annis83 skrev 2011-01-19 11:04:45 följande:
hejsan..
Jag är en av dem som har haft oturen att ramla på en isfläck nu förra veckan.
Märkte att jag var på väg att ramla och i fallet hade jag två alternativ - bakåt och på min son som är snart 1 år och som satt i pulka eller åt sidan.
Naturligtvis valde jag åt sidan. Resultatet blev att fotknölen gick sönder och likaså ett ligament som håller ihop dem båda benen i underbenet. Jag är opererad och har två skruvar och en platta i foten och gips upp till knät nu i sex veckor.
På kuppen så fyller min son 1 år på måndag och är på g att börja gå. Rena drömläget, eller hur??
Jag är imponerad över att du ska ta hand om din son själv. det hade jag aldrig klarat. Jag får inte stödja på benet vilket gör att jag inte kan bära honom själv. Inte heller bada, byta blöja etc.
trappor är inga problem för mig. hoppa på ett ben och en krycka. Men jag hade aldrig kunnat ha med min son. Bor själv på tredje våningen utan hiss.
Hygienmässigt så kör jag hel tvätt istället och tvättar håret över badkaret som bara det i sig var ett helt företag.
Hade en deppig dag igår och kände mig helt värdelös som inte kan ta hand om min son själv. Men jag får helt enkelt inse läget att jag behöver hjälp dessa sex veckor när jag inte får stödja på benet.
Håller tummar och tår att du kommer få stödja på benet. Allt blir så mycket enklare då.
Lycka till! Kramar Anna
Hej!
Aj aj aj, det låter verkligen inte skönt med isfläcken. Förstår att du valde sidan, för vem vill sätta sig på sitt barn. Synd bara att konsekvensen blev ett gipsat ben. Hoppas det läcker fort för dig. Men oj, hur blev kalaset? Hoppas det gick bra. Det låter inte alls skoj. Men det kommer du fixa.
Jag har ju turen att jag får stödja direkt. Anledningen till att jag får gipset är att fästet dom ska flytta på mig ska få sätta fast sig i benet igen. Jag ska flytta mitt lårmuskelfästet så det blir rakt. För böjer jag det så får det inte möjlighet att fästa sig i benet.
Jag måste ta hand om pojken, för vi har inte möjlighet att min man är hemma i 6 veckor med mig. Han kommer vara hemma någon dag efter men inte så mycket, skulle tippa den veckan jag opererar mig och sedan börjar han jobba igen på måndagen.
Ja, hygienen är jag lite orolig över. Men det löser sig. Jag ska på gymmet också och träna resterande kroppen. Så gipset kan nog lukta riktigt gott.
Du är INTE värdelös, du är en grym mamma. GLÖM INTE DET!!!

Trasseltroll skrev 2011-01-19 11:11:42 följande:
Jag har varit gipsad upp till knät och jag hade aldrig fixat att ta hand om ett barn under den tiden!! Säger såklart inte att inte du kommer att göra det men jag begriper inte riktigt hur det ska gå till:) Lycka till med operationen!
Oj, hm jag blir mer fundersam om det verkligen kommer att gå. Men jag har inget val. Vi har ingen möjlighet att min man är hemma 6 veckor. Men jag kan uppdatera här om hur det går, för jag ska fixa det. Kanske behöver peppning om det känns helt åt fanders. Samt att jag behöver operationen för att fungera, då mitt knä är så opålitligt som det är just nu. Är rädd att jag ska tappa yngsta pga att det är så opålitligt.
Miss Obsessive skrev 2011-01-21 19:46:32 följande:
Blev lite galet med förra inlägget.. Det jag skulle svara på var din fråga om plastgips. Plastgips är dyrare än vanligt gips, i gengäld så är det lättare, tåligare och håller bättre. Men (det är åtminstone min erfarenhet) det sitter något tajtare vilket inte precis underlättar när man ska komma åt att klia..
Jaha okej, hm vet inte om jag vill ha något tajtare. Dock kanske det är smidigare då jag har småbarn och kommer röra på mig. Klia måste man göra. Hm får prata med läkaren och se vad han säger.
Börjar bli lite orolig. Verkar som att det är runt v. 8-9 som detta kommer ske. Precis runt när min äldsta son fyller tre år. :-/ Men det löser sig alltid. Börjar fundera hur man ska lösa om man ska åka någonstans. Om man vill följa med och handla och såna grejer. För ut måste man ju komma, annars kommer jag få panik!