack på förhand

• Svar på tråden Kramp efter amning
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min tanke är att han kan äta så fort att han snabbt får magknip, eller så reagerar han på att magmunnen inte sluter tätt, dvs mjölken rinner "tillbaka". Du gör inget fel!

Att barn får magknip och att det ger besvär (även vid amning) brukar tillta och upplevas som värst runt 6-8 veckor. Därpå brukar det lugna sig och vara borta runt tre-fyra månader. Reflux brukar kännetecknas av att  barnet spänner sig, skriker och är besvärade under amningen, dessutom är det vanligt att de kaskad-kräks och ogillar att ligga ned. 

Har du mycket mjölk kan det vara värdefullt att mjölka ut lite, innan han får amma. På så vis lättar du på trycket. Fortsätt att hålla honom så upprätt det går och pausa honom gärna för att rapa mitt i. Efter amningen kan det vara bra att ha honom upprätt en stund.

Prata me din BVC-sköterska och (om det känns ok)  amma under besöket, så får man en tydligare bild av hur det ser ut.  

MVH Christine 

Svar på tråden Kramp efter amning